E85 eller bensin i tanken spelar ingen roll...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Min kompis berättade just detta efter vår resa till Alperna för några veckor sedan:

"Igår såg jag på Shell-fakturan att jag en dag i Italien tankat 10 liter E85! Blev rätt så förvånad! En knapp 50%-ig inblandning går tydligen bra."

:lol

Men är det inte ganska lustigt att hans -03 Transalp bara tuffade på som om inget hade hänt?

:va

Du har ett mycket högre oktantal på E85, men är tändingen "rätt" ställd så är det inga problem. Problemen kan komma i längden istället då E85 sliter mer på motorn och drar till sig mer fukt.

Hojen går magrare med e85. men är den för fett inställt med bensin redan behöver det inte bli så himla fel. Inget att rekomendera om man inte vet.

Det man behöver göra för att köra på e85 är att ställa hojen fetare. ändra tändingen aningens. gärna lite högre komp. eventuellt byta en del packninga roch slangar som inte tål alkohol så bra.

jag har provat mycket fram och tillbaka i min bil, Vectra -92 2,0i

på sommaren går det utmärkt att åka på 50-50, och blir billigare.
även 70-30 är ok
enbart e85 funkar men lönar sig bara om det en långresa i jämn fart och varmt väder.

på hösten funkar 50-50 men så fort det börjar bli kallt på morgonen är det lika bara att låta bli, svårstartat värre.

E85 har mindre energi (mer syre) / volymenhet så den går snålare. Inga större problem om den inte börjar gå för snålt. Förgasare och i Alperna kan ju vara en liten fara.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard