Dyrare än saffran - varför?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
För att framställa ett kilo saffran så krävs det att man plockar och rensar 100000 - 150000 krokusar, FÖR HAND.

Ja, mellan hundra och hundrafemtioTUSEN blomdjävlar måste handplockas och sedan rensas för hand för att vi ska få våra lussebullar.

Priset på saffran blir därefter. Ett kilo råKkar loss på mellan 10-15000kr.


...vad är det då som är dyrare än saffran?
Jo bläck till bläckstråleskrivare.
På en känd webbutik med foto som specialitet kan jag köpa färg till min skrivare. Butiken ligger normalt relativt bra till i pris och är långt ifrån dyrast på bläckpatroner.

En färgpatron kostar 175kr och rymmer 13ml. Detta ger ett milliliterpris på ca 13kronor vilket ger ett literpris på 13000kr :skrämd
OM vi för enkelhetens skull säger att en liter bläck väger som en liter vatten så kommer priset per kilo alltså vara lika högt eller högre än det på saffran.


Hur i helvete kan det vara så dyrt? Jag har aldrig lyckats hitta någon förklaring?

Skall bläcket handplockas från bläckträdet och sedan föras in i patronen med en nål via samma hål som den sedan skall komma ut vilket kräver ca 100000 "nålstick" för att fylla den med färg?!

Inte ens sån där superspecialhightech-färg som man lackar bilar med som byter färg i olika vinklar kostar så mycket. (3-8000kr/lit)

Så, vad fan beror det på?!
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
För att 1ml räcker för en normalsvennson och han har råda att köpa en 1 ml till när det är slut! :fakta

Men dyrt är det, dyrt som fan. Tänker på saffran. De som tillverkar bläckpatroner lär ha en jävla marginal!

Dags att skapa en manifestation mot dessa utsugare?:mad:
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Jag antar att det är just på grund av att det finns efterfrågan.. Köper du en viss skrivarmodell, behöver du bläck till just den skrivaren. I många fall nuförtiden sitter även chip på patronen. Efterfrågan-fenomenet märker man ju ganska enkelt om man ser på skillnaden i pris mellan original och "pirat"-patroner. HP, Canon originalpatroner kostar fläsk! Men håller med, helt jävla idiotiskt att en årsförbrukning med bläck kostar 10x det skrivaren kostade ny.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Ett annat exempel är grisöron, torkade grisöron.
Torkade grisöron säljs i bla livsmedelsbutiker för ca15kr som hundgodis.
Vad väger ett torkat grisöra? Vad blir det för kg pris för hundmat?

Oxfile blir ju billigt i jämförelse.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ett annat exempel är grisöron, torkade grisöron.
Torkade grisöron säljs i bla livsmedelsbutiker för ca15kr som hundgodis.
Vad väger ett torkat grisöra? Vad blir det för kg pris för hundmat?

Oxfile blir ju billigt i jämförelse.

Hur många grisöron får du ut per gris?
Hur många kilo fläskfärs får du ut per gris?

Vad blir produktionskostnaden per grisöra vs. pris per kilo fläskfärs?
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Men fatta hur många bläckskrivarblommor som måste plockas för att få fram 1 ml skrivarbläck! Dessutom är det ju olika blommor för olika färger, saffran är ju bara beige-gul-fult mest hela tiden.

Som grädde på laxen måste bläckskrivarblommorna fotplockas för att inte skrumpna ihop och snabbfermentera.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men fatta hur många bläckskrivarblommor som måste plockas för att få fram 1 ml skrivarbläck! Dessutom är det ju olika blommor för olika färger, saffran är ju bara beige-gul-fult mest hela tiden.

Som grädde på laxen måste bläckskrivarblommorna fotplockas för att inte skrumpna ihop och snabbfermentera.

Mäh! Man kramar ju ut det ur bläckfiskar :dummer
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Hur många grisöron får du ut per gris?
Hur många kilo fläskfärs får du ut per gris?

Vad blir produktionskostnaden per grisöra vs. pris per kilo fläskfärs?




Kära körvgubbe....
Det är så att den lilla söta skrivaren du köpte för 800spänn, har ett mkt högre värde för företaget (ända från produktion tills att den står för dig att skåda i butik)
...men för att få sålt maskinen så sätter HP, Canon och resten av gänget det attraktiva priset.......... för att sen binda dig mot en 'prenumeration' av avbetalningar i form av skyhöga patronkostnader......
kostar ungefär 3spänn att tillverka HPs 23ml patroner till deras deskjet serie. Sen att man bullshittar om att skrivarhuvudet(en skrivares mekaniska ollon) sitter fast på patronen och man får en ny varje gång..och just därför skulle priset vara högre på dessa patroner e rena bullcrappen det med....
Enkelt förklarat...U got fucked när du köpte produkten :p
Om ett skrivarhuvud(ollonet) saknas på patronerna så kan du enkelt ta och köpa pundarbläck(bläck i sprutor) och spruta direkt in i patronen....tänk då på att du inte skriver ut ditt testamente med det bläcket då den har typ 2 års arkivbeständighet.....
:yopartyon....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
den har typ 2 års arkivbeständighet.....

Jo, nog har jag hajat att vi skrivarköpare trycks hårdare i tvåan än deltagarna i valfri tysk läderrulle.


Finns det inga pundarsprutfärgs-tillverkare som säljer billigt bläck som ändå har hyffsad hållbarhet?!
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Jo, nog har jag hajat att vi skrivarköpare trycks hårdare i tvåan än deltagarna i valfri tysk läderrulle.


Finns det inga pundarsprutfärgs-tillverkare som säljer billigt bläck som ändå har hyffsad hållbarhet?!

Tyvärr inte...
Vi talar om hårfina gränser vad det gäller bläck. Väldigt paradoxalt hela skrivar grejen...
Bläcket måste hålla...men det ska inte fräta genom eller blöda genom pappren som komemr i följd. Därför har man då kemikalier som gör att bläcket torkar snabbare när det kommer i kontakt med syre/koldioxid....men man vill inte ha bläck som koagulerar sig i de nanomillimeterstora spruthålen på skrivarhuvudet...Sen vet tillverkaren inte vad för typ av papper du råkar slänga i maskinen..så de måste gardera sig för det med :S
Sketjobbig liten värld måste jag säga...
alla märken du hittar ute på marknaden har ipincip patent på varenda liten kemisk formel som binder deras bläck.....tror chansrna är rätt små att få samma kvalite...och så har det varit de senaste 10-15 åren...ser ingen förändring i det....
säg bara till att använda pundarbläck för saker som inte är lika viktiga..typ arbeten mm....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
alla märken du hittar ute på marknaden har ipincip patent på varenda liten kemisk formel som binder deras bläck.....tror chansrna är rätt små att få samma kvalite...och så har det varit de senaste 10-15 åren...ser ingen förändring i det......

Jävla rövskäggsfasoner är vad det är. :mad:
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
säg bara till att använda pundarbläck för saker som inte är lika viktiga..typ arbeten mm....


Apropå det, så läste jag för ett tag sen att bläcket faktiskt var dyrare än heroin.
Man kanske skulle slå sig på att bli bläcklangare.
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Jävla rövskäggsfasoner är vad det är. :mad:

Alltingen skrivare....eller så anställer du en 21th-century-Da Vinci som jobbar gärnet :rolleyes:

Apropå det, så läste jag för ett tag sen att bläcket faktiskt var dyrare än heroin.
Man kanske skulle slå sig på att bli bläcklangare.

mjaeee........heroin ligger väl på en 800spänn/påsen? korrigera mig om jag har fel :p
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Utvecklingskostnader (investeringar), flera bakomliggande försäljningsled osv..?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Min föredetta svärfar som är wiskey expert och kemilärare räknade ut vikten på det som satte smak på just wiskey. Där har du kilopris på jag tror det var nära en miljon:D

Annars kan du ju kolla på viner, wiskey, skumpa m.m. det kan ju vara långt mycket dyrare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är därför man köper en skrivare som har samma bläckpatroner som skrivaren på jobbet :hihi

(Nej, jag har ingen skrivare hemma, och ingen på jobbet)

Jag hade en gammal svart/vit skrivare av skithög kvalitet där patronerna (bara svart då) kostade nästan gratis, tyvärr föll det ner en blomkruka i skrivaren, och när matjorden hade letat sig in i den var den förbrukad.

Skulle jag köpa en ny skrivare skulle bläckkostnaden vara det första jag kollade på!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag som trodde att det bara var pensionärer samt mindre vetande som fortfarande köpte patroner till skrivaren?
Själv fyller jag på mina med ny färg när det har tagit slut, betydligt billigare literpris även om det fortfarande är dyrt :(
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top