Effekt 125 och 250GP

En del av vad det blir för toppfart beror nog på föraren med.

KTM hade snabbaste toppfart nu senast på Losail i 125GP men det var också en av deras hojar som var 5:e långsammast på en 27:de plats. 10,1km/h långsammare. Tror inte att effekten skiljer så jättemycket mellan hojarna, fastän att Koyama kanske får dom finaste delarna då han också är snabbast.

En del av vad det blir för toppfart beror nog på föraren med.

KTM hade snabbaste toppfart nu senast på Losail i 125GP men det var också en av deras hojar som var 5:e långsammast på en 27:de plats. 10,1km/h långsammare. Tror inte att effekten skiljer så jättemycket mellan hojarna, fastän att Koyama kanske får dom finaste delarna då han också är snabbast.

Visst luftmotstånd beror ju mycket på föraren men framförallt så är ju utgångsfarten på rakan avgörande för slutfarten

dubbel hastighet kräver 4ggr mer effekt för att övervinna luftmotståndet
Faktiskt krävs 8ggr mer. Det är kraften som växer i kvadrat, alltså effektbehovet i kubik.

(240/220)³=1,3
Det skulle alltså krävas 30% mer effekt om allt annat är lika att öka från 220 till 240.

Luftmotståndskoefficienten*frontarean är däremot proportionell mot toppfarten, så kan man sänka den produkten några procent borde toppfarten öka i samma proportion.

Om rakan inte är så lång så beror nog maxfarten mer på vikten, medeleffekten och utgångsfarten ur kurvan - än toppeffekten. Skulle jag tro.

Visst luftmotstånd beror ju mycket på föraren men framförallt så är ju utgångsfarten på rakan avgörande för slutfarten

Utgångsfarten har i stort sett nadanix att göra med slutfarten inom rimliga gränser.

20km lägre utgångsfart i en kurva ger sisådär 0,5km/h lägre slutfart på en raka där du använder 4-5-6an minst.

Det som däremot en bra utgångsfart gör är att du får en högre medelhastighet över hela rakan, och på detta tjänar du tid mot den som kör långsamt ut på rakan.

Det såg man ju tydligt på Qatar. Rossi körde ju inte långsammare ut ur kurvan än Stoner men toppfarten skiljde ju rejält och det måste ju bero på aerodynamik och good ole horsepower.

EDIT: Så räknar man med ChrisAsh exempel där de långsammaste gör 220 och de snabbaste 240 i 125 klassen så betyder detta att de snabbaste ung har 9hk mer än de långsammaste.

Som synes är det inte mina matematikkunskaper det är fel på.....Rolle Rotax kan sova lugnt;) 9hk låter dessutom på alla vis vettigt och rimligt även om det kan vara någon hästkraft till hit eller dit ibland. Man får ta i i beaktande andra faktorer också som inverkar lite grann på slutfarten. Heta Lauslehto körde någons annans hoj i 125 på Karlskoga en gång, och hade +10 km/h högre toppfart på rakan än vad den ordinarie föraren hade hade.

Last edited:
Kanske det gör, men det är inte rätt!
Om den inte har 30hk när den toppar 220 dårå.

Eh va?

Norrmännen gjorde ett ordentligt bänktest med en Honda RS125R-05, den hade standard från fabrik 41.4 hästar SAE i bänken. Med ett JhA-RSV-kit ökade man den siffran till 44.8 och med ytterligare justeringar från en av världens bästa tvåtaktstrimmare fick man ut 46.8 hk SAE. Detta kan man anta vara den nivå som ett långsamt wildcard från en nationell serie ligger på i VM.

Denna cykel gjorde 212 km/h på Valencia, Cecchinellos Aprilia gjorde 226. OM vi antar att allt annat är exakt lika så får vi ut att fabrikaren har knappt 56 hästar om denna hoj har 46. Sen ska man räkna med att Cecchinello säkerligen gör sig mindre och kör mycket fortare ut på rakan vilket står för en del av skillnaden. 9hk är kanske inte RÄTT (Du kanske har bänkat en Aprilia RSW?) Men en väldigt bra uppskattning.

Det jag invände på var att siffran Boris kommit fram till (som du använde) var framtagen med ett kvadratiskt samband mellan toppfart och effekt, medans det korrekta är kubiskt. Så för att öka toppfarten 220->240 krävs 30% mer effekt - 9 hk är en sådan ökning från 30 hk.
Sen kanske slutfarten skiljer sig endel från toppfarten vilket gör att skillnaderna ändras.

