Vad var det som gjorde att man snudd på fördubblade effekten på 10 år mellan 79 och 89? Och dessutom på tvåtaktare? Känns spontant som att det inte finns så mycket hemligheter att upptäcka där? (Naturligtvis är det svartkonst att justera för brett effektregister men just toppeffekten borde man väl kunnat krana ur tidigare än så?)
Är väl som vanligt, inte en orsak utan hemsk många.
Däck och väghållning tillät inte mer effekt.
Du behövde inte ha speciellt mycket mer effekt än kamraterna, så hade man fått till en vettig cykel så fick den vara.
Hondas tillbakahopp med fabriksstall och siktet på kungakronan.
Det var först nu man började få till vettiga expansionskammare och även förstå hela andningsfasen. Gjorde mycket för körbarheten och utan körbarhet spelar inte effekten nån roll.
Yamaha stökade och bökade hej vilt med sin 500 under många år, från kolvstyrd till reedventil till slidmatat på 2 av cylindrarna och kolvstyrt på två till slidmatat på 2 och reed på 2 och reed på alla fyra och och...
När man började få kontroll på mellanregistret med hjälp av avgasportar som gjorde maskinen snäll (läs möjlig att hantera för typ 4 pers i världen) kunde man gå mer mot allout toppeffekt. I denna veva så blev det mycket mer avancerade avgasportar, ofta en giljotinport kompletterad med 2 vridbara trummar för avgasboostrarna.
Allting styrt elektroniskt efter varvtal och trotteläge som input.
Minsann, då hade alltså NR500 både mer effekt och vikt -79, 120hk/145kg. Har du nån källa till det där? Det är som sagt till en skoluppsats och jag tror inte att "Boris JR från sporthoj.com" godtas som en tillförlitlig sådan...
Har skrivits tidigare, men upprepas.
KÖP CLASSIC BIKE nummer 7, en STOR artikel om just N(ever)R(eady)500
Första versionen -79 hade runt 80 kusar vid 14 000 varv, nästa version runt 100 kusar vid 17 000 varv.
Ett avancerat monocoquechassi, hojen fick delas i två delar för att bestycka om förgasarna!
Vikt troligtvis över 150kg.
-82 påstods motorn ha 135 hästar men nu valde man att köra en trepips tvåtaktare med i stort sett cylindrar från crosshojen...
En Rg500 produktionare har enligt fabrikens uppgifter minst 112 hästar vid 11 800 varv, väger strax över 130kg. Med lite puts, bestyckning och lite högre varvtal har du säkert ett gäng kusar till.
Runt -82 så kan man nog tänka sig att Rg hade 130-135 kusar.