"Effekt på pappret" ?

  • Thread starter Thread starter Be
  • Start date Start date
Färnbo skrev:
VF 1000R kunde svänga (med den tidens referenser) och var j-ligt snabb (med dagens referenser).

hehe, det kanske vore något... utbudet på dom är ju dock något begränsad !
 
Det finns väl ändå bara två olika frågor man ska tänka på vid hojinköp
1. Är det här den hoj som jag mest av allt vill ha
2. Är det värt de pengar som jag måste hosta upp med

Försäkring kommer aldrig in i bilden. Självfallet så gråter man blod såfort den ska betalas men det är det värt. (1004kr/månaden/halvförsäkrad)
 
honkiie skrev:
Det finns väl ändå bara två olika frågor man ska tänka på vid hojinköp
1. Är det här den hoj som jag mest av allt vill ha
2. Är det värt de pengar som jag måste hosta upp med

Försäkring kommer aldrig in i bilden. Självfallet så gråter man blod såfort den ska betalas men det är det värt. (1004kr/månaden/halvförsäkrad)

Man får kolla den totala driftskostnaden för hojen, inte bara försäkring och inköp.
 
Pejo skrev:
Ena stunden R6, andra stunden Monster... Har du kollat försäkring på R6, med av/på-ställning? Skaffa hoj är inget man gör med logik, man skaffar det man VILL ha och sedan skaffar man sig möjlighet att köra / försäkra sen.

Har nu kollat försäkring på R6, den är hel enkelt för dyr dess värre !
har även kollat på GSX 750, YZF 600 R, ZX-6R hur är dom ?
någon som står ut från mängden av dessa ?
 
Be skrev:
Har ringt runt om en Monster 900 -95 som skulle kosta på mig (21år, 0 skadefria år) drygt 8000 på folksam helförsäkring/helår, drygt 9000 på if hel/hel. allt enl 41kw. finns ju ingen annan 900 som jag har kollat på som ligger ens i närheten av denna premie !

Nej men köp en ex en yamaha fzr 1000, så får du mer power, bättre vrid till BETYDLIGT bättre premie.
 
honkiie skrev:
Det finns väl ändå bara två olika frågor man ska tänka på vid hojinköp
1. Är det här den hoj som jag mest av allt vill ha
2. Är det värt de pengar som jag måste hosta upp med

Försäkring kommer aldrig in i bilden. Självfallet så gråter man blod såfort den ska betalas men det är det värt. (1004kr/månaden/halvförsäkrad)

Det kan jag faktiskt inte hålla med om, för många spelar ekonomin stor roll, personligen anser jag att smärtgränsen är nådd vid 4000 kronor max för helår helförsäkrat annars väljer jag en annan hoj, skulle ALLA göra så så skulle vi snart få se ordentliga premiesänkningar..
 
kle1991 skrev:
Nej men köp en ex en yamaha fzr 1000, så får du mer power, bättre vrid till BETYDLIGT bättre premie.

Kanske ingen dum idé, menar du sent 80-tals modellerna då eller ?
finns väll någon gräns vad gäller årsmodell och försäkringspremie va ?
 
Be skrev:
utifrån detta antar jag att 900:an är det bästa köpet om man ska köpa en monster för max 50.000 kr. är det stor skilldnad mellan förgasare och insprutning ?

Skillnaden mellan sprut och fuggar är... Avsevärd... Mer vrid och bättre topp med sprut. Fuggarna är ju enklare att hålla på med, om man vet hur det funkar. Sprutet är bäst om du inte planerar på att trimma.

Max 50.000:- för en nyare monster 900 är väll inte osannolikt, det borde gå att hitta i Sverige. Kanske med en 2000-3000mil på mätaren om det är en DARK modell.
 
Hade faktiskt en VF1000R en gång... sålde den till förmån för en GSXR1100 -88
Det var en snygg hoj med kolfiberkåpor (dock lackade) och ball kamdrivning (drev) och den svängde hyfsat. Men den lät för bedrövligt... jag gillade inte alls ljudet från V4:an.
Rak 4 på plus 10000rpm är lycka!
:squid
 
kle1991 skrev:
Nej men köp en ex en yamaha fzr 1000, så får du mer power, bättre vrid till BETYDLIGT bättre premie.

vilken skilldnad dat var på premier på denna hoj. fick tag på 3 bolag nu
Trygg hansa: 4272 kr hel/hel
IF: 12000 hel/hel
Skandia: 20040 hel/hel

Beräknat på en -89

Vilket bolag har du på din ?
 
Be skrev:
vilken skilldnad dat var på premier på denna hoj. fick tag på 3 bolag nu
Trygg hansa: 4272 kr hel/hel
IF: 12000 hel/hel
Skandia: 20040 hel/hel

Beräknat på en -89

Vilket bolag har du på din ?

är det någon idé att ha hel/hel på en sådan gammal hoj?
 
Elgasen skrev:
är det någon idé att ha hel/hel på en sådan gammal hoj?

Nej, det är nog sant, men vilken enorm skilldnad det var på pris. Någon som vet vad man bör kolla på om man ska köpa en FZR1000 runt -88 -89, vanliga fel m.m ?

EDIT: Fick nyss tag på Susab Tennant, dom hade endast helförsäkring/helår och ville för detta ha 80,000 om året :kocko
otrevlig personal var det med. Dit kommer jag aldrig ringa igen !
 
Last edited:
Domifuling skrev:
Försäkringsbolag går inte på effekt på pappret längre, min 525a har typ 12kw på pappret men försäkringsbolaget sket fullständigt i det.
Har också trott att bolagen inte går på effekt på pappret längre,men vissa skriver ju i sina annonser billig försäkring pga strypt på pappret???
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top