Effekt 125 och 250GP

Pillade ihop en helt fiktiv graf på 2 accelerationer med olika utgångsfart.

De startar från olika hastigheter och har sedermera samma acceleration så jag bortser från tanken på att man ramlar ur effektregister etc.
Skillnaden i hastighet är störst strax efter starten då skillnaden i utgångsfart spelar stor roll, ju längre man accelererar desto mer avtar accelerationen pga luftmotståndet, den långsammare av cyklarna börjar därför knapra in på hastighetsavståndet.
Låter man detta fortsätta minskar hastighetsgapet mellan cyklarna och efter tillräckligt lång väntan når de båda en teoretisk maxfart, då har cykeln som hade högre utgångsfart färdats en kortare sträcka och en kortare tid.
Så långt är vi väl överens sen början?

Skillnaden är att jag inte tror på att man skulle uppnå denna likformighet på vanliga banor då rakan inte är tillräckligt lång.

Överbevisa mig gärna med loggningsdata.

Bifogat

• graf.JPG
    graf.JPG
    33 KB · Visningar: 46
Last edited:

Skillnaden är att jag inte tror på att man skulle uppnå denna likformighet på vanliga banor då rakan inte är tillräckligt lång.

Överbevisa mig gärna med loggningsdata.

Jag är med dig helt och hållet, det är ju svårt att säga emot den teoretiska fysiken, stämmer det inte i praktiken så lutar det åt mätfel, eller någon annan inverkande parameter.

Märker att du inte håller med, men i detta fall VET jag. Har loggat en massa hojar, samt tagit del av loggningar från främst 125 i bsb och där vet de att slutfarten knappt drabbas om du missar utgången.

Till skillnad från de flesta här hemma så ser de lite annorlunda på hur utväxlingen på hojen ska göras. Många här hemma gör så att hojen varvar ut precis när det är dags att bromsa. I VM, och förmodligen även i BSB, så har hojen redan maxvarv en bra bit innan det är dags att bromsa, men de ligger bara och plågar hojen där. Anledningen är att det är viktigare att komma fort upp i fart för att sen kunna ligga där än att möjligen få en bra toppfart i slutet. Detta gör att toppfarten inte skiljer så mycket från varv till varv eftersom klockningen görs efter att de nått maxfart, men den totala varvtiden påverkas mycket beroende på hur utgången av en kurva blir.

Till skillnad från de flesta här hemma så ser de lite annorlunda på hur utväxlingen på hojen ska göras. Många här hemma gör så att hojen varvar ut precis när det är dags att bromsa. I VM, och förmodligen även i BSB, så har hojen redan maxvarv en bra bit innan det är dags att bromsa, men de ligger bara och plågar hojen där. Anledningen är att det är viktigare att komma fort upp i fart för att sen kunna ligga där än att möjligen få en bra toppfart i slutet. Detta gör att toppfarten inte skiljer så mycket från varv till varv eftersom klockningen görs efter att de nått maxfart, men den totala varvtiden påverkas mycket beroende på hur utgången av en kurva blir.

Intressant, där har vi ju en möjlig förklaring varför vissa loggar har sett ut som de gjort. Man kan ju som du säger mha utväxling justera var man vill ha toppfarten, där Boris JR:s kurva planar ut.

Intressant, kan du inte lägga upp ett par loggar här? Tex Sviestadrakan en "missad" och en "klockren" utgång? Hade varit intressant att jämföra. Jag säger inte att du har fel men....

Hur förklarar du då att man har uppåt 10% lägre toppfart i ett regnrace i GP?

Hur förklarar du att det trots detta kan skilja utan problem 10 km/h på rakan från varv till varv i torrt även i 125 och 250?