Det jag invände på var att siffran Boris kommit fram till (som du använde) var framtagen med ett kvadratiskt samband mellan toppfart och effekt, medans det korrekta är kubiskt. Så för att öka toppfarten 220->240 krävs 30% mer effekt - 9 hk är en sådan ökning från 30 hk.
Sen kanske slutfarten skiljer sig endel från toppfarten vilket gör att skillnaderna ändras.

Min siffra knappt tio hästar var tagen ur ovanstående räkneexempel som jag räknat på tidigare. OM de långsammaste hojarna gjorde 220 vid tillfället de toppade 240 vet jag inte, det var en kvalificerad gissning.

Sen ska man komma ihåg att extremvärdena i 125 oftast uppkommer under en väldigt gynnsam slipstream.

Förresten, jag kan inte hitta gamla resultatblad med toppfarter och sånt på MotoGP.com längre? Hur gör man? Det aktuella racet var Phillip Island 2002, kan nån kolla please!

Förresten, jag kan inte hitta gamla resultatblad med toppfarter och sånt på MotoGP.com längre? Hur gör man? Det aktuella racet var Phillip Island 2002, kan nån kolla please!
Klicka på results och sen där det står 2007 så kan du välja år från -98 och framåt.

Utgångsfarten har i stort sett nadanix att göra med slutfarten inom rimliga gränser.

20km lägre utgångsfart i en kurva ger sisådär 0,5km/h lägre slutfart på en raka där du använder 4-5-6an minst.

Det som däremot en bra utgångsfart gör är att du får en högre medelhastighet över hela rakan, och på detta tjänar du tid mot den som kör långsamt ut på rakan.

Nu håller jag inte riktigt med.....

Bomma utgången ur torparen totalt så du har 20km/h lägre utgångsfart än vanligt så får åtminstone inte jag samma slutfart...

På en tillräckligt lång raka för att alla cyklar skall nå någon form av jämnvikt mellan effekt och motstånd och i princip sluta accelerera så visst men hur ofta händer detta. 125cc på mugello möjligen men inte annars.

Bomma utgången ur torparen totalt så du har 20km/h lägre utgångsfart än vanligt så får åtminstone inte jag samma slutfart...

För egen del brukar en sån miss bara skilja 4-5km/h i toppfart, så visst skiljer det. Men inte så mycket.

På en tillräckligt lång raka för att alla cyklar skall nå någon form av jämnvikt mellan effekt och motstånd och i princip sluta accelerera så visst men hur ofta händer detta. 125cc på mugello möjligen men inte annars.

Märker att du inte håller med, men i detta fall VET jag. Har loggat en massa hojar, samt tagit del av loggningar från främst 125 i bsb och där vet de att slutfarten knappt drabbas om du missar utgången.
Men vill du fortsätta tro fel så var så god.

Om du just i torparn missar utgången, eller jämför mellan spöregn (jag kör lite långsammare i apex i alla fall) och när jag sätter ett bra varv på torrt kan det bli samma slutfart.
2 på varandra följande varv med samma apexfart och inga direkta felaktigheter (felväxling eller vad som helst) ger utan problem +/+ 2km/h fartskillnad.

20km/h långsammare utgångsfart ger som tidigare skrivits sisådär 0,5km/h lägre slutfart på Sviestad.

Märker att du inte håller med, men i detta fall VET jag. Har loggat en massa hojar, samt tagit del av loggningar från främst 125 i bsb och där vet de att slutfarten knappt drabbas om du missar utgången.
Men vill du fortsätta tro fel så var så god.

Om du just i torparn missar utgången, eller jämför mellan spöregn (jag kör lite långsammare i apex i alla fall) och när jag sätter ett bra varv på torrt kan det bli samma slutfart.
2 på varandra följande varv med samma apexfart och inga direkta felaktigheter (felväxling eller vad som helst) ger utan problem +/+ 2km/h fartskillnad.

20km/h långsammare utgångsfart ger som tidigare skrivits sisådär 0,5km/h lägre slutfart på Sviestad.

Jag betvivlar inte din kompetens på området men har lite svårt att få det att gå ihop med mina egna mätningar och mitt fysikaliska tänkande fast har du mätningar så tror jag dig.

Ar inte det dar nagot som borjar galla i annu hogre farter nar luftmotstandet verkligen borjar gora sig gallande? Typ +300km/h?

/L

Jag betvivlar inte din kompetens på området men har lite svårt att få det att gå ihop med mina egna mätningar och mitt fysikaliska tänkande fast har du mätningar så tror jag dig.

