Nu köpte jag en gixxer k3 men grundpriserna ligger allmänt lägre i UK, dessutom ett större utbud av hojar där. Jag kollade en hel del annonser innan jag köpte min och intrycket jag fick är att hojarna är jäkligt välvårdade, absolut inte sämre än här.
Dessutom tycker jag att man har en annan attityd där till säljandet av hoj, inga problem att snacka med folk via mail eller tele, få ytterligare info och bilder osv. Här får man ibland känslan av att man får be om ursäkt för att man visar intresse för en hoj, inga mail, ring inte om du inte har pengar i näven, inge prut osv, osv...
Jag hämtade hojen själv landvägen med minibuss men billigaste sättet att få hem en hoj är nog att hämta/köra den själv, i alla fall nu när vädret blir bättre. Billigt flyg över (runt en 5 hundring), försök att göra upp med säljaren så denne kan visa hojen nära en flygplats, kör hojen till Tillbury eller Immingham. Därifrån går det sedan lastfärjor till GBG som man kan hoppa på. Kostar 1800 plus 600 för hojen.
Länk till dfds Spännande att prova på vänstertrafiken också
Angående försäkring fick jag reda på av Folksam att ägarens försäkringsbolag är skyldiga att försäkra hojen i 15 dagar så man kan ta sig hem och hinna registrera den i hemlandet. Dom sa att det är regler framtagna för att underlätta den fria marknaden inom EU och att de var tvungna att göra på samma sätt om någon från utlandet köper fordon här. Däremot är jag inte säker på om det ingick eller om det är något som säljaren separat måste teckna, kan vara värt att kolla upp om det skulle bli aktuellt. Nytt för mig i alla fall som jag fick veta när jag redan var hemma
För övrigt är det ju så jäkla smidigt med papper och sådant och snabbt går det att regga hojen i sverige. Det knöligaste var nog lyset som man måste byta. Jag bytte reflektor och det tog några timmar...
Säger inte att import är guds gåva till hojköparen men det är ett bra alternativ till blocket i alla fall och som man inte behöver vara rädd för som privatperson, i alla fall inom EU.
/R