Edwards om RCV:n

Grejen är väl ganska mkt den att Yamaha inte bara vill ha en vinnare till sitt team, jag tror det rör sig minst lika mkt om att få någon som kan hjälpa dem att utveckla maskinen.
Om de skördar framgångar med Rossi har de inte bara hans namn att skryta med, de är dessutom mer attraktiva för alla.
Sen vete fan om de inte kan få större budget om de har ett namn som Rossi.
Yamma kan ju bygga cyklar, tror inte Hondas försprång beror enbart på teknikerna, jag har inga siffror på Teamens resp. budget, men Honda lär inte ligga i bottenskiktet...

F.ö. tror jag ganska lite på Edwards. (min personliga åsikt)

Tror att kommande säsong blir den jämnaste på många år.

För att vara lika tuff som alla andra som vågar tippa;
McCoy vinner efter en jämn säsong, han har inte lyckats skriva med något team, så han har startat ett eget och kör på en våldvässad sv 650.

Last edited:
jesseboy skrev:
Yamma kan ju bygga cyklar, tror inte Hondas försprång beror enbart på teknikerna

Du kanske vet något som Colin Edwards inte vet?

Edwards:

"Yamaha could have saved a bucket load of money and just tried to hire ten or fifteen of Honda's engineers to build them a bike. They would have had to almost kidnapped them and forced them to work, but that's what they should have done, hired the engineers, not the racer.

There's a development process that goes into a motorcycle that the rider doesn't really see. The very initial design and the first baseline. I've developed bikes on the track for my entire career and I'll tell you that the most important part is that you need to be given good pieces. It's key. You can ask for things, but a lot of the progress comes from the development riders back at the factory.

Sure, you can ask for better traction or better steering or more power, better weight-transfer or more squat, but when it gets to the track, you're given a bike to finish. These are the kind of things a rider expresses. A rider doesn't say 'We need 2.5 millimeters more here and seven millimeters there'. That's not what we do.

And that's where Honda are so good. They know what to give you. They're always thinking like two steps ahead of the rider. Their test riders are pretty damn good, so they have ideas of what to do as soon as you request something. You say, 'It needs this' and back in Japan they have already tested two possible solutions and have data to study. And they have five different ideas on where to go from there."

(www.amasuperbike.com)

Edwards har jobbat för både Honda och Yamaha tidigare, så han har nog viss insikt i hur respektive fabrik fungerar.

Förvisso körde Edwards Yamaha i SBK för en herrans massa år sedan men han har rimligen inte så mycket insikt i hur Yamaha jobbar eller vilka förändringar de gör till nästa år. Edwards är trevlig men snackar mycket, om ni minns så var det mycket snack om hans Aprilia inför säsongen vilket succesivt ändrades till hur dålig hojen var och alla fördelar med en liten fabrik och närheten mellan team och fabrik vilket i slutet blev att teamet inte utvecklade den på ett bra sätt.

Goodstuff skrev:
Förvisso körde Edwards Yamaha i SBK för en herrans massa år sedan men han har rimligen inte så mycket insikt i hur Yamaha jobbar eller vilka förändringar de gör till nästa år. Edwards är trevlig men snackar mycket, om ni minns så var det mycket snack om hans Aprilia inför säsongen vilket succesivt ändrades till hur dålig hojen var och alla fördelar med en liten fabrik och närheten mellan team och fabrik vilket i slutet blev att teamet inte utvecklade den på ett bra sätt.

Han är nordamerikan; man måste skala bort lite BS.

Goodstuff skrev:
Det är ju det jag gör när han snackar om Yamaha.

”...that's what they should have done, hired the engineers, not the racer.”

Men låter det så snurrigt: Att en gris är en gris hur mycket man än skrubbar den.

Kan Rossi kompencera Yamahas bristande förmåga att ta fram ett fungerande grundmaterial?

Kan ens Rossi ”utveckla” något som i grunden är fel?

:va

Nyteknik skrev:
”...that's what they should have done, hired the engineers, not the racer.”

Men låter det så snurrigt: Att en gris är en gris hur mycket man än skrubbar den.

Kan Rossi kompencera Yamahas bristande förmåga att ta fram ett fungerande grundmaterial?

Kan ens Rossi ”utveckla” något som i grunden är fel?

:va

Inte något fel på resonemanget men på hans attityd att han vet exakt och att Yamaha inte klarar det etc. Han vet ingenting om Yamahas planer eftersom han inte ska köra för dem. Jag gillar Edwards men han snackar för mycket, han sa sig tex inte vilja köra för Honda igen när han blev utan styrning hos dem till den gågna säsongen.

Goodstuff skrev:
Jag gillar Edwards men han snackar för mycket, han sa sig tex inte vilja köra för Honda igen när han blev utan styrning hos dem till den gågna säsongen.

Tvärtom! Det är de andra som snackar för lite. Vore fler som Edwards skulle ju post-race intervjuerna vara värda att lysnna på.

"Jo noo ai ämm soo häppi bickås..." (Capirossi)
"Jess...todej våss verri diffikållt..." (Rossi)

Zzzzzzzzzz... :rolleyes:

sååå ani wäj, veri appi

ja, eller Abe

Förvisso är det roligare med en som lägger ut texten men jag tycker fortfarade att det är en ganska hög procent BS i mycket av Edwards uttalanden. Och det får jag göra.

Nyteknik skrev:
Tvärtom! Det är de andra som snackar för lite. Vore fler som Edwards skulle ju post-race intervjuerna vara värda att lysnna på.

"Jo noo ai ämm soo häppi bickås..." (Capirossi)
"Jess...todej våss verri diffikållt..." (Rossi)

Zzzzzzzzzz... :rolleyes:

Eller så får de hyra in såpaskådisar som agerar utåt på presskonferenser och mot kreti o pleti, föraren får agera stuntman under körning och lever ett liv i hemlighet... :dummer

Vem vet, Pamela Andersson kanske kunde bli världsmästare i MotoGp med Rossi som stuntman? :3freak

Last edited:
Oro skrev:
Eller så får de hyra in såpaskådisar som agerar utåt på presskonferenser och mot kreti o pleti, föraren får agera stuntman under körning och lever ett liv i hemlighet... :dummer

Vem vet, Pamela Andersson kanske kunde bli världsmästare i MotoGp med Rossi som stuntman? :3freak

Eeeh, va? :dummer :dummer :confused: :confused:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...