Effekt GPZ 900R 1988

Hojtompa

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Kawasaki GPZ 900R, 1988
Hej på er har just köpt en mc av ovanstående karaktär, och när jag skulle försäkra den så sa de att orginaleffekten var 106Kw vilket skulle motsvara 146 hästar!!!

Är inte GPZ 900R maskinerna på 115 hästar dvs 84Kw?

Hojtompa skrev:
Ja det är dom, jag har också råkat ut för det där, vissa försäkringsbolag "tycker" att den har lika mycket effekt som ZX-9R.
Det är bara att höra med ett annat försäkringsbolag.

Hojtompa skrev:

Jo, det skulle jag vilja påstå. Modellen ändrades inte nämnvärt under alla år den såldes och motorn levererade 115hkr ostrypt. Har väl ingen betydelse längre för försäkringen, men de såldes strypta till 100 hkr (eller till 90 ett år har jag för mig). Inte ens 1000RX:en som kom efter GPZ 900 hade 146hkr. Faktum är att inte ens ZX10 hade mer än 137 hkr original.

//daniel

Tackar, tyvärr så var det dom billigaste! 3060:- halvförsäkring helår.

det ska väl va lätt o få upp den i 146 hästar, jag byter dämpare bara

Hojtompa skrev:
Hej på er har just köpt en mc av ovanstående karaktär, och när jag skulle försäkra den så sa de att orginaleffekten var 106Kw vilket skulle motsvara 146 hästar!!!

Flera bolag, tex StyggHansa och Länsfösäkringar som gjort en del dundertabbar i sina försök hitta "originaleffekt" på diverse hojar. Hos båda bolagen hade dom tidigare tex blandat ihop Honda VTR Firestorm och Honda VTR SP1/2. Men efter att ha pratat med någon "ansvarig", faxat lite regbevis, länkar till sajter med info om hojarna, så har dom insett sitt misstag och gett tex VTR Firestorm rätt effekt i sina system. SÅ... inte ge upp och kolla annat bolag bara för att dom har korkade uppgifter, lägg ner en stunds energi, så kan du få ett vettigt premieförslag, samt hjälpa hojåkarkollegor med likadan hoj. OCH.. om inte annat är det lite kul få snäppa bolagen på näsan lite, visa att dom gjort fel... :rofl

/B

Hojtompa skrev:
Jag tror inte att man får ut så mycket effektökning bara genom att byta avgassystem, då får man nog mixtra lite mer.

benkar skrev:
.. om inte annat är det lite kul få snäppa bolagen på näsan lite, visa att dom gjort fel...
Sant, det kan ju vara lite kul.

Det är väl vikt/effekt dom går på och det måste bli ganska lindrigt även om dom skriver 200kw på en sådan pråm???? :D

Fredrik :tomten

Hojtompa skrev:

Ingick det en turbo i det nya avgassystemet med? Kan du annars tipsa om vilket märke man ska köpa på ljuddämpare som ger mer än 30hk.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Ingick det en turbo i det nya avgassystemet med? Kan du annars tipsa om vilket märke man ska köpa på ljuddämpare som ger mer än 30hk.

Har runt 105-110 hk i min gamla VTR-traktor, inkl. nuvarande "ljudförskönarna", vill också veta vilka burkar som kan ge mig uppåt 130 hk att leka runt med! Kan vara värt några tusenlappar! :yoparty

Men.. rent personlig åsikt, hade jag en GPZ900 skulle jag lägga mina slantar på att se över fjädringskomponenter osv.

/B

Speedy skrev:
Det är väl vikt/effekt dom går på och det måste bli ganska lindrigt även om dom skriver 200kw på en sådan pråm???? :D

Vikt/effekt-förhållandet gör att den egentligen ligger i klass 7 men jag tror att dom har flyttat ner den till nån annan klass för att den inte krashas så ofta som det anstår en klass 7-hoj.

benkar skrev:
Men.. rent personlig åsikt, hade jag en GPZ900 skulle jag lägga mina slantar på att se över fjädringskomponenter osv.
Håller med, det ger nog mer för pengarna.

Speedy skrev:

Nja, effekt/vikt-förhållandet är nog inte särskilt långt efter t.ex. en slöhög som Ducati monster S4.. Ducatis sida säger 74kW på den.. :tungan

Trevligt med en ny GPZ900R ägare !

Själv är jag precis påväg att köra in hojjen i garaget för lite vintermeck :D, nya stötdämpare och lite annat godis.

Shogo
www.gpz900r.org

Back