Effektökning med hjälp av k&n filter ?

Dirkmeister

Arnold for president........
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1:a - 05
Jag undrar om nån har erfarenhet av luftfilterbyte på en R1: -05. Jag har ett akrapovic slipon och undrar om man får ytterliggare effekt med ett k&n filter, eller får den för mycket luft och går sämre ?
 
Hm, DEN frågan har aldrig tidigare dykt upp på sporthoj. :tummenupp

Byter du avgas och/eller luftfilter ska din EFI-hoj mappas om i bänk för att må bra.

Ja, dina kolvar och/eller ventiler kan ta skada av att gå för klent. Din hoj går för klent om du byter avgas och/eller luftfilter.
 
andersbrink skrev:
Hm, DEN frågan har aldrig tidigare dykt upp på sporthoj. :tummenupp

Byter du avgas och/eller luftfilter ska din EFI-hoj mappas om i bänk för att må bra.

Ja, dina kolvar och/eller ventiler kan ta skada av att gå för klent. Din hoj går för klent om du byter avgas och/eller luftfilter.

Då kan man ju fråga sig om inte moderna sprut (orginal dvs) känner av om den går för klent eller rikt och justerar sig själva, inom visserligen små intervall, men ändå?
 
Hoztic skrev:
Då kan man ju fråga sig om inte moderna sprut (orginal dvs) känner av om den går för klent eller rikt och justerar sig själva, inom visserligen små intervall, men ändå?

Nej det gör dem inte då de saknar lambdasensor av avgasröret utan går helt och hållet på en förpogrammerad mapp. Finns undantag dock inte bland renodlade sportcyklar.
 
Boris JR skrev:
Nej det gör dem inte då de saknar lambdasensor av avgasröret utan går helt och hållet på en förpogrammerad mapp. Finns undantag dock inte bland renodlade sportcyklar.

Är det bara eftermarknadssprut som har lambda alltså? :va Varför har man det inte orginal, då borde man ju kunna få hojen mer optimal för olika temp, lufttryck osv? :va
 
Boris JR skrev:
Nej det gör dem inte då de saknar lambdasensor av avgasröret utan går helt och hållet på en förpogrammerad mapp. Finns undantag dock inte bland renodlade sportcyklar.

Även med lambdasensor, måste™ man mappa om eftersom closed loop/Lambda 1 är oftast ett myndighetskrav vid cruising. T ex highway i 100 eller så. Vid högre rpm och/eller TP går de flesta på hårdkodat - trots sensorförsedd.

Hoztic skrev:
Är det bara eftermarknadssprut som har lambda alltså? :va Varför har man det inte orginal, då borde man ju kunna få hojen mer optimal för olika temp, lufttryck osv? :va

RSV1000 har sensor. Dock är dessa som switchar och svarar endast runt Lambda 1. De är helt oanvändbara vid t ex 0.85.
 
#Olsson# skrev:
Även med lambdasensor, måste™ man mappa om eftersom closed loop/Lambda 1 är oftast ett myndighetskrav vid cruising. T ex highway i 100 eller så. Vid högre rpm och/eller TP går de flesta på hårdkodat - trots sensorförsedd.



RSV1000 har sensor. Dock är dessa som switchar och svarar endast runt Lambda 1. De är helt oanvändbara vid t ex 0.85.

Då frågar sig ju vän av ordning varför man inte har riktiga lambda och verkligen använder dom från början? Visst, det kostar mer, men det är ju billigare att sätta på riktiga grejer från början än att köpa något halvdant och sätta på eftermarknads själv!
 
Hoztic skrev:
Då frågar sig ju vän av ordning varför man inte har riktiga lambda och verkligen använder dom från början?

Smalbandlamda är konstruerade för motorer som ska vara miljövändliga. Bredbandslambda används vid de tillfällen man vill vara mijöbuse. Skillnad i priset är en faktor 10, dvs i tillverkningskostnad. Vissa modeller av Honda CRX har en bredbandslamda. Inkopplingsmässigt är det som att ansluta en 1.5 volts batteri eller 380 volt 3-fas, dvs en himla stor skillnad på elektroniken bakom det hela. Bredbandslambda funkar med hjälp av en konstantströmsgenerator (där man registrerar strömändringar, well ett spänningsfall för att vara exakt) medans smalbandslamdan själv avger en spänning som mäts av bilens elektronik.
 
andersbrink skrev:
Smalbandlamda är konstruerade för motorer som ska vara miljövändliga. Bredbandslambda används vid de tillfällen man vill vara mijöbuse. Skillnad i priset är en faktor 10, dvs i tillverkningskostnad. Vissa modeller av Honda CRX har en bredbandslamda. Inkopplingsmässigt är det som att ansluta en 1.5 volts batteri eller 380 volt 3-fas, dvs en himla stor skillnad på elektroniken bakom det hela. Bredbandslambda funkar med hjälp av en konstantströmsgenerator (där man registrerar strömändringar, well ett spänningsfall för att vara exakt) medans smalbandslamdan själv avger en spänning som mäts av bilens elektronik.

Aha, då är jag med en bit iaf! Men vän av ordning tänker ju då att det skulle vara himskans smart att ha ett standardiserat interface/api mot lambdan som, oavsett vad för sorts lambda det är, ger motsvarande signaler? Sen man man byta till en dyrare om man vill, och bara koppla in den i orginalelektroniken! :tummenupp
 
Alla smalbandslamda på moderna bilar/hojar uppför sig identiskt rent elektriskt. Skillnaderna är förvärming och typen av jordning.

Hoztic skrev:
Aha, då är jag med en bit iaf! Men vän av ordning tänker ju då att det skulle vara himskans smart att ha ett standardiserat interface/api mot lambdan som, oavsett vad för sorts lambda det är, ger motsvarande signaler? Sen man man byta till en dyrare om man vill, och bara koppla in den i orginalelektroniken! :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Hm, DEN frågan har aldrig tidigare dykt upp på sporthoj. :tummenupp

Byter du avgas och/eller luftfilter ska din EFI-hoj mappas om i bänk för att må bra.

Ja, dina kolvar och/eller ventiler kan ta skada av att gå för klent. Din hoj går för klent om du byter avgas och/eller luftfilter.


Behöver man en PCIII för att mappa om ? Om inte, får man ytterliggare hk om man köper en PCIII och bänkar eller mappar om med den installerad.

Vad är quick shifter och ignition module för något ?

Och tro mig jag har sökt och läst men jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser om det :huvet :3freak :4skrika

Var vänlig och upplys mig :pannkyss
 
Ja du behöver en Power commander PC3usb för att mappa om.

Dynojet Quickshifter kopplas in till PC3usb för att kunna växla upp med full gas utan koppling.

Ignition module kopplas också in till PC3usb för att kunna ändra tändkurvan.


Dirkmeister skrev:
Behöver man en PCIII för att mappa om ? Om inte, får man ytterliggare hk om man köper en PCIII och bänkar eller mappar om med den installerad.

Vad är quick shifter och ignition module för något ?

Och tro mig jag har sökt och läst men jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser om det :huvet :3freak :4skrika

Var vänlig och upplys mig :pannkyss
 
Hoztic skrev:
Då frågar sig ju vän av ordning varför man inte har riktiga lambda och verkligen använder dom från början? Visst, det kostar mer, men det är ju billigare att sätta på riktiga grejer från början än att köpa något halvdant och sätta på eftermarknads själv!
Tillverkarna är inte spec intresserade av att göra det lätt och billigt för dig att modda hojen,
spec inte om det skulle öka priset på hojen. Rätt självklart, egentligen.
Hoztic skrev:
..det skulle vara himskans smart att ha ett standardiserat interface/api mot lambdan som, oavsett vad för sorts lambda det är, ger motsvarande signaler? Sen man man byta till en dyrare om man vill, och bara koppla in den i orginalelektroniken! :tummenupp
Nu fanns ju inte bredbandslambdan när den 'vanliga' kom för x år sen.
Lite svårt konstruera ett interface som är framåtkompatibelt...
Bredbandslambdan kräver helt annan, dyrare elektronik; se förra svaret.
/u
 
Last edited:
Kan man montera en PCIII och mappa(bänka) innan motorn är inkörd ??

