Dyra originaldelar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Berätta om vilka produkter ni anser har extremt hög vinstmarginal. Jag har ett exempel. Var och köpte en mutter för styrlagret som är lite aluminium med ett visst gängsnitt. Den kostar väl kanske 50 öre att tillverka.

Gissa vad jag fick betala... jo 260 kr.
 
Jag skulle vilja påstå att dekaler är snuskigt dyrt. De ville ha 1600kr för en sidodekal till min hoj, och det var ändå bara 1 av 2, den andra tordes jag inte fråga efter pris på.
 
Kan fylla på med en soppaslang av gummi ca 25 cm med en nylonfläta runt för 285:-. Den borde kosta mindre än en 10:a att tillverka. Så grov att jag inte hittat ngt billigt alternativ.
 
TPS:en till gsxr är sjukt dyr med tanke på vad det egentligen är för något.

En inplastad resistor för 16-1700 spänn borde vara olagligt.
 
Orginal styrlager till Aprila mille i Sverige skulle gå lös på 4000kr läste jag nånstans. Finns i usa för 1000kr :banana
 
Plastpåsen på konsum för 2 spänn, där snackar vi magge...

"vinstmarginal" för vem? Tillverkaren? Handlaren? Generalimportören?

/Fredde
 
dekaler till vänstersidokåpa på en Röd Kawasaki ZX9r 01 runt 5000 kr :3freak :3freak
 
Jag tycker att Harley Davidson har sjukt höga marginaler. 200 000:- för en produkt som egentligen inte är märkbart vidareutvecklad sedan Adolf härjade som värst.
 
Platta längst bak på svingen för att justera kedjan = 580kr.
Tyckte även snubben bakom disken på honda var lite väl dyrt.
Som tur var slapp jag betala den :)
 
Fick just höra att klisterpackningen på tub som man använder mellan blockhalvorna, kostar ca: 800:- hos Suzuki.

Men man kunde tydligen lika gärna använda Hondas för 80:-, som är samma tub med annan färg på bara.


Sen är jag fortfarande pissed på Volvo (jag vet, icke hoj, men ändå).

Ett vanligt fel på 850'n (å andra volvos) är att ABS-kransarna rostar sönder.
Det är en "taggig" aluminiumring som pressas på drivknuten.

Denna finns ej pirat, och Volvo vill ha 470:- för den.
Som jämförelse kan man köpa en hel drivknut på Biltema för 799:-, och där sitter redan ABS-kransen fast.
Visst, kanske lite äpplen & päron-jämförelse, men tycker ändå det är löjligt att Volvo ska ha 470:- för en sketen aluminiumring, som säkert inte kostar mer än en tjuga att tillverka.
Speciellt som det är en ganska vanlig detalj som går sönder också.

Man kanske skulle börja tillverka ABS-kransar å kränga för halva priset. :)
 
jag skulle köpa en motorfästeskruv till min yamaha 250 cross. de skulle ha 270kr för den hos lokala mc-affären. jag gick tvärs över gatan och köpte den av järnaffären för 8kr. precis lika dan.
 
Gör det mesta sj som pajjar...
Så jag klarar mig relativt bra=)
Ang dumma gängsnitt osv så kolla på lantmanna dem har mycket roligt till billiga priser.
 
War-psycho skrev:
2296982Visst, kanske lite äpplen & päron-jämförelse, men tycker ändå det är löjligt att Volvo ska ha 470:- för en sketen aluminiumring, som säkert inte kostar mer än en tjuga att tillverka.
Speciellt som det är en ganska vanlig detalj som går sönder också.

Man kanske skulle börja tillverka ABS-kransar å kränga för halva priset. :)


Det är ju till att börja med ett genidrag att sätta en aluminiumdetalj mitt i saltsörjan.
 
ft skrev:
2297001 Det är ju till att börja med ett genidrag att sätta en aluminiumdetalj mitt i saltsörjan.
Jo, det känns nästan avsiktligt att dom ska råna sina kunder på eftermarknaden.

"They FUCK you at the the Drive-through, they FUCK you at the the..." // Joe Pesci - Leathal Weapon


Mitsubishi Galant - Ett kort rör till servostyrningen, som ett bromsrör typ. Pris: 730:-
 
Last edited:
Ankan_84 skrev:
2297007 Är det okey om jag lånar tråden tro??

Jag funderar på astt byta hoj. Funderar på r6 eller daytona 675.
Frågan är?? Är det en märkbar skillnad på reservdelar och försäkring??

Yamaha går aldrig sönder :)
Samma försäkring ungefär, beroende på ålder iofs....
 
Back
Top