Dyrare än saffran - varför?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
WTD713.gif


WTD714.gif


WTD715.gif



What the duck
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
gummifarsan borrade små små hål i sin färgpatron och fyller på den med en kanyl. vet inte var han köper färgen men han verkar spara pengar på det.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Att saffran är dyrt förstår jag. Själv undrar jag om originalkåpor växer i djuphavsgrottor och därför är särdeles svåra att skörda? Kanske för att dom är spröda när dom plockas upp ur vattnet och lätt krackelerar vid torkning? Behöver man specialutvecklade originalkåpplockare som dessutom är dyra i drift? Krävs det mångårig utbildning för att bli originalkåpplockaroperatör?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur är det med bläck kontra laserskrivare nuförtiden? Förr var laser dyrare i inköp men billigare per utskrift, numera finns billiga laserskrivare men jag antar att dom har motsvarande mindre mängd kolpulver i sig och att även kolpulvret måste skördas på nån bortre måne på Jupiter och därför också kostar hundra lakan kilot...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur är det med bläck kontra laserskrivare nuförtiden? Förr var laser dyrare i inköp men billigare per utskrift, numera finns billiga laserskrivare men jag antar att dom har motsvarande mindre mängd kolpulver i sig och att även kolpulvret måste skördas på nån bortre måne på Jupiter och därför också kostar hundra lakan kilot...
Laserskrivare brukar ge en lägre kostnad per utskrift och snabbare utskrifter än bläckstråleskrivare. Men de kostar lite mera i inköp och tonerkasetterna är per styck dyrare än bläckpatronerna, fast en tonerkasett brukar räcka till fler utskrifter än en bläckpatron.

En fuling som en del tillverkare av laserskrivare ägnar sig åt är att om man köper en billig laserskrivare så kan det vara så jäkligt att den levereras med halvfulla toners. Är det då en färglaser som har fyra tonerkasetter så kan det bli dyrare med nya såna än vad skrivaren kostade när man köpte den.

För att inte tala om vad trumman brukar kosta. Den brukar behöva bytas efter några byten av tonerkasetter. Och har man köpt en av de billigaste laserskrivarna så kan det vara så jäkligt att en ny trumma är dyrare än en ny skrivare. Men till vissa av de billigaste laserskrivarna verkar det inte ens finnas nya trummor att köpa.

Dessutom gör sig laserskrivare bäst för saker som t.ex. bokföring, fakturor, textbaserade skolarbeten, affischer i mindre serier etc. Inte foton. För foton så gäller bläckstråle eller sublimering.

Men det billigaste alternativet för foton brukar oftast vara att skicka iväg det till t.ex. Crimson. De tar max 1,75kr för en 10x15cm och max 18kr för en A4. Det blir svårt att få till de priserna om man printar själv.

Exempel på laserskrivare:
* 745kr kostar den billigaste svartvita på Dustinhome.
* Ca 700 sidors utskrifter räcker medföljande tonerkasett till enligt tillverkaren.
* En ny tonerkasett kostar 663kr och ska räcka till ca 1500 sidors utskrifter.

Räknar man på priset för skrivaren plus en tonerkasett till 2200 utskrifter så blir priset per A4 64öre plus papperskostnaden. Räknar man bara på kostnaden för toner där efter så blir det ca 44öre/utskrift.

Exempel på färgskrivare:
* 495kr kostar den billigaste på Dustinhome.
* Ca 220 sidor uppger de att den svarta patronen ska räcka till.
* En ny svart patron kostar 170kr.

Räknar man då på kostnaden för skrivare plus ytterligare nio svarta bläckpatroner så blir det ca 92öre/utskrift för de 2200 första exklusive papper. Därefter 77öre per A4 plus papper. Och de siffrorna tar jag nästan för givet att de gäller vid utskrift av text. Skriver man ut ett foto så lär den nog sörpla i sig bra mycket mera bläck (plus bläck ur färgpatonen, plus att man nog vill skriva ut på fotopapper i så fall, vilket inte är gratis).
 

Dr.Bike

Guest
Hur många grisöron får du ut per gris?
Hur många kilo fläskfärs får du ut per gris?

Vad blir produktionskostnaden per grisöra vs. pris per kilo fläskfärs?

Nu är ju grisöron normalt sett slaktavfall...dvs värde: Noll kronor.

Ja ända tills nån kom på att man kunde torka dem och sälja dem.
Så marginalen är väl 100% på dem i princip. (minus ev hanteringskostnad, som knappast på långt när motsvarar slutpriset)

korvgubbe sa: "Hur i helvete kan det vara så dyrt? Jag har aldrig lyckats hitta någon förklaring?

Skall bläcket handplockas från bläckträdet och sedan föras in i patronen med en nål via samma hål som den sedan skall komma ut vilket kräver ca 100000 "nålstick" för att fylla den med färg?!

Inte ens sån där superspecialhightech-färg som man lackar bilar med som byter färg i olika vinklar kostar så mycket. (3-8000kr/lit)

Så, vad fan beror det på?! "



Ja nu är nog bläcket den billiga delen i en färgpatron...
Dagens färgpatroner med inbyggda skrivarhuvuden representerar (faktiskt) en rätt avancerad tenik!

Det är den du betalar för.

Bläcket får du troligtvis "på köpet".
 
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster

vilken nätverks-skrivare/kopiator ska man tjacka till företaget då som skriver ut 100-200 A4 per dag? hälften svartvita, hälften färg med minst 600 dpi.
jag vill ha en bra och dyr skrivare som är billig att skriva med. (billiga, välfyllda toners)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Tack för bra info :tummenupp

Blir nog en laser i varje fall. Skriver inte foton och gamla bläckstråleskrivaren tyckte jag att jag knappt hann byta patroner (för 500+ spänn) innan de var slut igen... :gnissla

Edit: Alternativet http://www.dustinhome.se/pd_5010059288.aspx verkar annars schysst, någon hundralapp dyrare men levereras med toner för 3000 sidor :tummenupp (iof bara 600x600 men det torde räcka för mina behov)
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ni har faan fel allihop.:tungan

Varför är grisöron och bläckpatroner "dyra", you ask.
Enkelt...dom är inte dyra...nä, för dom kostar precis vad folk (vi) är villiga att betala.
Priset har inte ett skit att göra med utvecklingskostnad, produktionsskostnad etc.
Det är helt enkelt satt på en nivå som tros ge högsta möjliga intäkt.
Om intäkten inte täcker kostnader och ger en rejäl vinst...då lägger man ner
produkten och gör något annat med sitt kapital...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
vilken nätverks-skrivare/kopiator ska man tjacka till företaget då som skriver ut 100-200 A4 per dag? hälften svartvita, hälften färg med minst 600 dpi.
jag vill ha en bra och dyr skrivare som är billig att skriva med. (billiga, välfyllda toners)
Jäkligt bra fråga. Så därför tog jag och räknade lite på tre olika skrivare.

Skrivare 1:
* Kostar 7295kr.
* Varje svart toner kostar 1494kr och ska räcka till 3500 utskrifter medan tre färgtoners kostar 3982kr och ska räcka till 2800 utskrifter.
* Om du skriver ut 100 svartvita och 100 färgsidor så blir tonerkostnaden teoretiskt sett 184.9kr/dag.

Skrivare 2:
* Kostar 27119kr.
* Varje svart toner kostar 2244kr och ska räcka till 10000 utskrifter medan tre färgtoners kostar 8982kr och ska räcka till 7000 utskrifter.
* Om du skriver ut 100 svartvita och 100 färgsidor så blir tonerkostnaden teoretiskt sett 150.7kr/dag.

Skrivare 3:
* Kostar 59494kr.
* Varje svart toner kostar 1744kr och ska räcka till 12000 utskrifter medan tre färgtoners kostar 11232kr och ska räcka till 12000 utskrifter.
* Om du skriver ut 100 svartvita och 100 färgsidor så blir tonerkostnaden teoretiskt sett 108.1kr/dag.

Det tar alltså 679 dagar innan den lägre tonerkostnaden hos den dyraste skrivaren gör att totalkostnaden för anskaffning+toner på den ska bli lägre än hos den billigaste. Då inte medräknat övriga driftskostnader, maskinernas livslängd, ojämn förbrukning av färger, etc.

Har du kollat med någon firma som pysslar med kontorsmaskiner i närheten vad det kostar att hyra och så?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Edit: Alternativet http://www.dustinhome.se/pd_5010059288.aspx verkar annars schysst, någon hundralapp dyrare men levereras med toner för 3000 sidor :tummenupp (iof bara 600x600 men det torde räcka för mina behov)
600dpi klarar man sig långt med. Har man inga speciella behov av högre upplösning så tycker jag bara att det är att elda för kråkorna med högre upplösning.

Det finns ju fortfarande företag som sitter och drar ut kontantkvitton och blanketter och grejer på matrisskrivare. :tungan

(Vilket iofs har en förklaring i låga driftskostnader och lite underhåll.)
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
För hur mycket är det i en påse?:va
"allmänkunskap"Det skulle inte jag kalla det. För man räknar knark i Gram tills man kommer upp i hekton sen blir det kilon och sen blir det ton. Och flytande räknas i milliliter och så vidare. Och det är allmänkunskap tror jag? Eller har alla brukare någon speciell regel hur mycket det är i varje påse/behållare eller vad dom nu säljer det i? :va

Men till topic, det går att inportera riktigt billigt från kina, men man få kina kvalité på det också :3freak
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
För hur mycket är det i en påse?:va
"allmänkunskap"Det skulle inte jag kalla det. För man räknar knark i Gram tills man kommer upp i hekton sen blir det kilon och sen blir det ton. Och flytande räknas i milliliter och så vidare. Och det är allmänkunskap tror jag? Eller har alla brukare någon speciell regel hur mycket det är i varje påse/behållare eller vad dom nu säljer det i? :va

Men till topic, det går att inportera riktigt billigt från kina, men man få kina kvalité på det också :3freak

...'To keep ppl in their stupidity is a gift that only you are able to controle' ;)

Vet inte riktigt om du förstår vad som menas med frasen...men........någon annan kanske gör ?:)

Kinabläcket är renat Ganges-vatten...:crash
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top