Dynotest av min Hayabusa 1550

Wheelieman och Goran...
You dont wanna know....:)
TTS 71,5mm stroker crank 1600£
TTS Carillo vevstakar 800£
TTS 5-6th overdrive gears: 450£
MTC Billet koppling 150£
Wiseco 1360 kolvar inklusive modifisering 7000,. sek
Porting av topp inklusive ventiler och kammar 21000,- sek
Acrapovic EVO II avgas 18000,-
Div lager til motor, spacer til cylinder, pacninger: 5000,-
Yoshimura EMS m 3 way bryter og acc hub: 8000,-
Bosch branslepump och regulator: 1500,-
modifisering av sprut: 1500,-
+++++
over 100000,- sek bare i motoren.

Sen kommer jo alt skruvande och injustering som jeg har gjort selv....
Marvic felger och Robby moto greier.....
Samt en del Brembo koppling och broms delar som jeg ikke har montert ennå......
hufff... håper ikke min fru ser dette...:)

ulf_lundin skrev:
1) Bara ett tillägg: Bättre flöde i bänk betyder inte automatiskt mer effekt. Förhållandena är väldigt annorlunda i en motor som går.
2) Maverick_750's Kawa 900 visade oxå bra värde på spec.vridet. Vill minnas att det var runt 120 Nm/l. Så den toppen är nog heller inte så pjåkig. (Den tråden försvann vid Armageddon här i vintras)
/u
jeg sa ikke att ZX12 toppen fløder battre. Jeg sa at den ER battre.

DEn både fløder battre OCH gir mere effekt enn selv en modifisert Hayabusa topp.

Men ZX 12 kan man bare ta til 1360 selv med stroker vev 8 finnest 1427 cc men da må man ofre startmotordreven ) og da blir det bare en bit over 200 hestar och på høgre varv, 1-0 til Hayabusa.

Har seriøst tenkt å sette Turbo på i tillegg.
450 hk med 0,7bar ladetrykk ..........
skal, skal ikke.
Skal , skal ikke....
Skal , skal ikke....

Yngve skrev:
skal, skal ikke.
Skal , skal ikke....
Skal , skal ikke....

Får rysningar av välbehag när jag ser sådana här siffror, för fa... kör hårt. Om man har pengarna det vill säga :rolleyes:

Yngve skrev:
jeg sa ikke att ZX12 toppen fløder battre. Jeg sa at den ER battre. DEn både fløder battre OCH gir mere effekt enn selv en modifisert Hayabusa topp.
Har jag inte påstått att du sagt. Dessutom var jag nog rätt säker på att du vet att skilja på flöde och effekt.

Min kommentar om att högt flöde inte automatiskt betyder hög effekt var mer riktad till övriga läsare. Det fordras mer än en flödesbänk för att porta toppar. Grottis (r.i.p.) t.ex. använde inte flödesbänk, åtminstone inte på senare år. Om jag förstod och kommer ihåg rätt.
/u

petterekman skrev:
Nu känns det som om jag missat något... Vad har hänt Grottis?

Omkom i MC-olycka. Han gick omkull på grus vid ett vägarbete vid ett rödljus, och kom över på fel sida vägen...

Last edited:
hehe, du har skaffat bra grund för turbokonvertering Yngve :bow :bow :bow :bow

Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! Turbo! :tummenupp

Yngve skrev:
skal, skal ikke.
Skal , skal ikke....
Skal , skal ikke....

Det är mäktigt med starka sugmotorer. Det som behöver trimmas härnäst är föraren ser jag. 9.84/249 är INTE bra.

Vet...vet...vet......
Har kjørt mye fortere med MINDRE hester....
Kjørte 10,02 helt STANDARD med Busaen.....

Jeg hadde bare akutt angst mot å gi gass.....
vet da fan hva som gikk galt i hodet mitt....

Neste år........:)

Respekt Yngve....Respekt........Är själv nybliven dragfantast med endast 1!!!! tävling i ryggen...
Lätt modifierad busa med 162 bänkad pållar på slangen räkte till en bästa repa på 201 med resultatet 6,91/181,8 km/h ( reaktionstid 0,396- 60 fot`s tid på 1,963)...med andra ord...här behöver även föraren trimmas lite

Yngve skrev:
skal, skal ikke.
Skal , skal ikke....
Skal , skal ikke....

Skullat, skulle jag vilja säga, Nu när du har tryckt in över 100000:-++ i bara motorn så är det väl synd att byta bort mycket fina grejer för en turbo? Även om turbo är det optimala (anser jag) då man kan åka långt o länge utan att anstränga motorn som man då inte kan med en toktrimmad motor. Sen finns ju alltid effekten där när man vill ha den o busorna skäms ju inte precis för sig vad det gäller o kunna plocka ut effekt med en snurra. men din skäms då fan inte för sig heller! Mycket snyggt. Marvic fälgarna gjorde sig verkligen på den hojen. :tummenupp

Oppdatering. Har skiftet til TiForce SUMO avgassystem ( Mc-Xpress i Piteå )og det gav +5 hk jamført med Akrapovic EVO II Titanium avgassystem på Mc-Xpress sin benk, begge tested samme dag.

Nå må jeg bare friske opp motoren litt og så blir jeg kanskje den første med 250 bakhjulsshester på en sugemotor PÅ GATA...

Last edited:
+5hk :banana hur ser kurvan ut, är effekten lägre i mellanregistret nu??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT