Ecuproblem? R1 -08

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Hej!

Har en R1 -08 som jag inte får någon ordning på. Tog för tre veckor sedan första provturen för i år och då var det inget konstigt med hojen, laddade bara batteriet efter vintern och så va det bara att tuta och köra. Nu förra veckan skulle jag köra för andra gången men då var den helt död, alltså hände ingenting när jag vred om startnyckeln. Kom fram till att batteriet var kasst efter att ha mätt spänningen till 0,2V och försökt ladda det utan resultat, det tog inte emot laddning längre. Provade även att starta med startkablar från bilen och då startade den ögonaböj precis som alltid men genast när jag tog bort start¨kablarna dog den direkt och spänningen i batteriet hade inte stigit alls.

Beställde alltså ett nytt batteri och idag när det kom böt jag det och nu är cykeln helt åt skogen. När jag vrider om startnyckeln så går nog dendär exupventilen (?) fram och tillbaka men den beter sig precis som en servomotor som inte vet var den är för den fortsätter att gå fram och tillbaka i säkert 20 sekunder innan den slutar och hela tiden som den håller på så kommer det ett tickande ljud från ecun. När jag sedan efter att den äntligen har stannat försöker att starta så låter det som när man försöker köra växelspänning till ett likströmsrelä, alltså bara ett snabbt vibrerande ljud från vad jag tror kan vara startreläet. Startmotorn går inte alls. Har kollat alla säkringar och de är hela. Nån som har nån aning om vad som har hänt? :va

Har du nyligen tvättat den eller kört i väta? Kontaktstycket som sitter till EXUP-motorn kan ta in vatten och då beter sig EXUP-motorn som du nyss förklarade.

Låter som du köpt ett kasst batteri! bara att testa med bilbatteriet och funkar grejerna då får du åka tillbaks och byta batteri. Så ej nå ECU fel utan batteriet ger inte tillräckligt med kräm

Kan vara har du bra kontakt på batteriet och jordningen i ramen/motorn. Jag vet att en del hojar kräver mycket startström och det brukar saknas i billiga batterier (biltema). Jag tror du ska ha ett 10 amp, batteri.
Strartar den bra med startkablar efter batteribytet?

Kollat jordningar?

Och så "dendär exupventilen" kan få tuppjuck om spänningen flaxar,,, jag tycker det låter som det är en glappkontakt på + eller - på batteri och/eller starmotor.

Lycka till

Det tycks nog vara batteriet. Provade nyss med startkablar och den rusade igång genast, så skön det iaf. Org. batteriet som var från förr var på 8,6 Ah och det nuvarande (Bronko ytz 10) är 8,0 Ah så tror inte att det beror på den skillnaden. Tänkte prova köpa en ny laddare imorgon och se om den börjar efter det, den nuvarande laddaren visar att batteriet är fullt men spänningen sjunker till ca. 5 V (från 12,7 V) när jag försöker starta. Annars får jag väl gå och begära ett nytt batteri från firman ifråga.

Låter som fel på 1 cell i batteriet, Hände mig också & fick lämna åter & fick ett nytt, sen fungera hojen :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025