Easy clutch till motard?

Jockwell skrev:
Vore trevligt om de som har erfarenhet delar med sig lite om skillnaden mellan original och detta... Är det många som använder automatkoppling i supermoto?

Enda jag vet av toppförarna som kört med en Rekluse är Bosse Högberg och det verkade ju funka fint. Supermoto-rider som är nere i spanien nu och sköter träningslägret tror jag kör med det oxå.

Men fördelarna verkar ju klart större vid enduro än supermoto.

Hoztic skrev:
Vars hittar man såna? :va

I crossbutiker :)

Ljunggrens Motor i Karlskoga har/hade iaf.

Ädit: Det finns än 395:-
25% lättare utväxling.
emx.se är importör.

Last edited:
rejser skrev:
Enda jag vet av toppförarna som kört med en Rekluse är Bosse Högberg och det verkade ju funka fint. Supermoto-rider som är nere i spanien nu och sköter träningslägret tror jag kör med det oxå.

Men fördelarna verkar ju klart större vid enduro än supermoto.....
Ja, man lär väl höra om det ska vara något riktigt extra fint för supermoto ifall det är några som åker med det och med positiv resultat. Då lär fler också bli intresserade av att ha en.

Ola Eifrem var i bilden på produktkatalogen, han kanske också har en...

Jockwell skrev:
Ja, man lär väl höra om det ska vara något riktigt extra fint för supermoto ifall det är några som åker med det och med positiv resultat. Då lär fler också bli intresserade av att ha en.

Ola Eifrem var i bilden på produktkatalogen, han kanske också har en...

Jag är relativt säker på att det är Högberg på bilden.
Kolla in bilden på Åkesson oxå, den har jag tagit....synd ja inte fått betalt bara :mad:

Skulle vara kul och veta om nån har testat med original koppling, Rekluse, slirkoppling och jämfört varvtider.

rejser skrev:
Kolla in bilden på Åkesson oxå, den har jag tagit....synd ja inte fått betalt bara :mad:

Skulle vara kul och veta om nån har testat med original koppling, Rekluse, slirkoppling och jämfört varvtider.
Jag kan ha sett fel. Synade inte den så noga förutom nummer på hoj... :3freak

Varvtider hade varit riktigt intressant att se om det är stor skillnad tidsmässigt. Kanske någon besitter vetskap om detta men inte sett denna tråd... Den som lever får se. :)

rejser skrev:

Har inte hunnit jämföra några varvtider , men man har ju hunnit provat en hel del.
När jag monterat och kört in kopplingen, var det dags att prova lite ;)
Slog i högsta växeln (stillastående) och gav på fullt
Det som förvånade mig va hur snällt men effektivt den stack med ett smidigt framhjulslyft som höll sig inom ramarna att kunna hålla fullt :yoparty (vet att det sliter, men man måste ju prova)
Annars är den största skillnaden att man
1 kan gå in i kurvan på en växel högre och på så sätt slippa växla med nedlägg(vänstersvängar :tummenupp )
2 bättre flyt, då gyroeffekten/motorbromsen inte blir lika stor (skönt när man hoppar).
3 Slipper oroa sig för motorstopp(kärringstopp).
4 Motorn stannar inte vid vurpa, och den driver heller inte(om inte den varvar).
5 Ett moment mindre, bra tag i styret.
Om man får kast/sladd och tappar fart är det bara att gå på gas oavsett/utan att behöva växla ner för att få full acceleration.
Jag tycker det va ett stort lyft på crossbanan i vinter, när man är van med motorbromsen från 450:in så blev det ju automatiskt en högre fart in i kurvorna :) Körde min 05:a med vanlig koppling för två veckor sen i samband att jag sålde min 03:a och skulle flytta över kopplingen.
Fan det stod ju still så fort man slog av och några käringstopp blev det också.
Dessutom blev balansen inför platå hoppet som skit, när man va van med frirull.
En liten kul grej som hände första gången jag körde med recluse.
Jag la i en hög växel inför ett hopp för att kunna ge på lite extra utan att den skulle va så ettrig, det som hände va att jag hoppade över hela hoppet och landade flat (vilket jag inte bruka göra) det driver med andra ord på fullt oavsett att du har för hög växel i. :banana nice när man är van.
Och att det går att justera in driv och motorbroms är ju också :tummenupp
Fan det blev långt, men jag älskar min koppling :pannkyss
Kan nog kanske fixa ett hyffsat pris, då vi köpte ett par på en gång fick vi bra priser. Pm:a vid intresse. :)

Kommer du att köra med hojen även SM? Recluse verkar riktigt bra, men vill gärna höra först eller gärna prova på hur den påverkar körningen på asfalten innan man köper sig en (självklart på grus också).

återupplivar den här..

Vart finns det kopplingsgrepp som gör det lättare att koppla? "Nållagrat"?
Verkar som att min koppling är bra mycket trögare än andras, koppla med ett finger är riktigt tungt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park