Ho ho, de där skojarna, finns de fortfarande kvar? Det är inte första gången de är i blåsväder. Nu är mina erfarenheter förvissa antika (10 år sedan) men att de kan fortsätta att bedriva affärsverksamhet när de är så oseriösa och fullkomligen pissar på kunderna är för mig fullständigt obegripligt. Förr eller senare måste man ha betat av sveriges samtliga MC-ägare och då finns det inte längre några kunder kvar, för ingen människa vid sina sinnens fulla bruk sätter sin fot där två gånger. Jag glömmer aldrig när de på fullaste allvar föreslog att jag skulle betala för lack av en backspegel med en flaska Whiskey... Vilka tomtar!
Till saken hör att det var ett utdraget försäkringsärende, hojen hade blivit stående hos dem i veckor utan att de ens tittat på den. Jag hade också, likt en person tidigare här i tråden, fått min hoj bärgad av en som kände killarna på E&D. Lite konstigt att man som bärgare skickar en Kawasaki till en icke auktoriserad verkstad med dåligt rykte när auktoriserade och välrenomerade MC-Verkstaden Nr1 ligger ett stenkast bort.
Hojen var lagd på höger sida, hela toppkåpan och höger backspegel skulle bli lackad och jag ville få vänster backspegel i samma nyans så jag bad om en prisuppgift. Eftersom de inte lackar själva blev jag aningen förvånand när de direkt i telefonen, alltså utan att fråga lackeraren, svarade att han vill nog ha en femhundralapp. Uppenbarligen skulle E&D se till att lackeraren fick betalt från försäkringsbolaget och mina pengar skulle stanna hos E&D. Nåja, så länge de behöll sina skumraskaffärer för sig själva, jag ville bara ha min hoj tillbaka.
När lackarbetet äntligen var klart och alla reservdelar som "försvunnit" på posten hittat fram skulle hojen monteras. Jag ringde för att få veta när den skulle vara klar och det exakta priset för backspegeln. Den skulle bli klar på fredag och jag skulle ta med mig en flaska Whiskey. Va???? Jag tycker det är ganska fult bara att ta 500 kr för att skruva av en backspegel och samtidigt förskingra kostnaden för lack från försäkringsbolaget. Att dessutom be mig ta en ordentlig omväg förbi Systembolaget för att göra de grå pengarna helsvarta hade jag varken tid eller lust till. Efter tre månaders väntan på ett jobb som uppskattningsvis tar en arbetsdag att utföra var jag rätt trött på deras ständiga bortförklaringar och undanflykter så jag sade att jag betalar inte med sprit utan med de 500 kronorna de tidigare gav som prisuppgift. Då fick jag till svara att min hoj kanske inte blir klar till helgen!
Trots det gick jag till E&D på fredag eftermiddag med femhudra kr. Hojen var klar och jag överlämnade 500 kr som stoppades rakt ner i byxfickan. "Aldrig!" tänkte jag, så lätt ska de inte komma undan och bad om ett kvitto. Med tomatrött ansikte rev han av en bit av ett kuvert och skrev "Lack 500 kr" på och daskade ner den på skrivbordet med en smäll tillsammans med dekalerna som de glömt att skicka med till lackeraren.
Strax efter att jag hämtat ut min hoj publicerade tidingen BIKE en artikel om en äldre farbror som lämnat in sin gamla cykel på E&D för service men där det spårat ur helt och hållet till följd av kommunikationsproblem och notan slutat på tre gånger cykelns värde. Artikeln hade rubriken "Bedrägeri!". Jag var inte ett dugg förvånad.