Dyrt :(

En annan grej att tänka på är att inte maxa sin ekonomi totalt med hojen. Gör du det så kan du aldrig resa nånstans sller köpa tv, mobil, kläder mm.

Har man nåt annat intresse öht. så är det bra att räkna in det i budgeten. Det gjorde inte jag när jag var "ny" i gemet. Satan vad allt annat blev lidande. MEN jag hade en fin gixxer i garaget :D

Många gör just det misstaget, skaffar en hobby som tar ALLA pengar och/eller ALL tid.

Då blir det inte roligt, man måste ha råd att göra flera saker, inte offra allt för en sak.

Jobba som en gnu! Jag hoppade av plugget och jobbade istället. Tar man den rätt in torrt (4 av 5 helger plus split-pass) så tjänar man rätt bra. Annars hade det aldrig gått. Men det var det värt i slutändan. :tummenupp

Se till att skaffa ett jobb, utan det är det nästintill omöjligt såvida du inte vinner på lotto.
Skit i att dricka en massa sprit på helgerna och "lev lite snålare" skit i en massa fika på rasterna i plugget osv..
Sen va berädd på att ta nästintill vilket jobb som helst. skit i att det är ett tråkigt skitjobb, tänk frammåt när du sitter på mcn :)
Sen är det bättre att ha en gammal mc än ingen alls. skit i att ha kravet att köpa allting nytt, köp en som verkar vettig i pris, för det kommer alltid merkostnader som du inte kan räkna med som däck osv.. Bättre att ligga lite under i budgeten än att maxa den!

Har själv fått jobba och spara ihop allt jag har haft, moppe (mt5a) gammal o billig å äga, honda cr125-91, gammal men hade lika kul i skogen ändå, honda nsr-91 (lätt mc) hade span på blocket länge innan jag hittade den för 5k, lite pill men det var det värt. För då fick jag pengar över till körkortet och utrusting, köpte ett allväderställ på rea som dom flesta mc handlare har varje vinter. köp begagnat annars.
Sen sparade jag ihop en rejäl slant och köpte en husaberg 650. Skit i sporthoj när du går i plugget, alldeles för dyr att äga. husan kostar 75kr/mån för försäkringen. Sen delar är ju en annan femma ;)
Bara lite tips, hur som Lycka Till :)
//Chrille

15 papp!? Ja de yngre generationerna bara ska ha o ha, det är tydligt det :D Jag fick 4500 jag, dagpenningen var väl 40 kr de första 6-7 månaderna har jag för mig.

04/05
7,5 månader
dagpenningen tror jag var 60 eller 66 kr/dag - minns iallafall att jag tänkte "belönar man sig själv med en pizza så har man slitit gratis den dagen" hehe

Muck? :D Dagens ungdom

Muck=avslutad militärtjänstgöring...:tummenupp

haha :D jag får ju hoppas att det ens finns nån militärtjänstgöring till mig :( för jag hade faktiskt tänkt gå den! verkar kul och sånt passar mig :tummenupp (farsan har berättat litta)

En annan grej att tänka på är att inte maxa sin ekonomi totalt med hojen. Gör du det så kan du aldrig resa nånstans eller köpa tv, mobil, kläder mm.

Har man nåt annat intresse öht. så är det bra att räkna in det i budgeten. Det gjorde inte jag när jag var "ny" i gemet. Satan vad allt annat blev lidande. MEN jag hade en fin gixxer i garaget :D

den stora kostnaden blir ju hojköpet, men jag kommer fortsätta jobba nårra få timmar i veckan så jag har råd med sånt ja :tummenupp

Många gör just det misstaget, skaffar en hobby som tar ALLA pengar och/eller ALL tid.

Då blir det inte roligt, man måste ha råd att göra flera saker, inte offra allt för en sak.
:tummenupp

När jag var liten ville jag också ha en motard.
hahaha, det kommer med tiden det där med att bli större. :tummenupp

Se till att skaffa ett jobb, utan det är det nästintill omöjligt såvida du inte vinner på lotto.
Skit i att dricka en massa sprit på helgerna och "lev lite snålare" skit i en massa fika på rasterna i plugget osv..
//Chrille
jo allt låter vettigt, det mesta hade jag redan tänkt ut själv :)
e ganska säker på att ja får jobb i sommar, frågan är bara hur mycket. Men i värsta fall får jag vänta ett år till...
Fråga: om man tar kortet när man är 18, men inte börjar åka förrän man är 19, kan man fortfarande köra upp till obegränsat A när man är 20?

04/05
7,5 månader
dagpenningen tror jag var 60 eller 66 kr/dag - minns iallafall att jag tänkte "belönar man sig själv med en pizza så har man slitit gratis den dagen" hehe
hehe :tummenupp

Fråga: om man tar kortet när man är 18, men inte börjar åka förrän man är 19, kan man fortfarande köra upp till obegränsat A när man är 20?

hehe :tummenupp

Är väl ingen som vet om du kört hoj i 1 eller 2 år? :va Förutom du själv givetvis.

Om du tar det när du är 18 så tar du A-begränsad. Detta blir A-obegränsad när du haft det i två år.

hoppas på att du har samma öde som jag och få diabetes.. grymt bra med försäkringspengar får man om man är ung.. men ärligt skulle jag byta hojen(eller vilken pryl som helst) vilken dag som helst mot att inte ha diabetes..

Lycka till!

du kör inte upp för det tunga körkortet.. du får det automagiskt

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!