HanneZ:
Lambda: Med lambdasond som givare och tillhörande display kan du se om motorn går fett eller magert i stället för att famla i blindo. Har en sån där manick men ännu så länge bara kopplat in den på befintlig sond på 940 turbon resp min r1100gs. J-t kul att se hur blandningen varierar m varv o belastning, tycker jag. Ska oxå kolla xr600an men inte orkat än. Den har bara växelström så där får jag nog ta med ett 12 v batteri oxå. Ska bli intressant. Efter ett tag får man nog bra känsla för hur fel blandning känns på motorn och lär sig en del om avvägningen mellan lågfart, nål o huvudmunstycke. Många bromsbänkar har oxå nån blandningsmätare för att snabbare hitta rätt bestyckning. Då kan man få blandningen utritad som en extra kurva.
Insugtrattar: Utformningen av rör o trattar har stor inverkan på vrid-o effektkurvan. Vanligen ger långa trattar bättre mellanregister men lite sämre topp. Smala trattar bredare register o tjocka smalare. Och det är främst resonanser i luftburk o trattar o insugrör som gör skillnaden. M full gas är det helt öppet från luftburk till ventilen, rena orgelpipan. Liknelsen m basreflexlåda är rätt bra, för den som förstår en sån. Av strömningsskäl ska röret börja med en tratt som ska sitta fritt, en sån tar mesta luften från sidan faktiskt.
Det är allt annat än lugnt o stadig flöde där när motorn jobbar, mycket pulser framotillbaka. V 12000 varv tänder en cyl 200 ggr/sek, 5 ms intervall, insugningstiden är ca 1/3 av den tiden, alltså 2 ms. På 2 ms hinner ljudet/pulsen ca 340 m/s*0.002 s = 70 cm. Kanske bara dubbelt så långt som avståndet tratt-ventil. En 250 cyl suger i sig runt 250 cc luft. Om insuget är 35 mm så suger den i sig 26 cm luft, dvs. kanske enbart luft från röret o inget direkt från burken.
Denna lilla lek m siffror visar iaf att det rimligen pulsar rätt mycket, och därmed att resonanserna kan vara mycket viktiga. En del hojar har olika längd på rören till olika cyl, troligen för att sprida resonanserna o ge jämnare register. En del bilar har nån mekanism ('exup på insugssidan') för att ställa om resonanserna m varvtalet o på det sättet bredda registret utan att tappa nåt. Nån hoj oxå har jag för mig; åtminstone för några år sen.
Uj så långt det blev.
/u