Effekt i GSX-R750

på snart15 år har några av hästarna galloperat iväg för gott från stallet, beroende på hur hojen sköts om och hur många mil, huvudsaken är väl att den "känns bra" sen om din hoj har 130-140 hk känns väl som det kvittar:va
 
Min fireblade från 92 har 157pollar
micron kolfiber och lättad på massa onödigt! typ gummit från mitten på bakgummit! Alla vet ju att det går fortare i starten då med mer grepp:yoparty

;)

-Det som gör mest är piloten-
 
Last edited:
Btw, kopplingen är mycket seg på hojen. Förra ägaren sa att där samlas en massa skit, smuts och liknande som gör den seg. Hur åtgärdar man detta?
 
Btw, kopplingen är mycket seg på hojen. Förra ägaren sa att där samlas en massa skit, smuts och liknande som gör den seg. Hur åtgärdar man detta?

Såg att du skrivit helsystem i din profiltext men bara ljuddämparen i denna tråden. Det är stor skillnad!

Om det är wire så olja den.
 
Man byter kopplingsviern sen finns det någon detalj i kåpan där vajern går in som kan behövas smörjas. (Fick göra detta på min. Dock så lämnade jag bort hela jobbet då jag behövde ny koppling o höll på o bygga hus samtidigt)
 
Hur mycket kostar ett avgassystem, utan ljuddämpare? Finns ju många olika märken, men ungefär hur mycket? Vad ligger de på begagnade?
 
Hittar du inget beggat så kostar det i klass med iaf ½hojens värde. Ett tips är att byta hoj till en med mer potential när du har lärt dig hantera den du har.
 
Håller med flera andra som har sagt att vad spelar det för roll om hojen har 130 eller 140 hk? 130 duger hur bra som helst, är t.o.m. för mycket för en snart 18 åring. Jag har inte mer än 120 i min SD men är förbannat rolig ändå...hästarna är inte allt.'

edit: att vara snart 18 och ha en vettig hoj borde väl räcka? :) Är många som säkert skulle vilja byta med dig även fast de bara skulle få en hoj med 60 häst.
 
Håller med flera andra som har sagt att vad spelar det för roll om hojen har 130 eller 140 hk? 130 duger hur bra som helst, är t.o.m. för mycket för en snart 18 åring. Jag har inte mer än 120 i min SD men är förbannat rolig ändå...hästarna är inte allt.'

edit: att vara snart 18 och ha en vettig hoj borde väl räcka? :) Är många som säkert skulle vilja byta med dig även fast de bara skulle få en hoj med 60 häst.

Ja, alltså jag har inga planer på någon trimmning nu.. men i framtiden så blir det kanske att köra i malmö, då vill man gärna ha lite extra krut för att förbättra tiden.
 
polarns bromsade 116 på slangen... precis lika mkt som min startmotor på ninjan...helt sjukt asså...:tuttar

Förgasarversionerna av 750:n som jag har bänkat och sett bänkas har alla legat mellan 111 och 117 hästar på bakhjulet, bestyckade och med slip-on. En 14 år gammal motor som använts har slitna kolvringar och ventiler så man får räkna med några hästar färre. Slip-on på en originalhoj utan munstycken ger typ ingenting eller lika mycket som att smörja kedjan ordentligt.
130-140 hästar kan man fetglömma, inte ens de nya årsmodellerna ligger där om man räknar bakhjulshästar.

Undantaget är min -97 som bänkades till 192 bakhjulshästar, visserligen med turbo men iallafall...:tungan
 
Ja, alltså jag har inga planer på någon trimmning nu.. men i framtiden så blir det kanske att köra i malmö, då vill man gärna ha lite extra krut för att förbättra tiden.

