Effekt på slipon!?

Erik645

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Yamaha BT-1100 Bulldog -02
Hej!
Ska köpa mig en bulldog till helgen (Yamaha BT1100).
På den sitter nu slipon och jag undrar hur mycket det gör hk mässigt?
Orginal är 65 hk..

Sen Har jag nyligen sålt min Hornet 600 med 98 hk.. Jag vet att jag har bättre vrid i bullen, men finns det risk för att bli besviken?

Mvh Erik

Är väl en rätt så trött hoj ja, men den har sin charm - här hittar du manualer o handböcker --> http://www.bt1100.se/

Saxat från hemsidan angående mer effekt --> "När bulldogen kommer från fabrik, sitter där en plast distans ovanför trottlarna i förgasarna. De förhindrar trotteln att gå ända upp, vilket i sin tur resulterar i mindre effekt på de högre varvtalen. Jag demonterade dessa och höjde förgasar nålarna 2 steg, öppnade även upp orginal ljuddämparna. Bulldogen blev mycket snabbare efter den här operationen. Det bästa av allt det kostar inget:) " gav runt 75hk.

Last edited:
Okej, tack för de snabba svaren.
Läst enhel del forum, men tycker det är svårt att se någonstans hur mycket effekt ett slipon gör i hk. Jag har hört runt 15-20 hk.. men så verkar ju inte de stämma iaf ;)

Nu är jag inte sån stor mekanisse.. men vad menar du med förgasarnålarna ? aldrig hört talas om de =P resten tror jag redan är gjort..

Okej, tack för de snabba svaren.
Läst enhel del forum, men tycker det är svårt att se någonstans hur mycket effekt ett slipon gör i hk. Jag har hört runt 15-20 hk.. men så verkar ju inte de stämma iaf ;)

Nu är jag inte sån stor mekanisse.. men vad menar du med förgasarnålarna ? aldrig hört talas om de =P resten tror jag redan är gjort..

Är inget MC-geni själv men pratar man sånna siffror i ökning är det säkert ett helsystem som använts. alltså att hela avgas-sytemet byts ut mot rakare rör +om mappning typ PC3. byter du bara dämparen får du troligtvis bara någon hk till.
skillnaden är marginell iallafall.

Är inget MC-geni ................+om mappning typ PC3. byter du bara dämparen får du troligtvis bara någon hk till.
skillnaden är marginell iallafall.

Nu är det väl förgasare på vår kompis hoj. Så jag tror inte PC gör så stor nytta på den.

Motorer med stora cylindervolymer kan vara lite svåra att få tysta, det krävs ganska radikala strypningar, vilket ger sig till känna på motoreffekten också. Både insug och avgas är troligtvis rejält strypta. 15-20hk kan vara rimligt när den får andas friskt. Även tändboxarna är gjorda för att den ska vara tyst vid fullt gaspådrag från 50 km/h. Kan också ge en del effekt.

kolla på ett Bulldog Forum så hittar du säkert på lite bättre tips än från oss sportfånar.

Mats

Klart att du kommer bli besviken när du köper en moppe....

Sitter de ingen katt på hojen som är borttagen som kommer du itne märka nån skillnad men ska det sitta katt på den och den är borta så blir det viss skillnad men inte spec mycke att hurra för....

Sitter de ingen katt på hojen som är borttagen som kommer du itne märka nån skillnad men ska det sitta katt på den och den är borta så blir det viss skillnad men inte spec mycke att hurra för....
Få förgasarhojar har kat... :rolleyes: Dessutom har det kommit fram i andra trådar att man förlorar 0,25-0,5hk med kat, på R-hojar med 170-180hk från början, dvs är det egentligen bara dumt att ta bort den, det är bättre att pissa före rundan och smörja kedjan, det ger 2-4hk istället.

Du kan väll ändå inte kalla bt 1100 för moppe?! ;) nu blev jag lite tårögd =P

Vill inte förstöra men 65 hk ur 1100 cc? Måste ju vara en trött motor. Tror du skulle behållt Horneten.

\Masonit

men vafan, så kan ni ju inte säga nu när jag har sålt den! :(

Dock trimmar man hojen enkelt så kan man få ut 75 hk.. Samtidigt som inte hästarna är det viktiga utan vridet

Last edited:
När det står att "det gav ca75hk" så skall du gärna ta det med en nypa salt, det är vad någon har uppskattat efter att ha kört sin orginalmoppe och sedan meckat lite och kört den efter att ha slitit i garaget...

Men på en sådan hoj så är det ju inte hästarna som spelar roll, det är vridmomentet som gör den trevlig.

Jag har haft en "bulldog" och tycker att skillnaden är enorm jämfört med horneten som jag hade efter den. Horneten är helt klart en mycket roligare lek o bus hoj. Rappare i gasen och smidigare i kurvorna.

Dock är bullen skön o köra långa sträckor och skjutsa på. O så är den snygg.

Edit. Det är väl kardandrift på den som snor ett par hk.

Last edited:
När det står att "det gav ca75hk" så skall du gärna ta det med en nypa salt, det är vad någon har uppskattat efter att ha kört sin orginalmoppe och sedan meckat lite och kört den efter att ha slitit i garaget...

Men på en sådan hoj så är det ju inte hästarna som spelar roll, det är vridmomentet som gör den trevlig.

haha nej, tror de har blivit bänkade efteråt faktist. :)

Jag har haft en "bulldog" och tycker att skillnaden är enorm jämfört med horneten som jag hade efter den. Horneten är helt klart en mycket roligare lek o bus hoj. Rappare i gasen och smidigare i kurvorna.

Dock är bullen skön o köra långa sträckor och skjutsa på. O så är den snygg.

Edit. Det är väl kardandrift på den som snor ett par hk.

Antar att du talar om hornet 600 eller är de 900?

Last edited:
Få förgasarhojar har kat... :rolleyes:

Fler än du tror. :tungan Framförallt en hel del Kawor från tidiga 2000-talet hade fortfarande förgasare när dom pga avgaskrav var tvungna att införa kat vilket dom fick lösa på olika sätt för att inte oförbränd soppa skulle bränna upp katten.

(sen att det antagligen inte funkar så jävla bra är en annan historia, vet att det i bilvärlden fanns Fiestor som såldes med kombinationen "elektronisk förgasare" och kat iom kat-tvånget 89 och att dessa efter några år ska ha varit extremt svåra att få igenom avgaskraven, dock finns som bekant ännu inga sådana tester på bilprovningen för hojar)

Ett slipon ger ca 2 placebohästar.

Och pratar man riktiga hästar så brukar det ligga någonstans mellan -5 och +2 hk med bara slipon om man inte bänkar och mappar/bestyckar om. Gör man det senare hittar man nog några hästar men frågan är om inte det mesta kommer just från ombestyckningen.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back