effekt i motorn när det är uppmätt på bakhjulet.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Om det är 126 "bänkade" bakhjulshästar, hur mycket kan man räkna med ca i motorn då? Förstår att det kan vara olika pga av yttre faktorer som däck, transmissionsglapp mm, men ca i alla fall. Något visst %-område.

Tacksam för svar!
 
sporTlovEr skrev:
Om det är 126 "bänkade" bakhjulshästar, hur mycket kan man räkna med ca i motorn då? Förstår att det kan vara olika pga av yttre faktorer som däck, transmissionsglapp mm, men ca i alla fall. Något visst %-område.

Tacksam för svar!

126hk+ 8-10%
 
Finns, som du säger, inget 'sant' värde att räkna med. Jag brukar använda 13 %
som förlustgissning. Dvs. gissar bakhjulseffekt som 87 % av motoreffekt.
(Å andra sidan borde jag då räkna upp bakhjulseffekt med 13/87 = 15 %, men det gör jag inte....)
/u
 
Jag är benägen att hålla med Ulf.. 10-15% har jag hört att man skall räkna upp värdet med.

MEN siffrorna skall man kanske ta med en nypa salt. Många saker spelar in som ex. hur smörjd kedjan är, vilken glapp som finns i drev, kondition på koppling och växellåda, temperatur på oljan osv osv.
 
Det måste endå vara olika för olika effekt.. jag menar förlusten till bakhjulet måste vara mycket större proportionsmässigt på en liten 250 eller ennu värre en 125a mot en stor 1000 kubikare.. Det är ju inte uppbygt på ett annat sätt för att hojen är mindre/större. Skulle gissa att dom 10-15% blir närmare 40-50% på en 125a?.
 
11% ..........
 
Finns ingen anledning att gräva ner sig i finlir om effektförluster. Om man nu
inte köper hoj för att ta motorn och flytta till nåt annat fordon.
(Iaf inte som ren hojåkare. Av rent tekniskt intresse kan det förstås vara kul resonera
om detta.)
/u
 
Fast det låter mycket alltså, en kedja har ju hyfsat låg förlust jämfört med andra drivmetoder.

säg att det är 10%, på en hyfsat effektstark hoj blir det lätt 10KW förlust isåfall, var tar all den effekten vägen ? enda sättet är värme och alla som känt på ett 1000W-elelement vet hur varmt det blir, detta är 10ggr mera.

10000W är det inte så lätt att "tappa bort"..
 
philsson skrev:
blir närmare 40-50% på en 125a?.


ÖVERDRIV! :7peta

Biifer bänkade sin tzr, 20 hade den på bakhjulet ungefär, kommer inte ihåg exakt, den har runt 28 i motorn, så några 50% lär det inte vara.
 
GlennB skrev:
säg att det är 10%, på en hyfsat effektstark hoj blir det lätt 10KW förlust isåfall, var tar all den effekten vägen ? enda sättet är värme och alla som känt på ett 1000W-elelement vet hur varmt det blir, detta är 10ggr mera.

10000W är det inte så lätt att "tappa bort"..
Iofs rätt, men med tanke på att motorn totalt tappar bort 20 ggr så mycket
så kan det möjligen försvinna någorlunda obemärkt. (100 kW via avgaserna,
100 kW via kylningen o 100 kW motoreffekt.)

Vid bänkning o körning blir däcket varmt, kedjan, kedjedreven och
dreven/oljan i lådan tar oxå effekt. Och även trumman värms upp av däcket.

Kedjedreven, kedjan o däcket rör sig ju rätt snabbt i luft, så dom kan nog kyla
bort en del värme. Och rullen är metall, den leder värme rätt bra.

Så sammantaget finns det nog möjligheter att kyla bort 10 kW utan att det
börjar glöda nånstans. Man kör ju inte så länge i bänk att termisk jämnvikt uppstår.
/u
 
Det är väl egentligen ointressant, man skulle lika gärna räkna tillförd effekt.. alltså bränslets energiinnehåll per tidsenhet, bättre kukmätarsiffror på så sätt..

Nä, effekt på hjulet är intressant..

/B 127,5
 
Last edited:
Går efter vad som står i reg. beviset....
Effekten på bakhjulet är uppmätt på Oves Motor i Olofström. :banana
 
Last edited:
13000rpm skrev:
Går efter vad som står i reg. beviset....
Effekten på bakhjulet är uppmätt på Oves Motor i Olofström. :banana
Dvs. precis som för oss alla; du VET inte effekten i motorn.
(Inte illa menat på nåt sätt, bara så att ingen på allvar börjar räkna
effektförlusten grundat på dina siffror, framförallt inte tror att det ger nån sanning.)
/u
 
philsson skrev:
Det måste endå vara olika för olika effekt.. jag menar förlusten till bakhjulet måste vara mycket större proportionsmässigt på en liten 250 eller ennu värre en 125a mot en stor 1000 kubikare.. Det är ju inte uppbygt på ett annat sätt för att hojen är mindre/större. Skulle gissa att dom 10-15% blir närmare 40-50% på en 125a?.

Visst, vissa friktionsförluster (för det är var det är) är ju snarlika oberoende motorstorlek, men många av dem är ju väldigt beroende av lasten. Ett kugghulspar i en växellåda får ju klart större friktionsförlust ju högre moment de överför, de gnider ju sig "hårdare" mot varandra. I en kedja lär friktionsförlusterna också gå upp motsvarande belastningen. Men, som du säger, även fast man lägger på en väldigt liten last så blir förlusten inte 0 i överföringen.

Ska man böga ur ordentligt ska man titta på cylindertryck; detta är sanningen. Bifogar lite skoj.

/J
 

Bifogat

  • cyltryck.jpg
    cyltryck.jpg
    31.9 KB · Visningar: 120
  • cyltryck2.jpg
    cyltryck2.jpg
    60.3 KB · Visningar: 118
Last edited:
Falafelbabianen skrev:
Hur noggranna är bromsbänkarna då? Hur ofta låter mcverkstan kalibrera sin bänk?
Exakt min tanke. Har dom överhuvudtaget något intresse av att kalibrera? Eller är det intressantare om bänken visar för höga siffror?

Jag tror också att förlusterna är procentuellt sett större vid lägre effektuttag, kanske inte så stora som 40-50% men något större bör de vara eftersom förlusterna dels består av friktion som uppstår så fort bitarna rör på sig, dels av friktion som, enligt Johannes inlägg, påverkas av överfört moment.

Det finns ett relativt enkelt sätt att lösa merparten av dessa diskussioner och det är att mäta friktionen vid utrullning. Då får man svar på effektförlusterna från kopplingen och bakåt.
Att verkstäderna inte gör detta tycker jag är beklagligt.

//Robban. Som av hävd är skeptisk till siffror som inte är väldigt väl underbyggda.
 
Jag är inte den som e den....

men den mest viktiga siffran - om den nu e så viktig - är den som visar vad du får ner i gatan. vad man än må ha i motorn spelar ju inte så stor roll om man hälften på vägen´.....

//A
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top