En fundering till, om någon "svischar förbi" före knicken måste ju farten i denna givna punkt vara högre (eftersom medelfarten dessutom är högre så måste ju farten i alla givna punkter på rakan vara mellan 20-0.5 km/h högre enligt ditt exempel). Om då Sviestadrakan hade tagit slut tidigare och bromsningen varit där så hade ju den förbisvischande haft en betydligt högre toppfart?

Det blir tidigast när vi åker till första racet jag kan leta fram loggar, har hundratals filer och sedan måste lite väderdata och manuella noteringar om eventuella hojfel gås igenom så det inte är någon annan parameter som stökar.

Att farten på en motoGp hoj blir lägre vid regnrace har en stor möjlig orsak att de bromsar kanske 150 meter tidigare.

Att det med samma hoj och samma pass kan skilja ett antal kilometer i timmen beror på flera saker. En är yttre omständigheter som vindar, en annan hur bra föraren slimmar sig på hojen. Sticker armbågarna ut en aning, lyfter han baken i slutet på rakan för att få bättre luftsläpp etc.

Under ett körpass så är variationer på slutfart typ 5km/h ingen konstighet, även om jag haft apexfart inom 1km/h i torparsvängen. Om någon annan har fler tänkbara orsaker på vad detta beror på så shoot. Jag kan även se på loggern att jag bromsar på i stort sett samma sträcka före kurvan och fartskillnaden inte beror på det.

Och på sista punkten om Sviestadrakan varit kortare så hade den 'svichande' hojen troligen haft högre toppfart, om inte nu båda förarna varit så smarta att de drevat hojarna rätt för den kortare rakan.

I BSB 125, gissningsvis också Em och framför allt Vm har de budgeten att kunna plåga motorn lite mer. Byta vevaxel när en svensk byter kolvar...

Men jag har inte råd att dreva hojarna jag kör så, de är för det mesta 'klassiskt' drevade att hojen varvar ur precis vid bromsningen.

Har en rolig feldrevning när jag körde på Gelleråsen efter ombyggnad. Lite entusiastisk utväxling innebar att sexans växel aldrig användes. Till nästa pass valdes en betydligt lämpligare drevning. 2km/h högre slutfart blev belöningen för omdrevningen.

Last edited:
Jag tycker fortfarande att senaste racet på Qatar är en bra indikation på utgångshastighetens betydelse för slutfarten. Rossi hade knappast lägre utgångshastighet på rakan men hade inte en suck mot Duccen.

Jag knappade in värdena för en "typisk 125:a" för att jämföra hastigheten längs en raka med 80/120 km/h i utgångsfart från kurvan. Efter 800 m skiljer mindre än 1 km/h. Det var mindre än jag trodde!

Bifogat

• data.gif
    data.gif
    3.6 KB · Visningar: 38
  • graf.gif
    graf.gif
    6.8 KB · Visningar: 49
Jag knappade in värdena för en "typisk 125:a" för att jämföra hastigheten längs en raka med 80/120 km/h i utgångsfart från kurvan. Efter 800 m skiljer mindre än 1 km/h. Det var mindre än jag trodde!
Tja, det är väl inte så underligt att en mc når sin toppfart inom ca 1000 meter oavsett utgångsfart?

Men du kom förmodligen dit betydligt fortare och tjänade mer tid än vad 2km/h "låter som"!

:D :yoparty oh yeah! Och helt plötsligt stämde växlar etc så den tog sig ur nya svängen etc.

Men det jag försöker visa är att slutfarten på en raka till störst del beror av rakans längd, inte utgångsfart etc.

Men varvtider beror på bra fart överallt. För de som är intresserade av bra varvtider torde en logger för drygt sextusen vara en klart bättre investering än gamla kitcylindrar etc.

Tja, det är väl inte så underligt att en mc når sin toppfart inom ca 1000 meter oavsett utgångsfart?

Tar du extrem rakorna på landsvägsrace så ökar de sakta farten efter ett antal kilometer, men det är otroligt långsam acceleration.

Läser man lite i tråden verkar många tycka det är helt omöjligt.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck