Intressant, kan du inte lägga upp ett par loggar här? Tex Sviestadrakan en "missad" och en "klockren" utgång? Hade varit intressant att jämföra. Jag säger inte att du har fel men....
Hur förklarar du då att man har uppåt 10% lägre toppfart i ett regnrace i GP?
Hur förklarar du att det trots detta kan skilja utan problem 10 km/h på rakan från varv till varv i torrt även i 125 och 250?
En fundering till, om någon "svischar förbi" före knicken måste ju farten i denna givna punkt vara högre (eftersom medelfarten dessutom är högre så måste ju farten i alla givna punkter på rakan vara mellan 20-0.5 km/h högre enligt ditt exempel). Om då Sviestadrakan hade tagit slut tidigare och bromsningen varit där så hade ju den förbisvischande haft en betydligt högre toppfart?
Det blir tidigast när vi åker till första racet jag kan leta fram loggar, har hundratals filer och sedan måste lite väderdata och manuella noteringar om eventuella hojfel gås igenom så det inte är någon annan parameter som stökar.
Att farten på en motoGp hoj blir lägre vid regnrace har en stor möjlig orsak att de bromsar kanske 150 meter tidigare.
Att det med samma hoj och samma pass kan skilja ett antal kilometer i timmen beror på flera saker. En är yttre omständigheter som vindar, en annan hur bra föraren slimmar sig på hojen. Sticker armbågarna ut en aning, lyfter han baken i slutet på rakan för att få bättre luftsläpp etc.
Under ett körpass så är variationer på slutfart typ 5km/h ingen konstighet, även om jag haft apexfart inom 1km/h i torparsvängen. Om någon annan har fler tänkbara orsaker på vad detta beror på så shoot. Jag kan även se på loggern att jag bromsar på i stort sett samma sträcka före kurvan och fartskillnaden inte beror på det.
Och på sista punkten om Sviestadrakan varit kortare så hade den 'svichande' hojen troligen haft högre toppfart, om inte nu båda förarna varit så smarta att de drevat hojarna rätt för den kortare rakan.
Till skillnad från de flesta här hemma så ser de lite annorlunda på hur utväxlingen på hojen ska göras. Många här hemma gör så att hojen varvar ut precis när det är dags att bromsa. I VM, och förmodligen även i BSB, så har hojen redan maxvarv en bra bit innan det är dags att bromsa, men de ligger bara och plågar hojen där. Anledningen är att det är viktigare att komma fort upp i fart för att sen kunna ligga där än att möjligen få en bra toppfart i slutet. Detta gör att toppfarten inte skiljer så mycket från varv till varv eftersom klockningen görs efter att de nått maxfart, men den totala varvtiden påverkas mycket beroende på hur utgången av en kurva blir.
I BSB 125, gissningsvis också Em och framför allt Vm har de budgeten att kunna plåga motorn lite mer. Byta vevaxel när en svensk byter kolvar...
Men jag har inte råd att dreva hojarna jag kör så, de är för det mesta 'klassiskt' drevade att hojen varvar ur precis vid bromsningen.
Har en rolig feldrevning när jag körde på Gelleråsen efter ombyggnad. Lite entusiastisk utväxling innebar att sexans växel aldrig användes. Till nästa pass valdes en betydligt lämpligare drevning. 2km/h högre slutfart blev belöningen för omdrevningen.