E10 i en äldre hoj????

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 1000F -96
:confused: Sitter och funderar över hur det funkar och ifall det finns några stötestenar med att de ska byta ut 95 mot E10. Läste att bl.a AUDI efter -92 kan köras på E10 utan problem medan äldre åk kunde få trubbel. Kan detta vara en artikel utan substans lr finns det relevans i resonemanget?? Och isf vilken inverkan kommer detta ha på äldre hojar?? Kan vi bara tanka och åka lr blir det mer att fundera över?? Jag har ju en CBR 1000F -93:a som jag inte har en aning om hur den gillar det nya bränslet och jag tror alldeles säkert att det inte bara är jag som funderar i det tysta.

Over and out// :yoparty

Läs i dom andra trådarna som finns om E10 så kan du snabbt dra slutsatsen att det inte kommer spela någon som helst roll vad du tankar.

E10

Läs i dom andra trådarna som finns om E10 så kan du snabbt dra slutsatsen att det inte kommer spela någon som helst roll vad du tankar.

Oki, så det finns trådar om detta. Jag sökte men fann inget så därför postade jag en egen tråd i sökande syfte. Men tack för input :tummenupp

Hej.Tänker köra min Kawa på E10 vilket inte möter några problem.
bla så körde jag min Ford Mondeo 97 a 4 cylindrig 136 hk för några år sedan på ren E85 med enbart en ställbar tryckregulator som modd.
Buick Electran med 430 motor 360 hk från 67 går på 30 % inblandning utan problem och rent och fint blir det.
Provade Volvo (S80)med 30 % inblandning och märkte inte ett skit.
Provade gräsklipparen med 30 %inblandning inga problem.
Likaså böt jag spridare i min Volvo 960 och körde på ren E85 och drog en stor boggie husvagn utan något problem men med en helvetes hög förbrukning vilket jag inte kunde göra något åt förens jag kom hem och kunde konstatera att det var en spricka i returledningen.
Polarn körde Golfen på ren E85 och jag kan räkna upp en massa polare som körde på ren eller hög inblandning på E85,men när det inte lönade sig
att köra på ren E85 så finns det ingen anledning att köra på den,skiljer det bara 25 öre så tankar jag inte ren E85 men blandtankar då och då i S80 för att hålla ren insprutningsenheten och ledningar.
E85 gör förbaskat rent, sedan allt jävla skitsnack från alla som inte ens har provat att köra på sprit och enbart läst och hört så mycket jävla skit och vissa muppar blandar ihop metanolen med etanol vilket säger allt om hjärn kapaciteten.
Nej kör du lungt på E10 vilket finnarna mm länge kört på.
Enda nackdelen med E 85 är att det inte går att dricka den:va
Jag menar en tia för en liter E100 det jäklar vore inte dumt.
Jo en nackdel kan det bli med etanolen är om man blandtankar och heller i för mycket då går mc/bilen taskigt men då är det bara att pyttsa i mer bensin.
Har väl kört på E85 både ren och blandtankat i över tio år och inget fordon OBS jag skrev att inget fordon har exploderat,skurit ihop ramen vikit sig på eller vad allt etanol hatar mupparna en har varnat för,har inte ens kört omkull i fyllan och villan efter att ha in andat spritångorna.
Sedan skulle det va kul om dessa etanol professorer kommer med riktig fakta och inget dravel.God Natt.

Lite allmän info:
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9217

I senaste numret från Allt om mc finns en artikel om E10 och där olika tillverkare har uttalat sig om hur det kan komma att påverka respektive modell.

Själv så tycker jag att det känns bättre att tanka 98 oavsett :)

Hmm..det som gör mig skeptisk till den artikeln i Allt om mc är att de drar paralleller med blyad bensin. De skriver att detta är ungefär samma sak som när blyet togs bort och att det ju inte fick några negativa konsekvenser. Hmm..varför konverterade man då ventilsätena på äldre hojjar??

Hmm..det som gör mig skeptisk till den artikeln i Allt om mc är att de drar paralleller med blyad bensin. De skriver att detta är ungefär samma sak som när blyet togs bort och att det ju inte fick några negativa konsekvenser. Hmm..varför konverterade man då ventilsätena på äldre hojjar??

Inte fick några konsekvenser? Dummaste jag hört, en jäkla massa ägare av äldre fordon blev tvugna att köpa tillsatsmedel att slå i soppan.

Det var ju bra att blyet försvann för miljö och hälsans skull, men det här med E-10 verkar bara vara ett dumt förslag från okunniga politiker.

Etanolen har ju på senare tid starkt ifrågasatts om det är är så miljövänligt när man tittar på hur den framställs och etiken att ta stora mängder spannmål till etanolframställning när det finns människor som svälter.

Etanolen knäcker allt vad gummi heter i äldre fordon så jag skulle stark tveka att använda det i en äldre hoj.

Det var min 5 centare.

Har provat att blanda in mer etanol i 95 oktanigt för att se vad som händer. Effektmässigt, eller knackningsmässigt märkte jag ingen skillnad på min gamla 400 Honda. Däremot så torkade gummibussningarna i förgasare ihop. Började läcka bensin i tid o otid. Blev till att byta. Kör sedan dess på "vanlig" 95... Kommer ev att gå upp på 98 vilket fler har gjort i de länder där E10 redan är ibruk.. Miljövinsterna som de "styrande" förväntat sig har då uteblivit genom att ett flertal gått över till 98-oktan vilket inte har samma "miljövärde" som 95....

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!