Om tex tar mc:n på ett släp till närmsta Dynojetcenter så monterar dom PCIII
och ställer in den, eller bör jag köra in den först :confused:
 
Dirkmeister skrev:
Kan man montera en PCIII och mappa(bänka) innan motorn är inkörd ??

Om tex tar mc:n på ett släp till närmsta Dynojetcenter så monterar dom PCIII
och ställer in den, eller bör jag köra in den först :confused:

Ja har också en r1 -05 akra slip on med mellanrör = tagit bort catten
provade den i bänk med orginal filter pcIII usb med en org mapp= samma
som utan pcIII,a, den gick för magert i hela registert....

Med akra slipon+y-rör, kn-filter, pcIII usb, pluggad egr, gav den efter
mappning 162 hk (SAE) på slangen då hade hojen rullat 70 mil....
 
Dirkmeister skrev:
Kan man montera en PCIII och mappa(bänka) innan motorn är inkörd ??

Om tex tar mc:n på ett släp till närmsta Dynojetcenter så monterar dom PCIII
och ställer in den, eller bör jag köra in den först :confused:

bra fråga...jag skulle oxå vilja ha svar på den!! det borde ju gå att köra hojen även om den inte e inkörd då den mappningen som finns i pc3 är anpassad för slipon....eller?
 
lepracon skrev:
bra fråga...jag skulle oxå vilja ha svar på den!! det borde ju gå att köra hojen även om den inte e inkörd då den mappningen som finns i pc3 är anpassad för slipon....eller?

Som svar på frågan allt går ju men där jag mappade min hoj (MP-racing)
så tycker han att hojen bör ha rullat 50 mil innan man kör en bänkmappning.

Dom olika mapparna som finns o ladda ner till olika system. på powercommander.com går bra att tryck i direkt när hojen är ny, dom
fukar på samma sätt om hojen är inkörd eller inte.

Obs! Se till att det är europa mapparna du laddar ner.
Men det bästa är en riktig mappning i bänk :tummenupp

ps, mappen som ligger i pcIII,an när du köper den är anpassad till
din hoj som den är orginal ds.
 
Last edited:
Sniper skrev:
Som svar på frågan allt går ju men där jag mappade min hoj (MP-racing)
så tycker han att hojen bör ha rullat 50 mil innan man kör en bänkmappning.

Dom olika mapparna som finns o ladda ner till olika system. på powercommander.com går bra att tryck i direkt när hojen är ny, dom
fukar på samma sätt om hojen är inkörd eller inte.

Obs! Se till att det är europa mapparna du laddar ner.
Men det bästa är en riktig mappning i bänk :tummenupp

ps, mappen som ligger i pcIII,an när du köper den är anpassad till
din hoj som den är orginal ds.

Alltså som sammanfattning, jag bör alltså köpa en PCIII montera den ladda i en ny mappning när jag tar ut hojen till våren så kolvar och liknande inte hinner ta nån skada, sen när jag kört hojen ca: 50-100 mil tar jag hojen till en firma som kan mappa den för bästa "effekt".

Kan tilläga att även jag har bytt ut katten och monterat kn filter men vad menas med pluggad egr
 
En GSX 1400 TAPPAR 4 kusar med ett K&N jämfört med orginal luftfilter. Detta på en kompressormatas historia dvs inte särskilt orginal.
Det gällde då insatsfilter i orginalbox inte "open air".
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top