Effekt- och viktuppgifter på 500-hojar från slutet av 70-talet

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Jag gör ett projekt i skolan om Hondas ovalkolvshojar, främst NR500. Jag behöver därför någon hoj att jämföra effekt- och viktuppgifter med, en 500-racer från slutet av 70-talet/början på 80-talet. Helst skulle jag ha en YZR 500 att jämföra med, men en RG 500 eller en Kawa (vad nu deras modell hette) går bra det med. Någon gammal guru här borde kunna ge iaf ungefärliga uppgifter. ;)

I slutet av 70-talet nådde man effektmässigt ungefär vad en 250 har idag dvs en bit över 100hk för fullfabrikarna. Har inte stenkoll på minimivikterna men de har varierat mellan 115-135kg så någon gång tidigt 80-tal nådde man 1hk/kg....

Jag gör ett projekt i skolan om Hondas ovalkolvshojar, främst NR500. Jag behöver därför någon hoj att jämföra effekt- och viktuppgifter med, en 500-racer från slutet av 70-talet/början på 80-talet. Helst skulle jag ha en YZR 500 att jämföra med, men en RG 500 eller en Kawa (vad nu deras modell hette) går bra det med. Någon gammal guru här borde kunna ge iaf ungefärliga uppgifter. ;)

YZR500 fanns inte förrän 1984 vad jag vet, de bör ha haft 130-140 hk ungefär. Jag kollade i lite Motorcycle Racer, Suzuki XR23 (652 cc) som Barry Sheene och Pat Hennen körde hade 125 hk på hjulet. XR14, alltså 500:an, hade cirka 20 hk mindre 1976, alltså runt 105 hk Yamaha OW48 som Kenny Roberts körde 1979 presterade 102 hk i en bänk och ska ha haft 7 hk mer 1980.

Enligt en teknisk artikel i Motocourse hade Honda NS500 108 hk 1982. 1986-87 började man närma sig 160 hk i V4 Reedventilarna. Hondas ökända 1989 NSR presterade "över 170 hk" på bakhjulet.

Last edited:
Nr500

..angående NR500´n - läs senaste numret av Classic Bike - där har man en artikel om NR´n som är mycket underhållande........

Bla beskriver Mick Grant hur han under hojens första tävling ( silverstone -79) på första fria träningen blir frånåkt, sakta men säkert, av en TZ 250 produktionshoj ner för "Hangar straight"........som sagt...mycket underhållande artikel...

skitball hoj med.....

Hittade uppgifter på YZR 500 -84 tagna från det årets Bike-katalog
Motor V4 498 cc 2 takt
Effekt 140 HK/11 500 rpm
Hjulbas 1400 mm
Tankvolym 32 liter
Vikt 145 kg
toppfart +300

Värderades till över 250 000 kr i dåtidens pengavärde. Endast sex styck fullfabrikare skall vara byggda det året.

Uppgifterna är tagna från Bike katalogen 1985. ( Hittade den på en loppis för något år sedan )

Hittade uppgifter på YZR 500 -84 tagna från det årets Bike-katalog
Motor V4 498 cc 2 takt
Effekt 140 HK/11 500 rpm
Hjulbas 1400 mm
Tankvolym 32 liter
Vikt 145 kg
toppfart +300

Värderades till över 250 000 kr i dåtidens pengavärde. Endast sex styck fullfabrikare skall vara byggda det året.

Uppgifterna är tagna från Bike katalogen 1985. ( Hittade den på en loppis för något år sedan )

Hehe, en sån hade man gärna tagit för 250 000kr.....:)

Vad var det som gjorde att man snudd på fördubblade effekten på 10 år mellan 79 och 89? Och dessutom på tvåtaktare? Känns spontant som att det inte finns så mycket hemligheter att upptäcka där? (Naturligtvis är det svartkonst att justera för brett effektregister men just toppeffekten borde man väl kunnat krana ur tidigare än så?)

Vad var det som gjorde att man snudd på fördubblade effekten på 10 år mellan 79 och 89? Och dessutom på tvåtaktare? Känns spontant som att det inte finns så mycket hemligheter att upptäcka där? (Naturligtvis är det svartkonst att justera för brett effektregister men just toppeffekten borde man väl kunnat krana ur tidigare än så?)

Inte hela sanningen, men mycket av den, tror jag är att man ville ha någorlunda körbar effekt. Det var när olika sätt att bredda registret som tex avgasventiler och liknande kom in i bilden, som effektökningen blev markant. Bör ha haft något med reedventiler och V4 att göra också.

Rolle Rotax eller nån vet säkert mer.

I slutet av 70-talet nådde man effektmässigt ungefär vad en 250 har idag dvs en bit över 100hk för fullfabrikarna. Har inte stenkoll på minimivikterna men de har varierat mellan 115-135kg så någon gång tidigt 80-tal nådde man 1hk/kg....
Minsann, då hade alltså NR500 både mer effekt och vikt -79, 120hk/145kg. Har du nån källa till det där? Det är som sagt till en skoluppsats och jag tror inte att "Boris JR från sporthoj.com" godtas som en tillförlitlig sådan...

Last edited:

Är väl som vanligt, inte en orsak utan hemsk många.

Däck och väghållning tillät inte mer effekt.
Du behövde inte ha speciellt mycket mer effekt än kamraterna, så hade man fått till en vettig cykel så fick den vara.
Hondas tillbakahopp med fabriksstall och siktet på kungakronan.

Det var först nu man började få till vettiga expansionskammare och även förstå hela andningsfasen. Gjorde mycket för körbarheten och utan körbarhet spelar inte effekten nån roll.

Yamaha stökade och bökade hej vilt med sin 500 under många år, från kolvstyrd till reedventil till slidmatat på 2 av cylindrarna och kolvstyrt på två till slidmatat på 2 och reed på 2 och reed på alla fyra och och...

När man började få kontroll på mellanregistret med hjälp av avgasportar som gjorde maskinen snäll (läs möjlig att hantera för typ 4 pers i världen) kunde man gå mer mot allout toppeffekt. I denna veva så blev det mycket mer avancerade avgasportar, ofta en giljotinport kompletterad med 2 vridbara trummar för avgasboostrarna.
Allting styrt elektroniskt efter varvtal och trotteläge som input.

Minsann, då hade alltså NR500 både mer effekt och vikt -79, 120hk/145kg. Har du nån källa till det där? Det är som sagt till en skoluppsats och jag tror inte att "Boris JR från sporthoj.com" godtas som en tillförlitlig sådan...

Har skrivits tidigare, men upprepas.

KÖP CLASSIC BIKE nummer 7, en STOR artikel om just N(ever)R(eady)500

Första versionen -79 hade runt 80 kusar vid 14 000 varv, nästa version runt 100 kusar vid 17 000 varv.

Ett avancerat monocoquechassi, hojen fick delas i två delar för att bestycka om förgasarna!

Vikt troligtvis över 150kg.

-82 påstods motorn ha 135 hästar men nu valde man att köra en trepips tvåtaktare med i stort sett cylindrar från crosshojen...

En Rg500 produktionare har enligt fabrikens uppgifter minst 112 hästar vid 11 800 varv, väger strax över 130kg. Med lite puts, bestyckning och lite högre varvtal har du säkert ett gäng kusar till.

Runt -82 så kan man nog tänka sig att Rg hade 130-135 kusar.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...