Jag betvivlar inte din kompetens på området men har lite svårt att få det att gå ihop med mina egna mätningar och mitt fysikaliska tänkande fast har du mätningar så tror jag dig.
Många tror att en bättre utgång med högre fart ut på rakan räknas hem i lika mycket högre toppfart...
Slutsatsen folk drar är att de ligger bakom någon, tar ett lite bättre spår och svichsar förbi lagom före knäcken (om vi pratar Sviestad). Då har de högre slutfart än den omkörde tror de.
I verkligheten det som händer är att med en bättre utgång och högre utgångsfart hinner du färdas längre sträcka på rakan under en given tid, ex. 4,5 sek än den som missat utgången. Detta ger högre medelfart (lägre varvtid) och att personen flyger förbi strax före knäcken. Toppfarten (för denna raka) kommer att uppnås några få meter tidigare (eller så gott som toppfarten) men då drevning/varvtal/effektregister jobbar åt fel håll blir det en högst måttlig fartökning.
Men att ligga med toppfarten under 200m raka istället för att bara toppa ger mycket högre medelhastighet.
Med missad utgång uppnår du fortfarande i princip samma toppfart, men precis före bromsning.
Enda sättet att mäta detta är att logga hastighet/sträcka över ett flertal varv. En cykeldator för att se maxfarten säger inte vilket varv det blev så etc och om varvtiden det varvet berodde på hög kurvhastighet eller slipstreaming.
Människan är en mästare att lura sig själv, men med riktig loggning kan man inte lura sig själv. Mätresultaten avslöjar minsta prutning på trotteln som en klockren käftsmäll. Samt att stjärtkänslan när hojen går bäst eller snabbast många gånger är fel mot verkligheten.
Innan jag började använda logger trodde jag att 10km/h högre utgångsfart i torpan var minst 10km/h högre slutfart men nu vet jag att så inte är fallet. Inte med 125or, inte med 250 och det lilla jag sett data inte med en seriös suberbike hoj heller.
För det fysikaliska tänkandet så kan man kolla på dragracingsporten!
Färden över rakan är i stort sett likadan
En bil som gör en totalt klockren start mer eller mindre hoppar iväg ett antal meter. Den bilen får också en låg tid, men likaså en låg slutfart.
En bil som spinner bort sig i starten släpper av, gör ett nytt försök och drar iväg lite lite lugnare men gasar sedan fullt. Den bilen får dålig tid men hög slutfart.
Hur hänger detta ihop?