Dyra originaldelar

Dr.Bike skrev:
Medan Swedie har rätt i att mutterfan bara kostar en spottstyver egentligen.
Så om någon rim och reson finge råda, så borde väl inte påslaget vara SÅ många hundra %. Det hade kunnat räcka bra med 3-400%. Inte som nu, med många tusen %.
Ocker.
Det är principen.
Den direkta tillverkningskostnaden är iofs bara en bråkdel av självkostnaden för att få ut en skruv till kunden. Det ska lagerhållas, tas emot en order, plockas i hyllan, packas, skeppas, lämnas ut till kund osv. Rätt många som ska ha betalt i den kedjan. Inte är nån beredd att ta på sig allt det besväret för att få 20 kr i slutändan - oavsett om muttern kostar 10 eller 50 öre att tillverka. Det kostar ju i stort sett lika mycket att hantera en billig detalj som en dyr, sett till tillverkningskostnaden, vilket gör att påslaget känns mer på den billiga detaljen. Behöver inte vara särskilt lönsamt för någon trots att slutpriset känns som ett rån - vilket det iofs i många fall är.

hondas originalbromsskiva fram till en 929:a, 3600 riksdaler stycket, PLUS moms på det, tycker ja va skitdyrt, iglar :brinnerup

Jag bytte hjulaxel bak på min förra hoj (blade -98) med min rabatt 1280:- och då ingick inte mutter och bricka :3freak

*EJ HOJRELATERAT*
Ganska sjuk sak är att som husägare måste man ju förr eller senare byta lite fönster. Jag har bytt fönster för ca 40 000:-

Köper fönster för den summan och får inte ens fönsterbläck eller karmskruv till det priset. Och då kostar ett standard fönsterbläck ca 35 kr/m.

Kåpfäste till GSX-R -98 kostar 2000 spänn... för ett par hopsvetsade aluminiumrör. Drevkåpan till samma hoj går lös på 1800:-, samma detalj går att beställa från USA för ca: 800 då börjar man ju fundera på hur mycket dom svenska handlarna lägger på på inköpspriset. Visserligen säljs det väl mindre volymer och är lite högre frakt hit men jag tror fan inte att det är sån skillnad att det motiverar ett pris som är 225% högre. :död

håller med någon föregående talare, dekaler är äckligt dyrt.

en liten sketen kylvingedekal till min muterade moppe dt125 gick lös på 707:- alltihopa rymms på ett A4.
tillverkade egna för 100 kronor, resultat bättre än original.

Att många orginaldelar( prylar sålda genom märkeshandlare/ med märkestryck) är så "dyra" kan väl bero på att dem har möjlighet att ta ut extra.... Pga att många känner sig tvingade att köpa orginal...Garanti osv...

Dem skapar ett behov av orginaldelar genom garantier tex...

HD...anses vara av reklamare/ forskare det mest framgångrika varunamnet i världen... Och det kan man ju förstå....vem har INTE hört talas om HD...?? *S* Snacka om kultur runt ett märke.... och livsstil..
Sedan ligger tydligen det mesta av HD's vinst i just eftermarknadsförsäljningen...
Kan man ju förstå... En enkel liten pakethållare till tex en sportster kostar ju runt 5000 dineros...

Semester!!!!

Kazim73 skrev:
2297810 Att många orginaldelar( prylar sålda genom märkeshandlare/ med märkestryck) är så "dyra" kan väl bero på att dem har möjlighet att ta ut extra.... Pga att många känner sig tvingade att köpa orginal...Garanti osv...
Eller för att det finns dåligt med piratdelar kanske? Iaf till hojar...

Lindén skrev:
2296992 Gör det mesta sj som pajjar...
Så jag klarar mig relativt bra=)
Ang dumma gängsnitt osv så kolla på lantmanna dem har mycket roligt till billiga priser.

Köper alltid kullager på lantmanna, dom har skf lager till riktigt bra priser och så kan farsan ta dom på firman så slipper man momsen :tummenupp

Bingo skrev:
2297666 Den direkta tillverkningskostnaden är iofs bara en bråkdel av självkostnaden för att få ut en skruv till kunden. Det ska lagerhållas, tas emot en order, plockas i hyllan, packas, skeppas, lämnas ut till kund osv. Rätt många som ska ha betalt i den kedjan. Inte är nån beredd att ta på sig allt det besväret för att få 20 kr i slutändan - oavsett om muttern kostar 10 eller 50 öre att tillverka. Det kostar ju i stort sett lika mycket att hantera en billig detalj som en dyr, sett till tillverkningskostnaden, vilket gör att påslaget känns mer på den billiga detaljen. Behöver inte vara särskilt lönsamt för någon trots att slutpriset känns som ett rån - vilket det iofs i många fall är.

Helt rätt - jag jobbar själv med eftermarknad..*häpp* så jag vet! :lol

Men generellt är det svinaktigt hög marginal på såna grejer. ett LITE mer sansat pris vore inte SÅ dumt.

hehe

tomgångsskruv gsxr-98 - ca 750 spänn
kåpstativ fram gsxr 00 - bara 3600 :3freak
passagerarfotpine gsxr 1700:-
sidokåpa gsxr 1000-03 7500:-

kgk är bra på att ta betalt i alla fall :7peta

Kolvringar till en XR600. Orginal - 750.- Ny högkompskolv från usa, 1100.- inkl ringar. Vad väljer man?

Det är väl så att handlarna har ett uträknat pris på delarna efter hur frekvent försäljningen av delen är, hyllvärmarna kostar mer än rena förslitningsdetaljer.
Dock är priset på vissa originaldelar hutlöst dyrt på grund av att det finns sån liten marknad för piratdelar för vissa hojdelar. Man kan ju inte krypa under stolen för att förstå att det är reservdelarna som firmorna tjänar pengar på, inte på hojförsäljningarna.

Originalkuts sv 650 från suzuki sverige=1650:-
Originalkuts sv 650 från suzuki england=750:- inkl frakt!

Why :va

Dr.Bike skrev:
2298117 Helt rätt - jag jobbar själv med eftermarknad..*häpp* så jag vet! :lol

Men generellt är det svinaktigt hög marginal på såna grejer. ett LITE mer sansat pris vore inte SÅ dumt.

Jag med, men jag tycker ändå att när marginalerna är långt över 500% så borde det vara åtalbart... och nAcKsKåT dIrEcKt på dom[tm].

När skillnaderna mellan olika marknader (sverige/usa, sverige/england etc) är stora, då är det uppenbart att det är rent ocker av svenska generalagenter... som dessutom motarbetar en gemensam marknad inom eu.

DR-Zätare skrev:
2297613Ett annat exempel är att växelpedalen till en DR-Z kostar 450:- som originaldel, motsvarande del till en KTM kostar 200:-.

växelpedalen skulle gå på 980 spänn till min, fick tag i en beggad istället.

lite andra jämförelser: lambda sond till audi V8 kostar 12300:- hos VAG. det är ju inget speciellt med den, biltema tar 400 för samma sak. men som nämnts tidigare, lagerhållning och försäljningsfrekvens påverkar priset.

men i fallet med bredbandslambda givare är bosch själva boven. här kostar den 1800+moms hos bosch själva, inte för att dom ens har lätt att förstå vad det är för sak man efterfrågar. från usa kan man beställa den som OEM reservdel till just VAG bilar för 30 dollar.
fast ska man ta hem från staterna så får man mygla lite, för att där vill dom inte sälja till europa, för att inte förstöra någon sorts monopol överenskommelse.

hos jättestora, multinationella företag, verkar det inte vara rena vinstintressen som styr längre. helst ska vänster hand inte veta vad höger gör. :va

Back