Dyrt tändstift!

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hej!

Tänkte köpa ett nytt tändstift till min rm 125. Står i instruktionsboken att det är ett NGK-R6918B. Har hittat det på crossbolaget och 24mx. Men det kostar runt 1000kr!! Kan någon förklara för mig. Kolla på den här länken: http://www.24mx.se/cross/Elektronik/k7/Tändstift/s307/Tändstift_Suzuki/ss1182/

En rm 250 har ett BR8EG stift. Stift som börjar på B eller C kostar 100-300kr. Jag förstår inte varför jag har ett dyrt R stift till min. Hur kan de skilja så mycket? Kan jag ha något annat stift än R6918B?

De kanske vill utjämna priset mot de som har 4 tändstift och betalar 250:- styck? :rolleyes:

Har sett en del diskussioner och vissa kör med billigare alternativ. Det sägs dock också att det har skett en del motorhaverier då och att det sker på egen risk. Om det stämmer eller inte vet jag ej.

Annars kanske de finns till rabatterat pris någonstans.
NGK R6918B-7
NGK R6918B-8

De kanske vill utjämna priset mot de som har 4 tändstift och betalar 250:- styck? :rolleyes:

Har sett en del diskussioner och vissa kör med billigare alternativ. Det sägs dock också att det har skett en del motorhaverier då och att det sker på egen risk. Om det stämmer eller inte vet jag ej.

Annars kanske de finns till rabatterat pris någonstans.
NGK R6918B-7
NGK R6918B-8
På vilket sätt skulle ett billigare stift kunna orsaka motorhaverier? :va Förutom om det åker ut eller ramlar in, men det känns otroligt långsökt!

Nån med kunskaper i ämnet som vill upplysa en lomsynt? :D

Jadå, det är större risk att ett färskt dinosaurieben orsakar ett haveri.

Visst kan fel stift göra att motorn går varm och så vidare men att den ska paja ihop enbart på grund av stiftet är mer sällsynt än utrotningshotadearter pyttipanna grillad på månsten.

Kan kanske R stå för radioavstört stift? Är kanske inte viktigt?

Hur länge varar livslängden på ett fint NGK stift som suttit på en välservad icke tokvarvad hoj?

Det ligger nog någonting i det, i alla fall när det gäller iridiumstift.
Sist jag köpte till SP-1:an ville de ha 398kr/st för tändstiften vilket gjorde en totalsumma på strax under 800kr.
Jag jämförde med ett antal 4-cylindriga hojar och de kostade hälften så mycket per styck och totalsumman blev ungefär 800kr där också...

Ok, men hur ofta måste man byta stift?

Ok, men hur ofta måste man byta stift?

Så länge motorn går bra, stiftet håller sig renbränt från sot och kanterna på mitt- och sidoelektron är skarpa så är det bara att köra. På en encylindrig hoj är det dessutom självmarkerande när man kört över tiden.

Last edited:
Så länge stiftet håller sig renbränt från sot och kanterna på mitt- och sidoelektron är skarpa så är det bara att köra. På en encylindrig hoj är det dessutom självmarkerande när man kört över tiden.

Haha precis :D Jag köpte ett till min Honda och de gick på 450 spänn.. Tur att det är en stånka :D

På vilket sätt skulle ett billigare stift kunna orsaka motorhaverier? :va Förutom om det åker ut eller ramlar in, men det känns otroligt långsökt!

Om man med "billigare stift" menar ett stift av annan typ så kan t ex kolven smälta.
Hittar man ett med samma prestanda, men till ett lägre pris, så är det naturligtvis bara att köra på det ...

Om man med "billigare stift" menar ett stift av annan typ så kan t ex kolven smälta.
Hittar man ett med samma prestanda, men till ett lägre pris, så är det naturligtvis bara att köra på det ...
Halvt OT, men på vilket sätt påverkar stiftet temperaturen i förbränningsrummet? Jag kan köpa att olika stift ger olika gnista, men inte att dom kan orsaka såna extrema temperaturskillnader. :va

Fråga BorisJR här på forumet, han har full koll på tändstift och dessutom kanske han har ett över.

Halvt OT, men på vilket sätt påverkar stiftet temperaturen i förbränningsrummet? Jag kan köpa att olika stift ger olika gnista, men inte att dom kan orsaka såna extrema temperaturskillnader. :va

Worst case är tex att välja ett stift som är flera enheter för varmt, det kan ge en lokal spikning vid stiftet. Motorn går som tändkulemotor. Kan smälta hål i kolvar.

Ett annan rysare jag sett är att skruva i stift med för kort gänga i ett en topp för lång gänga, då kan det uppstå en sticklåga som också kan bränna hål på kolven.

För långt stift i en topp för kort stift ger också samma effekt som överst, tändkulemotor. Kan spika hål i kolven eller ta i ventiler alt topp. Jag har resultatet av alla alternativ.

Även folk som satt i stift med lång gänga i Ford V8 sidventilare så att hela stiftet bankats ut till en trattkantarell av avgasventilen. Toppen fick tas av för att kunna demontera stiftet. Avgasventilen med lyftare var dock helt oskadade, gamla motorer är inte så känsliga :D

Worst case är tex att välja ett stift som är flera enheter för varmt, det kan ge en lokal spikning vid stiftet. Motorn går som tändkulemotor. Kan smälta hål i kolvar.
Jo, att det kan gå snett är jag med på, men jag förstår fortfarande inte hur stiften kan vara olika varma?! Jag kan köpa att olika tändspolar gör skillnad, 20kV-30kV-40kV ger ju olika häftig gnista, men inte att stiften kan vara olika varma :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT