dyra hojar

Men så svårt är det inte...så länge folk köper dessa bågar för en viss peng så är de inte för "dyra". Sen finns det självklart en del som vill ha lite mer än de kanske får men majoriteten ligger rätt.
Samma med lägenheter...visst fan är det sjukt att det ska kosta 1 MILJON för en jävla etta som kostade 200.000 ny. Men brist på lägenheter gör att priset kanske rent av är jävligt billigt. Så det finns ingen anledning att klaga på priser. Är det för dyrt..testa att pruta..annars är det bara att ge fan att köpa och ta cykeln till jobbet istället

å andra sidan kan man köpa splitternya hojar till vrakpriser om man bara prutar hårt, det gäller att nyttja finanskrisen på rätt sätt..

Är det verkligen så? Har du egen erfarenhet? Jag läste att Suzuki går back på varje ny hoj de säljer, varför skulle de då sänka priset ännu mer. Jag är inte ekonom, men det låter konstigt i mina öron.

En rådande recession där folk är mer måna om att vända på varje krona och nypriserna till följd av kronfallet gått markant upp, ökar potentialen för begagnatmarknaden. En ökad efterfrågan på begagnade objekt driver upp priserna. Svårare än så är det inte.

Precis så. Sedan kan jag tänka mig att folk i dessa tider är ute efter hojar som är lite billigare att försäkra, alltså de som har några år på nacken.

Jo, det är så, särskilt på "lagerhojar", dvs hojar som redan står hos handlarna..de behöver sälja

Jag prutade väldigt hårt sent i höstas på min B-King och gjorde en kanonaffär. Polaren köpte en splitterny hoj nyss för rena vrakpriset.

Blocket är ju generellt önskepriser men jag såg precis en cbr1000rr-04 för 83tusen...

För det priset får jag en -08 i england!

Ok om man vill ha lite extra för sin ögonsten men lite verklighetsförankring skadar inte!

Ingen idé att klaga på ett internetforum. Dom som inte har kosingen får helt enkelt gå eller åka gammal hoj.

Ett vårtecken!

På hösten ska många på SH sälja sin sporthoj, då startas en massa trådar med rubriken "Varför får jag inget för min 1 år gamla Gxxr1ninjasuperduper 1000?!!!1". Naturligtvis länkas det dessutom alltid till trådstartaren saluannons...

På våren ska samma människor ånyo köpa beggad sporthoj och då startas det trådar med rubriken
"Voffo e alla 1 år gamla Gxxr1ninjasuperduper 1000 så dyra?!!!1"

Det är ju väldigt konstigt att just sporthojspriserna fluktuerar när så många inte vill vara hojägare över vintern. :D
Ha kvar och sköt om era hojar istället ;)

Last edited:
Ett vårtecken!

På hösten ska många på SH sälja sin sporthoj, då startas en massa trådar med rubriken "Varför får jag inget för min 1 år gamla Gxxr1ninjasuperduper 1000?!!!1". Naturligtvis länkas det dessutom alltid till trådstartaren saluannons...

På våren ska samma människor ånyo köpa beggad sporthoj och då startas det trådar med rubriken

Det är ju väldigt konstigt att just sporthojspriserna fluktuerar när så många inte vill vara hojägare över vintern. :D

:fakta

Fullträff!

Vet någon vad en R1 kostade 1998? B

Bara lite nyfiken. Ibland känns det som folk försöker få ut
samma peng 11 år senare..

Nypris 1998 112.900:-
Nypris 1999 112.000:-
Nypris 2000 122.000:-
Nypris 2001 121.600:-

Ingen idé att klaga på ett internetforum. Dom som inte har kosingen får helt enkelt gå eller åka gammal hoj.

jag har lagt ut en annons här på SH

fått en hel del svar, många som vill sälja sina R1 07-08:or, som har rullat 7-900 mil, 1000 mila service inte gjord & ändå vill ha över 90 lappar ???

varför betala det för en 07:a när jag får en helt ny 08:a för 99 ? med fulla garantier & själv kan köra de 1000 milen innan det e dags för service

orsaken att jag inte köper en splitter ny 08 är just att första köparen är den största förloraren, visst, om alla tänker så så säljs det inga nya.
men jag försöker ändå vara "ekonomisk" i mitt hojval/inköp

Ok om man vill ha lite extra för sin ögonsten men lite verklighetsförankring skadar inte!

Precis :tummenupp

Last edited:
jag har lagt ut en annons här på SH

fått en hel del svar, många som vill sälja sina R1 07-08:or, som har rullat 7-900 mil, 1000 mila service inte gjord & ändå vill ha över 90 lappar ???

varför betala det för en 07:a när jag får en helt ny 08:a för 99 ? med fulla garantier & själv kan köra de 1000 milen innan det e dags för service

orsaken att jag inte köper en splitter ny 08 är just att första köparen är den största förloraren, visst, om alla tänker så så säljs det inga nya.
men jag försöker ändå vara "ekonomisk" i mitt hojval/inköp

Vad kan du dra för slutsats av det? Vill folk ha dom pengarna för sin hoj så kostar dom så mycket. Har du inte dom pengarna får du väl åka gammal hoj. Rätt så enkelt faktiskt.

Jag tycker att det finns väldigt få halvnya hojar ute. Allså mellan -03 och typ -05.
De som finns är antingen för dyra och/eller för fina. Vart är alla repiga vrak någonstans?

Jag tycker att det finns väldigt få halvnya hojar ute. Allså mellan -03 och typ -05.
De som finns är antingen för dyra och/eller för fina. Vart är alla repiga vrak någonstans?

ok! :va Detta var nåt nytt! Visste inte att folk är ute efter repiga vrak. hehe
Kolla då efter en stunt hoj, de har nog några fina repor lite här o var! ;)

Vad kan du dra för slutsats av det? Vill folk ha dom pengarna för sin hoj så kostar dom så mycket. Har du inte dom pengarna får du väl åka gammal hoj. Rätt så enkelt faktiskt.

hur jag tänker ? jo, att folk verkar tro att dom kan få lika mycket för sin beggade med 1000 mil, som jag köper en ny för

jag skiter väl i om han/hon gett 200 tusen för den ny, det e vad samma hoj kostar idag som gäller

Ett vårtecken!

Till skillnad från HD så skiljer det en del mellan en hoj som är 1 eller 5år då sporthojstillverkare verkar tänka mkt på att förbättra produkten...:tungan

Last edited:
hur jag tänker ? jo, att folk verkar tro att dom kan få lika mycket för sin beggade med 1000 mil, som jag köper en ny för

jag skiter väl i om han/hon gett 200 tusen för den ny, det e vad samma hoj kostar idag som gäller

då är ju valet för dig enkelt, köp en ny hoj.

Blocket tycker jag är mer rättvisande än här på sporthoj.
På SH finns de 2 kategorier
1: Säljare som ska ut massvis för sin gamla hoj så han kan köpa en ny utan att lägga pengar emellan.
2: Köpare som ska göra ett sånt jäkla fynd så det vore bättre att lämna den till skroten än att sälja till den personen.

Detta tillsammans ger ju inte många försäljningar/köp inom forumet.

Det är väl upp till var och en och begära vilket pris dom vill, oavsett om du beklagar dig på ett internetforum eller har skrivit i köpesannonsen att du kan hitta mycket billigare någon annan stans. Betala vad det kostar eller var utan.

Jag tycker att det är dyrt med bensin, men jag försöker inte pruta på macken med hänvisning till att det är några öre billigare i grannstaden. Vill jag tanka billigare åker jag dit.

Har du funderat på modellen innan, t ex 04-06? Dom går riktigt fint dom med (var det inte du som kraschade en sån)? En fin sån får du säkert för höga 60 eller låga 70.

Last edited:
vad fick du pynta för spettan i england, hur långt har den rullat, skick, hämtade du hem den själv osv, kollade lite den engelska marknaden precis just nu, blev ju med sugen på en spetta den e ju bara så jävla rå.

Nu köpte jag en gixxer k3 men grundpriserna ligger allmänt lägre i UK, dessutom ett större utbud av hojar där. Jag kollade en hel del annonser innan jag köpte min och intrycket jag fick är att hojarna är jäkligt välvårdade, absolut inte sämre än här.

Dessutom tycker jag att man har en annan attityd där till säljandet av hoj, inga problem att snacka med folk via mail eller tele, få ytterligare info och bilder osv. Här får man ibland känslan av att man får be om ursäkt för att man visar intresse för en hoj, inga mail, ring inte om du inte har pengar i näven, inge prut osv, osv...

Jag hämtade hojen själv landvägen med minibuss men billigaste sättet att få hem en hoj är nog att hämta/köra den själv, i alla fall nu när vädret blir bättre. Billigt flyg över (runt en 5 hundring), försök att göra upp med säljaren så denne kan visa hojen nära en flygplats, kör hojen till Tillbury eller Immingham. Därifrån går det sedan lastfärjor till GBG som man kan hoppa på. Kostar 1800 plus 600 för hojen. Länk till dfds Spännande att prova på vänstertrafiken också :D

Angående försäkring fick jag reda på av Folksam att ägarens försäkringsbolag är skyldiga att försäkra hojen i 15 dagar så man kan ta sig hem och hinna registrera den i hemlandet. Dom sa att det är regler framtagna för att underlätta den fria marknaden inom EU och att de var tvungna att göra på samma sätt om någon från utlandet köper fordon här. Däremot är jag inte säker på om det ingick eller om det är något som säljaren separat måste teckna, kan vara värt att kolla upp om det skulle bli aktuellt. Nytt för mig i alla fall som jag fick veta när jag redan var hemma :huvet

För övrigt är det ju så jäkla smidigt med papper och sådant och snabbt går det att regga hojen i sverige. Det knöligaste var nog lyset som man måste byta. Jag bytte reflektor och det tog några timmar...

Säger inte att import är guds gåva till hojköparen men det är ett bra alternativ till blocket i alla fall och som man inte behöver vara rädd för som privatperson, i alla fall inom EU.

/R

Nu köpte jag en gixxer k3 men grundpriserna ligger allmänt lägre i UK, dessutom ett större utbud av hojar där. Jag kollade en hel del annonser innan jag köpte min och intrycket jag fick är att hojarna är jäkligt välvårdade, absolut inte sämre än här.

Dessutom tycker jag att man har en annan attityd där till säljandet av hoj, inga problem att snacka med folk via mail eller tele, få ytterligare info och bilder osv. Här får man ibland känslan av att man får be om ursäkt för att man visar intresse för en hoj, inga mail, ring inte om du inte har pengar i näven, inge prut osv, osv...

Jag hämtade hojen själv landvägen med minibuss men billigaste sättet att få hem en hoj är nog att hämta/köra den själv, i alla fall nu när vädret blir bättre. Billigt flyg över (runt en 5 hundring), försök att göra upp med säljaren så denne kan visa hojen nära en flygplats, kör hojen till Tillbury eller Immingham. Därifrån går det sedan lastfärjor till GBG som man kan hoppa på. Kostar 1800 plus 600 för hojen. Länk till dfds Spännande att prova på vänstertrafiken också :D

Angående försäkring fick jag reda på av Folksam att ägarens försäkringsbolag är skyldiga att försäkra hojen i 15 dagar så man kan ta sig hem och hinna registrera den i hemlandet. Dom sa att det är regler framtagna för att underlätta den fria marknaden inom EU och att de var tvungna att göra på samma sätt om någon från utlandet köper fordon här. Däremot är jag inte säker på om det ingick eller om det är något som säljaren separat måste teckna, kan vara värt att kolla upp om det skulle bli aktuellt. Nytt för mig i alla fall som jag fick veta när jag redan var hemma :huvet

För övrigt är det ju så jäkla smidigt med papper och sådant och snabbt går det att regga hojen i sverige. Det knöligaste var nog lyset som man måste byta. Jag bytte reflektor och det tog några timmar...

Säger inte att import är guds gåva till hojköparen men det är ett bra alternativ till blocket i alla fall och som man inte behöver vara rädd för som privatperson, i alla fall inom EU.

/R

ahh tack för infon, jo det är det där med att köra på fel sida:gnissla, jag är sugen som fan på en spetta igen och håller på att kolla den engelska marknaden men vet inte hur det är med hastighetsmätaren, på vissa nyare sporthojar kan man med en enkel knapptryckning ställa om från mph till km/h, får kolla upp det lite närmre, kan bli en resa till england i vår:tummenupp

jo men att ger 45-50k för en 10år gammal japsrae på 4-50k mil länns lite i överkant

Lösa reflektioner:

Säljer man en hoj på b locket så responderar 2 kategorier. Ett gäng chansare som prutar på allt. Ordentligt.

Och de som till slut köper, med en modest prutning på kanske i snitt 5-7 %

Väldigt sällan några som är intresserade, ringer och verkar ok, och erbjuder en summa mitt i mellan skamlös zigenare / resande och nyss utsläppt från gruppboendet med trettio års barnbidrag att bränna och busskortet i en kedja om halsen.

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back