Tebax
Kör mindre än önskat
- Gick med
- 14 Mar 2021
- Hoj
- Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Har haft hojen på service för att kolla ventiler och gasspjällen, samt mappa om den för öppnare ljuddämpare.
Databoxen gav plötsligt upp under mappningen och verkstaden fick hjärtat i halsgropen.
Man fick igång den igen som tur var, men det resulterade i assistans av annan verkstad som sysslar med trim och sådant till racinggruppen.
Till att börja med stod ventilerna väldigt fel, nästan inget ventilspel kvar på insugsventilerna (!), och avgas var också mycket fel.
Tur att jag lät det kollas, för det var egentligen 700 mil kvar enligt service schemat…
Nya tändstift monterades när man ändå höll på.
Men i och med att den andra firman fick assistera så gjorde man en riktig noggrann injustering i bromsbänk!
Alltså ingen ”häng på” Power Commander, utan allt direkt i original databox!
Triumph själva erbjuder givetvis inget sådant, så slumpen med databoxen som dog resulterade i stället i en perfekt injustering i bänk.
Hojen är en Triumph Sprint RS 955i 2001:a, med endast 3300 mil.
Original officiell effekt är 107hk på vevaxeln enligt regbeviset (elller 110 enligt allmänna data SAE?).

Så glädjande nog har effekten ökat till 102hk.
På bakhjulet alltså.
Vilket med 10-15% effektförluster i transmissionen kanske motsvarar minst 115hk på vevaxeln!
Inte illa för en hoj i originalskick!
Skall kanske tilläggas att det sitter ett öppnare Triumph kolfiberblås på. Kan ge några hästar mer.
Nu fick plötsligt hojen lite användbar effekt mellan tomgång och 3000 varv, samt klart starkare hela registret.
Vibrationer som som stört minskade helt klart (ventiljusteringen?), samt enligt verkstaden så går den nu snålare (magrare) i normal drift.
Dvs man hittade effekt på lägsta varven (trevligt till vardags), vibrationer minskade, hojen blir snålare, samt slutligen piggare över hela registret!
En ovanlig vinst på flera punkter samtidigt, klart mer än vad jag hade kunnat tänka mig.
En bra dag idag ?
Databoxen gav plötsligt upp under mappningen och verkstaden fick hjärtat i halsgropen.
Man fick igång den igen som tur var, men det resulterade i assistans av annan verkstad som sysslar med trim och sådant till racinggruppen.
Till att börja med stod ventilerna väldigt fel, nästan inget ventilspel kvar på insugsventilerna (!), och avgas var också mycket fel.
Tur att jag lät det kollas, för det var egentligen 700 mil kvar enligt service schemat…
Nya tändstift monterades när man ändå höll på.
Men i och med att den andra firman fick assistera så gjorde man en riktig noggrann injustering i bromsbänk!
Alltså ingen ”häng på” Power Commander, utan allt direkt i original databox!
Triumph själva erbjuder givetvis inget sådant, så slumpen med databoxen som dog resulterade i stället i en perfekt injustering i bänk.
Hojen är en Triumph Sprint RS 955i 2001:a, med endast 3300 mil.
Original officiell effekt är 107hk på vevaxeln enligt regbeviset (elller 110 enligt allmänna data SAE?).

Så glädjande nog har effekten ökat till 102hk.
På bakhjulet alltså.
Vilket med 10-15% effektförluster i transmissionen kanske motsvarar minst 115hk på vevaxeln!
Inte illa för en hoj i originalskick!
Skall kanske tilläggas att det sitter ett öppnare Triumph kolfiberblås på. Kan ge några hästar mer.
Nu fick plötsligt hojen lite användbar effekt mellan tomgång och 3000 varv, samt klart starkare hela registret.
Vibrationer som som stört minskade helt klart (ventiljusteringen?), samt enligt verkstaden så går den nu snålare (magrare) i normal drift.
Dvs man hittade effekt på lägsta varven (trevligt till vardags), vibrationer minskade, hojen blir snålare, samt slutligen piggare över hela registret!
En ovanlig vinst på flera punkter samtidigt, klart mer än vad jag hade kunnat tänka mig.
En bra dag idag ?