Effekt på slipon!?

Okej, tack för de snabba svaren.
Läst enhel del forum, men tycker det är svårt att se någonstans hur mycket effekt ett slipon gör i hk. Jag har hört runt 15-20 hk.. men så verkar ju inte de stämma iaf ;)

15-20 hästar på en hoj som ger 65 är en väldigt stor procentuell ökning.

Jag skulle definitivt ta det med en nypa salt om jag inte fick se papper från kalibrerad testbänk på körning före/efter.

Visst kan dom ha lagt in en strypning men då sitter den troligen antagligen i trottel/förgasare och/eller elektronikbox, strypa bort 30 % av hästarna i avgassystemet tror jag bara man gör på mopeder och möjligtvis för att få hårdtrimmade stånkor att klara gatreggning.

Motorn ger väldigt lite hk / slagvolym men risken är att det är väldigt mycket som är anpassat för att ge den önskade motorkarraktären, kammar, val av förgasare, ventilareor, slaglängd etc. Kan bli dyrt att trimma allt för mycket.

Last edited:
Många gånger ligger inte det största motståndet i avgassystemet utan i luftburken. Att fixa ett fullflödesfilter kan ge större förändring genom registret än vad ett slip-on kan göra. Får motorn ingen luft så blir den svagare helt enkelt. Självklart får man bäst resultat om man kombinerar filter, avgass. och dynojet-kitar.

Nu är ju luft o buller bytt samt förgasaren bestyckad.. Så de ger väll endel extra hk =)

Köp av hoj

Nu är ju luft o buller bytt samt förgasaren bestyckad.. Så de ger väll endel extra hk =)

Innan du slår till(det finns rätt gott om bulldogar)provkör MT-01.
1700cc 100häst och ett jävla vrid,annars samma typ av hoj.
MT-01 är en underskattad hoj och det finns hojar ute med stage 2 och 3 kit.(stage 3=Acra+massor av kolfiber).

Innan du slår till(det finns rätt gott om bulldogar)provkör MT-01.
1700cc 100häst och ett jävla vrid,annars samma typ av hoj.
MT-01 är en underskattad hoj och det finns hojar ute med stage 2 och 3 kit.(stage 3=Acra+massor av kolfiber).

Antar att det är en rätt fet skillnad på försäkringskostnaderna också.. X)

Hojval

Antar att det är en rätt fet skillnad på försäkringskostnaderna också.. X)

Jo du har rätt,försäkringen tänkte jag inte ens på.
Men,jag slog hojarna på Bilsport & mc och en bulldog på mig skulle kosta 4100 i helförsäkring per år och en MT-01 skulle kosta 6100 med samma villkor.Nu är jag äldre än dig men bor samtidigt i centrala Malmö.

Jo du har rätt,försäkringen tänkte jag inte ens på.
Men,jag slog hojarna på Bilsport & mc och en bulldog på mig skulle kosta 4100 i helförsäkring per år och en MT-01 skulle kosta 6100 med samma villkor.Nu är jag äldre än dig men bor samtidigt i centrala Malmö.

Okej, men sen kostar de ju mer att köpa, dock måste jag hålla med om att de är ritkigt läckra..
o 2000 mer om året tycker jag är lite väl mycket.. Jag skulle vilja starta en strejk mot dyra hojförsäkringar, nu är ju inte 6100 mycket om man jämnför med andra.. men fortfarande för mycket!

Någon som är med på en strejk?
Min plan - vi åker alla oförsäkrade till sommarn x)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back