Efektminskning i %

pete

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
honda 1100 xx blackbird
Har hört att det försvinner ungefär 20% i hästkrafter från motor till bakhjul vid mätning. Är det rätt eller har ni någon annan uppfattning?
//Pete

10- 13 procent är vanligt,En massa faktorer kan spela in som en trög halvskuren kedja t.ex,,

10- 13 procent är vanligt,En massa faktorer kan spela in som en trög halvskuren kedja t.ex,,

Ja, det stämmer bra det!

Men även en prefekt kedja, tar effekt, växellådan, lager. Allting tar lite effekt även om det är i bra skick.
Självklar blir det sämre om det är i dåligt skick.
13% är nog den vanligaste siffran man räknar på.

Mats

Förlorar man mer/mindre effekt med kardan eller rem jämfört med kedja?
Eller rättare sagt varför kör man med kedja.

Är det stor skillnad på en 530 kedja jämfört med en 520 om bägge är i bra skick? Är det ens märkbart?

Under bänkmätning kan tilläggas att däck och luftryck kan göra tämligen stor skillnad också.

Slicks/regndäck slukar effekt jämfört med gatdäck....

Så gör du jämförande mätningar se till att göra mätingarna på likvärdiga däck.

Intressant var att bromsa en r1 med hygglig frisk kedja, sen smörja kedjan ordentligt och vips få 4Hk till på nästa pull....så visst spelar det roll.

Blev själv lite förvånad.

Bänkade min zx9r -98 med ett Akra helsystem där ljuddämparen var av modellen "godkänd". Alltså en dämpare som är tillverkad och godkänd för att åka med på landsväg. Med detta system så bänkade cykeln 110 hk.

När man sedan bytte ljuddämpare till en öppen Akraburk så gav cykeln 125 hästar på bakhjulet. Enligt tillverkarnas specifikationerna för denna cykel så ska den leverera 143 hk.

Dom som bänkade cykeln påpekade att denna typ av cykel brukar ligga ungefär på den effekten. Honda cbr av samma kubik brukade tydligen hamna på ca 117 hästar på bakhjulet.

Måste säga att jag blev lite besviken på dessa "låga" siffror. :(

Bänkade min zx9r -98 med ett Akra helsystem där ljuddämparen var av modellen "godkänd". Alltså en dämpare som är tillverkad och godkänd för att åka med på landsväg. Med detta system så bänkade cykeln 110 hk.

När man sedan bytte ljuddämpare till en öppen Akraburk så gav cykeln 125 hästar på bakhjulet. Enligt tillverkarnas specifikationerna för denna cykel så ska den leverera 143 hk.

Dom som bänkade cykeln påpekade att denna typ av cykel brukar ligga ungefär på den effekten. Honda cbr av samma kubik brukade tydligen hamna på ca 117 hästar på bakhjulet.

Måste säga att jag blev lite besviken på dessa "låga" siffror. :(

Tycker det låter jättemycket med 15 hkr ökning bara av byte ljudämpare,
Skulle vara otroligt nöjd jag,
De 143 hkr du nämner, menar du det på bakhjulet eller vevaxel?

Sen kan man ju tänka att en 11 år gammal hoj är lite sliten i motorn,räcker ju att nån ventil inte tätar 100 procent osv,

Glöm aldrig att de flesta bänkar inte är kalibrerade så det går att jämföra med fabriksangiven effekt.
Och att de flesta mc-farikanter bromsar på utgående axel, på drevet alltså.

Så all bänkkörning ska ses som en förbättring av den egna maskinen. Att man gör en körning före man gör en förändring och sedan efter för att se vad resultatet blivit.

Man kan ju testa å köra samma hoj i olika bänkar här i Svedala och de kommer att visa olika allihopa pga att dom inte är kalibrerade enligt någon internationell norm eller av någon acrediterad revisor.

De finns väll anledning till att raceåkare iaf tidigare körde kedjor utan o-ringar då dom tog en del effekt.

Last edited:
Nej, och vad säger att den är inkörd riktigt.
Jo.
Brukar ge ett fåtal kusar extra på bakhjulet när allt är tillputsat.
Men det är efter sisådär 1000 mil.
Angående att jämföra bänkningsresultat, så spelar inte bara hojjens skick och bänkens kalibrering in.
Särskilt på högtrimmade motorer så gör temperaturen, luftfuktigheten och syrehalten större skillnad än man tror.
DVS, man kan få skillnad i effekt om man kör samma hoj i samma bänk samma dag, men först på morgonen och sedan mitt på dagen.
Det man ser på en bromsning är huruvida motorn går som den skall och om justeringar gör den bättre.
Siffrorna skall man ta med en nypa salt.
En stor.
Bevisligen har ju jänkarna insett att nöjda kunder ger återbesök.
Skeppa över hojjen dit och bänka den, så har du snart papper på 150+hk.

Nej, och vad säger att den är inkörd riktigt.

Hittar inte det nu för jag kommer inte riktigt ihåg sökorden, men det finns en tråd här på SH där man jämför tillverkarens specifikationspapper och bänkningar från när motorcykeln var ny med bänkpapper på hojjar som hunnit gått några tusen mil, det visade 1-3hk effektökning på hojjarna som gått X antal mil.

Folk som vet vad jag menar för tråd får gärna hjälpa mig finna den

EDIT:
Äh skitsamma 2 mot 1 :arsele

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back