Många tror att en bättre utgång med högre fart ut på rakan räknas hem i lika mycket högre toppfart...
Slutsatsen folk drar är att de ligger bakom någon, tar ett lite bättre spår och svichsar förbi lagom före knäcken (om vi pratar Sviestad). Då har de högre slutfart än den omkörde tror de.

I verkligheten det som händer är att med en bättre utgång och högre utgångsfart hinner du färdas längre sträcka på rakan under en given tid, ex. 4,5 sek än den som missat utgången. Detta ger högre medelfart (lägre varvtid) och att personen flyger förbi strax före knäcken. Toppfarten (för denna raka) kommer att uppnås några få meter tidigare (eller så gott som toppfarten) men då drevning/varvtal/effektregister jobbar åt fel håll blir det en högst måttlig fartökning.
Men att ligga med toppfarten under 200m raka istället för att bara toppa ger mycket högre medelhastighet.
Med missad utgång uppnår du fortfarande i princip samma toppfart, men precis före bromsning.

Enda sättet att mäta detta är att logga hastighet/sträcka över ett flertal varv. En cykeldator för att se maxfarten säger inte vilket varv det blev så etc och om varvtiden det varvet berodde på hög kurvhastighet eller slipstreaming.

Människan är en mästare att lura sig själv, men med riktig loggning kan man inte lura sig själv. Mätresultaten avslöjar minsta prutning på trotteln som en klockren käftsmäll. Samt att stjärtkänslan när hojen går bäst eller snabbast många gånger är fel mot verkligheten.

Innan jag började använda logger trodde jag att 10km/h högre utgångsfart i torpan var minst 10km/h högre slutfart men nu vet jag att så inte är fallet. Inte med 125or, inte med 250 och det lilla jag sett data inte med en seriös suberbike hoj heller.

För det fysikaliska tänkandet så kan man kolla på dragracingsporten!

Färden över rakan är i stort sett likadan :D

En bil som gör en totalt klockren start mer eller mindre hoppar iväg ett antal meter. Den bilen får också en låg tid, men likaså en låg slutfart.

En bil som spinner bort sig i starten släpper av, gör ett nytt försök och drar iväg lite lite lugnare men gasar sedan fullt. Den bilen får dålig tid men hög slutfart.

Hur hänger detta ihop?

Ar inte det dar nagot som borjar galla i annu hogre farter nar luftmotstandet verkligen borjar gora sig gallande? Typ +300km/h?

/L
Nej, det gäller från ganska låga farter. Vet inte riktigt var gränsen går, men fysiken kan appliceras på cyklister t.ex.

Är ju rullmotstånd och andra krafter som verkar också, men rullmotståndet är ganska försumbart när det handlar om höga hastigheter.

Detta kan man läsa om lite varstans på nätet, t.ex. här.

En bil som gör en totalt klockren start mer eller mindre hoppar iväg ett antal meter. Den bilen får också en låg tid, men likaså en låg slutfart.

En bil som spinner bort sig i starten släpper av, gör ett nytt försök och drar iväg lite lite lugnare men gasar sedan fullt. Den bilen får dålig tid men hög slutfart.

Hur hänger detta ihop?
Att den som gör dålig start får högre slutfart tycker jag är riktigt konstigt. Har själv sett det du beskriver hända på strippen. Speakern har pratat om att "bygga upp fart", men det har inte hjälp mig att förstå.

Last edited:
Många tror att en bättre utgång med högre fart ut på rakan räknas hem i lika mycket högre toppfart...
Slutsatsen folk drar är att de ligger bakom någon, tar ett lite bättre spår och svichsar förbi lagom före knäcken (om vi pratar Sviestad). Då har de högre slutfart än den omkörde tror de......etcetc

Intressant, kan du inte lägga upp ett par loggar här? Tex Sviestadrakan en "missad" och en "klockren" utgång? Hade varit intressant att jämföra. Jag säger inte att du har fel men....

Hur förklarar du då att man har uppåt 10% lägre toppfart i ett regnrace i GP?

Hur förklarar du att det trots detta kan skilja utan problem 10 km/h på rakan från varv till varv i torrt även i 125 och 250?

En fundering till, om någon "svischar förbi" före knicken måste ju farten i denna givna punkt vara högre (eftersom medelfarten dessutom är högre så måste ju farten i alla givna punkter på rakan vara mellan 20-0.5 km/h högre enligt ditt exempel). Om då Sviestadrakan hade tagit slut tidigare och bromsningen varit där så hade ju den förbisvischande haft en betydligt högre toppfart?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck