E-tint elektriskt solvisir

EDIT. Inte samma produkt. Bortse från det nedan.

funnits liknande produkter i 5 år.
Inte provat själv men de som kört på det verkar vara nöjda.

Last edited:
funnits liknande produkter i 5 år. Inte provat själv men de som kört på det verkar vara nöjda.

OK, jag har bara hört om nåt svenskt företag som sålde sin produkt till nåt obskyrt amerikansk hjälmföretag och sen gick i konken.
Vilka fler finns det?

Och nu snackar vi visir/filmer som passar på flera olika märken, inte bara speciellt för nåt visst märke.

edit:
akuma var det som körde med den svnska tekniken tror jag, dock rätt långsamt:
http://www.youtube.com/watch?v=PJCr_sWJBTE

Last edited:
Tittade visst inte så noga.

Trodde det var hela visiret men nu hänger jag med.
Nä det var nog en nyhet för all del. Just denna variant kom 2010 men skrevs om i flera magasin i början av 2011.
Skall bli kul och se vad folk tycker om dem.

OK, jag har bara hört om nåt svenskt företag som sålde sin produkt till nåt obskyrt amerikansk hjälmföretag och sen gick i konken.
Vilka fler finns det?

Och nu snackar vi visir/filmer som passar på flera olika märken, inte bara speciellt för nåt visst märke.

edit:
akuma var det som körde med den svnska tekniken tror jag, dock rätt långsamt:

Last edited:
När det gäller visir med "mörkhet" som justerbar så har de senaste åren (velat ha det LÄNGE) lärt mig att tro inte på produkten innan du sett den och hållt den i din hand och fått höra av säljaren att den funkar och vad den kostar.

Haft Lazerhjälm de senaste åren (måste bytas till våren du jag avslutade 2011 med vurpa) och de har visat först ett elektroniskt visir, som aldrig kom, och nu ett ljuskänsligt som inte verkade finnas på mässan. Hela Sunbikemontern var tom så jag kunde inte fråga någon där heller...

Mig veterligen har detta figurerat i åratal utan att någon sett eller kunnat köpa en fungerande produkt. Det närmaste man kommer är youtubeklipp...

jag har provat Lazer Monaco som den heter, som har ett fotokromatiskt visir. det satt ganska bra på mitt araihuvud, men funkar rätt dåligt med glasögon.

Sen har Uvex nåt som heter variotronic, som är elektriskt drivet visir med flytande kristaller, vilket betyder att det växlar på en ögonblinkning. Personligen hade jag föredragit akuma-tekniken ovan som gör det lite lättare för ögonen att anpassa sig

Vilket är konstigt då det är samma teknik som Denåterfödde länkar till.
Visst ställer det till det lite att inte glaset är "rakt" men i övrigt är det ju gammal teknik i ny förpackning igen. Man kan ju undra om det fungerar lite antifog när man ändå håller på?!

De där självjusterande som inte bygger på samma teknik finns ju och har funnits ett bra tag.
Kanske inte till alla hjälmar dock. De är dock långsamma och du har ingen möjlighet att påverka själv. Men visst fan gick det att köpa ett tag till någon hjälm? Men då var det hela visiret. Kanske Akuma som det länkas till där uppe men vet jag pratat med någon som hade det.

När det gäller visir med "mörkhet" som justerbar så har de senaste åren (velat ha det LÄNGE) lärt mig att tro inte på produkten innan du sett den och hållt den i din hand och fått höra av säljaren att den funkar och vad den kostar.

Haft Lazerhjälm de senaste åren (måste bytas till våren du jag avslutade 2011 med vurpa) och de har visat först ett elektroniskt visir, som aldrig kom, och nu ett ljuskänsligt som inte verkade finnas på mässan. Hela Sunbikemontern var tom så jag kunde inte fråga någon där heller...

Mig veterligen har detta figurerat i åratal utan att någon sett eller kunnat köpa en fungerande produkt. Det närmaste man kommer är youtubeklipp...

Jaja... Började undra om jag fått problem med minnet men det där verkar ju bekant.

jag har provat Lazer Monaco som den heter, som har ett fotokromatiskt visir. det satt ganska bra på mitt araihuvud, men funkar rätt dåligt med glasögon.

Sen har Uvex nåt som heter variotronic, som är elektriskt drivet visir med flytande kristaller, vilket betyder att det växlar på en ögonblinkning. Personligen hade jag föredragit akuma-tekniken ovan som gör det lite lättare för ögonen att anpassa sig

Vilket är konstigt då det är samma teknik som Denåterfödde länkar till.
Visst ställer det till det lite att inte glaset är "rakt" men i övrigt är det ju gammal teknik i ny förpackning igen. Man kan ju undra om det fungerar lite antifog när man ändå håller på?!

