Earth Hour - Släck ljuset för klimatet 28/3 kl. 20.30-21.30

1. Det är en manifestation. Det handlar inte i första hand om att spara en massa energi för stunden och rädda planeten utan att öka medvetandet hos folk att tänka mer eko.
Helt korrekt! Precis samma princip som med Trasdocke-kortegen, som brukar dra en hel del hojåkare. Det är inte den minskade förbrukningen ikväll som räddar världen, eller att färre barn blir våldtagna just under kortegen. Det handlar om att öka folks medvetande, visa att man bryr sig och stå enade. Sen om det handlar om att minska tärandet på naturresurserna eller minska övergreppen på barn är ganska irrelevant, det viktiga är att vi inte blundar för det som händer.

Ni som är så
"manliga" och ska gå emot strömmen (för det är så ovanligt när det gäller sånt här), eller bara inte växt ifrån trotsåldern kan i alla fall ta en funderarare på vad ni vinner på att inte släcka ner.

Men vinner på att man får det ljust... :va

Det är inte en så dålig analogi som du tror. Elektrisk ström bygger upp ett magnetfält som inte kan ändras momentant. Det motsvarar vattnets trögmoment i liknelsen. Googla på reaktiv effekt om du vill veta mer.

Ah, du har rätt. Analogin var mycket riktigt bättre än jag trodde, och hade jag inte varit så insnöad på el i betydligt mindre skala så borde jag själv ha insett att magnetfälten ger upphov till inte helt försumbara mekaniska krafter på prylarna. :tummenupp

Bostongurka släckte allt förutom routern och laptoppen som ni tydligt kan se ovanför mig, vilken hjälte! :)

Jag vill utlysa "Farty-party" Hour. 1:a Maj kl 06:30-07:30. Då är det bara att släppa på så mycket ni orkar. Jag har sänt iväg Dreggel att möta världens alla länders ledare för att sprida detta.

Vi måste kompensera för all koldioxid Earth Hour har kostat oss. :mad:

Last edited:
Det finns väl ingen som sitter i mörker nu. Trams. *ut o köra lite sportbil nu i brist på annat vettigt att göra*

Drog på 2 extra lysrör i akvarierampen så fiskarna fattar att sommaren snart är på G :tummenupp

Jag har gjort vad jag kan, jag tände upp ALLA lampor i hela huset och sedan gick jag ut och varmkörde hojen på gården med all gårdsbelysning på.

Är så less på allt jä**a "miljösnack" , jag menar kommer någon och vill ha ett miljösnack med mej så vet jag att jag kommer att få en polisanmälan på mej för att jag varit lite för hårdhänt :fart .

Last edited:
Jag har gjort vad jag kan, jag tände upp ALLA lampor i hela huset och sedan gick jag ut och varmkörde hojen på gården med all gårdsbelysning på.

Är så less på allt jä**a "miljösnack" , jag menar kommer någon och vill ha ett miljösnack med mej så vet jag att jag kommer att få en polisanmälan på mej för misshandel.

De är rett slå ner alla oliktänkande BAH !!! :mad: :kicker

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...