Om du ska förbättra tiden så köp bättre fjädring. Roligare med högre kurvhastighet än högre toppfart ;)
 
Gör inte killen lessen nu!
Klart att systemet ger 10hk!
sliponet 5hk!
dynojet 10hk!
tunnare topppackning 10hk!
Stift med dubbla elektroder 10hk!
K-N filter 5hk,!
v-power soppa 10hk!
octanbooster 5hk!
fuelsystem cleaner 5hk!
skippad generator 15hk!
ventiljustering 3hk!
slick 50 behandling 10hk!
icke o-ringkedja 5hk!
keramiska hjullagerkullager 5hk!
borrad luftfilterbox 10hk!
All an all, 118 extra hästar lätt!:yoparty
 
Gör inte killen lessen nu!
Klart att systemet ger 10hk!
sliponet 5hk!
dynojet 10hk!
tunnare topppackning 10hk!
Stift med dubbla elektroder 10hk!
K-N filter 5hk,!
v-power soppa 10hk!
octanbooster 5hk!
fuelsystem cleaner 5hk!
skippad generator 15hk!
ventiljustering 3hk!
slick 50 behandling 10hk!
icke o-ringkedja 5hk!
keramiska hjullagerkullager 5hk!
borrad luftfilterbox 10hk!
All an all, 118 extra hästar lätt!:yoparty

:D :Bugar

Men allvarligt. Effektjönseriet med några hk hit eller dit märks nästan inte när man kör på gatan utom vid några få tillfällen. 98% av tiden spenderar man i inte i den extrema delen av effektregistret.

Men lite empirisk info: min -96:a med originaldämpare känns ok, med micron bolt-on är den rappare ffa bättre klipp på höga varv, med db-killer i samma bolt-on känns det som om den har lite bättre drag på mellanvarv men saknar klippet på toppen.

NB, det här är små skillnader som visserligen känns men som inte har någon som helst praktisk betydelse ute på vägen. Om man inte är på väg till eller från korvkiosken. :tungan

Joföresten, en jävligt stor praktisk fördel med bolt-on, man hörs. Kör jag med originalburken så hörs den knappt och bilister vet inte om att man ligger bredvid dem när de byter fil :gnissla :huvet :näsblod :rolleyes:

Om du ska förbättra tiden så köp bättre fjädring. Roligare med högre kurvhastighet än högre toppfart ;)

Hell yeah! Bakdämpen suger. Byt!
 
Last edited:
Jag hade en 98 (insprut alltså). Den var bänkad när den var tämligen ny med ett remus-slipon och kn-filter. Den bänkade drygt 130 hk på bakhjulet. Jag utnyttjade aldrig alla hästar men den dög bra ändå. Gick som ett skållat troll.
 
Jag hade en 98 (insprut alltså). Den var bänkad när den var tämligen ny med ett remus-slipon och kn-filter. Den bänkade drygt 130 hk på bakhjulet. Jag utnyttjade aldrig alla hästar men den dög bra ändå. Gick som ett skållat troll.

Imponerande. Den hade väl bara 134 i motorn original. 96:an hade, för övrigt, 118 hästar original, så några 140 "med slipon och luftfilter" på en hoj som numera är 14 år gammal? Jomenvisst. :rolleyes:

Hursomhaver, till TS. Stirra dig inte blind på effekten. Dina polare på korvmojen kommer att tycka att du är jeTeheffTIG bara för att du har hoj ändå.
 
Går överhuvudtaget inte att strypa ned en hoj från 130 till 35 hk, men farsan kommer att sätta en stopp i throttlen så jag bara kan gasa halvt första året :)

varför skulle man inte kunna strypa en 750 till 25Kw??
man kan göra det med rettor och andra litermoppar!
 
140 hästar? Låter som tidningen BiKE's fantasifulla vevaxelhästar, inte de bakhjulshästar du verkligen får ut.

Min SRAD '98a med Yoshi helsystem, K&N, TRE-mod, Powercommander och mappad hade 125 rwhp och då var den rätt frisk för att vara en 750.

1998'orna hade runt 118 bhp orginal och förgasarhojarna några färre. Utan bestyckning ska du nog inte räkna med nå värst mycket mer än orginal.
 

Bifogat

  • dyno-GSXR750.jpg
    dyno-GSXR750.jpg
    54.9 KB · Visningar: 71
Last edited:
Men allvarligt. Effektjönseriet med några hk hit eller dit märks nästan inte när man kör på gatan utom vid några få tillfällen. 98% av tiden spenderar man i inte i den extrema delen av effektregistret.
Dessutom påverkar några kilo hit eller dit på föraren betydligt mycket mer! 5hk +- är ungefär detsamma som 10kg, och dom 10kg är ett problem när du ska bromsa dessutom. Sen kan man ju börja räkna på luftmotstånd på tighta skinntäll kontra fladdriga tygställ, kåpform osv också :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top