De där självjusterande som inte bygger på samma teknik finns ju och har funnits ett bra tag.
Kanske inte till alla hjälmar dock. De är dock långsamma och du har ingen möjlighet att påverka själv. Men visst fan gick det att köpa ett tag till någon hjälm? Men då var det hela visiret. Kanske Akuma som det länkas till där uppe men vet jag pratat med någon som hade det.

Du är lite inne på det jag menade. "Jag hörde, jag läste, jag trodde..."

Menar inte att vara dryg utan jag menar att detta existerar inte på ett fungerande plan, än. Jag är en av de första som köper ett visir som justeras med knapp eller ljusinflöde. Men de finns inte än vad jag vet.

lugnt. Se Javagurus svar #8

Sedan finns det ju till vissa hjälmar som sagt.

Du är lite inne på det jag menade. "Jag hörde, jag läste, jag trodde..."

Menar inte att vara dryg utan jag menar att detta existerar inte på ett fungerande plan, än. Jag är en av de första som köper ett visir som justeras med knapp eller ljusinflöde. Men de finns inte än vad jag vet.

PRECIS, allt som visats som prototyper har bara varit waporware, jag skulel också vara en av dom första att köpa nåt sånt där om det fanns nåt vettigt fungerande.

Sen tycker jag personligen att snabba omslag är bättre, tex om man kör in i en tunnel vill man ju snabbt ha bättre ljus, när man kommer ut mörkt direkt.

om det är elektronisk kontrollerbart så borde man ju enkelt kunna simulera en långsam toning, det omvända är nog svårare med ett fotokromatiskt visir...

PRECIS, allt som visats som prototyper har bara varit waporware, jag skulel också vara en av dom första att köpa nåt sånt där om det fanns nåt vettigt fungerande.

Sen tycker jag personligen att snabba omslag är bättre, tex om man kör in i en tunnel vill man ju snabbt ha bättre ljus, när man kommer ut mörkt direkt.

om det är elektronisk kontrollerbart så borde man ju enkelt kunna simulera en långsam toning, det omvända är nog svårare med ett fotokromatiskt visir...

Vaporware. Tack, det var verkligen ordet jag sökte!

Den första firman som visar ett "automattonande" visir utan att ljuga har mig som kund inom ett par timmar. Hjälm, visir, själ... Whatever!

Vad är det för fel på exempelvis Uvex systemet?
http://www.youtube.com/watch?v=4Sf1dMK3nlw

just den hjälmen kostar 6k hemma i näven
http://www.fc-moto.de/Uvex-GT-500-Variotronic-Flip-Up-Helmets

REA under 3k hemma i sängen:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ucts/Uvex-GT-500/SubProducts/Uvex-GT-500-0001

Utöver det verkar Raleri och eTint vara skiten!?
Vaporware. Tack, det var verkligen ordet jag sökte!

Den första firman som visar ett "automattonande" visir utan att ljuga har mig som kund inom ett par timmar. Hjälm, visir, själ... Whatever!

Last edited:
Jag är rätt nöjd med mitt fotokromatiska innervisir. Det blir inte nattsvart men jag blir inte bländad heller.

Omslagningen till mörkt måste ju gå fort som blixten! Tänk om det inte hinner bli ogenomträngligt svart innan man kommer fram till fotokurvan :skrämd :skrämd

Vad är det för fel på exempelvis Uvex systemet?
http://www.youtube.com/watch?v=4Sf1dMK3nlw

just den hjälmen kostar 6k hemma i näven
http://www.fc-moto.de/Uvex-GT-500-Variotronic-Flip-Up-Helmets

REA under 3k hemma i sängen:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ucts/Uvex-GT-500/SubProducts/Uvex-GT-500-0001

Utöver det verkar Raleri och eTint vara skiten!?

Främsta problemet är att jag inte vill ha en tung flipuphjälm, sen verkar det inte finns någon video på tuben av hjälmen i en ickereklamfilm från tillverkaren, sånt gör mig alltid misstänksam.

Det vore som sagt mycket bättre om det är en eparat film eller separat visir som finns/passar till flera olika hjälmmärken

Som det är nu funkar min caberg v2x med innervisir bra, men det vore smidigare om man slapp innervisiret, och dessutom fick ställbar nyans på visiret på köpet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park