dynojetkit eller bara större munstycken

starre68

Starre
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Viksjö
Hoj
2017 Suzuki Hayabusa
Jag har en yzf10000r-99 och fick ett tips av en mc-mekaniker.
Han tyckte att dynojetkit var överskattat på sporthojar så han tyckte att jag skulle köpa större munstycken som är billigare.
Blir det bättre drag med dynojet eller?
Är det någon som kan hjälpa mig.........
www.fjelletmc.net
 
starre68 skrev:
Jag har en yzf10000r-99 och fick ett tips av en mc-mekaniker.
Han tyckte att dynojetkit var överskattat på sporthojar så han tyckte att jag skulle köpa större munstycken som är billigare.
Blir det bättre drag med dynojet eller?
Är det någon som kan hjälpa mig.........
www.fjelletmc.net

På 10.000-kubikare ska det absolut sitta Dynojet (hehe).
Jag hade en Fzr1000 som jag stoppade upp med Dynojet...,
upplevde att det blev lite snabbare svar vid gaspådrag.
I kitet ingår både munstycken och nålar (flera olika storlekar), borde inte bli så bra resultat att enbart byta munstyckena. Dynojet kitets nålar är inte lika "spetsiga" som original(så var det på min iaf), alltså en svagare lutning, vilket gör att mer soppa kommer fram snabbare vid gas. Sen bör du nog byta luftfilter oxå. Ett slip-on blir pricken över i:et, men det har du kanske redan. Och så bänkkörning med justering...blablabla. Lycka till.
 
Lägg pengarna på en Lambda-sond för inställningar för gatåkning (bränsleekonomi etc) men bänka den först för inställning av huvudmunstyckena.
 
Visst,lite dyrt att skaffa en lambda bara, går dom få under 10 000?? dom jag har sett har kostat runt 15 000!
 
Jag har själv en likadan hoj med dynojet men jag kan inte säga att det gjorde någon skillnad däremot så monterade jag trattar på förgasarna och då blev den mycket brutalare :yoparty
 
andersbrink skrev:
Lägg pengarna på en Lambda-sond för inställningar för gatåkning (bränsleekonomi etc) men bänka den först för inställning av huvudmunstyckena.

Nu är jag inte med, är det nått tåg jag missat att hoppa på? :confused:
Här frågar Starre om han skall satsa på ett Dynojet kit. Jag har koll på tidigare trådar så jag vet hur DJ-kit blir sågat här (med goda skäl - I'm sure), men ändå. Var kommer det prestandahöjande med att äga en lambda? Räcker det inte att ta sin hoj till en bänk? Hur ofta behöver man konsultera sin Lambda - som gatåkare.

/Joppe
 
hum, ursäkta min oskuldhet men vad gör en sån där lambdasond? hjälper de mig att justera bränsle blandning på hojen? även när ja har förgasare?

mvh. hannes
 
Fråga om trattar.

PD skrev:
Jag har själv en likadan hoj med dynojet men jag kan inte säga att det gjorde någon skillnad däremot så monterade jag trattar på förgasarna och då blev den mycket brutalare :yoparty

Har du med en Yamaha R1.a?
Är då allt lite nyfiken på det där med trattar,vad är det för trattar o vad gör det för skillnad?,tycks mig ha hört nåt tidigare om att montera kortare trattar men vet ej somsagt vad det är o innebär.Ger det nån effekt ökning,känns hojen annorlunda.
Mvh R1 racer
 
HanneZ skrev:
ger det inte mindre luftmotstånd lr nåt sånt?
Har med resonans att göra. Insugsrörens längd påverkar motorkaraktären, vet inte så mycket mer än så. Nån förklarade för mej för 15 år sen, principen är samma som i en baslåda för musik. Ulf_lundin vet säkert mer?
 
HanneZ:
Lambda: Med lambdasond som givare och tillhörande display kan du se om motorn går fett eller magert i stället för att famla i blindo. Har en sån där manick men ännu så länge bara kopplat in den på befintlig sond på 940 turbon resp min r1100gs. J-t kul att se hur blandningen varierar m varv o belastning, tycker jag. Ska oxå kolla xr600an men inte orkat än. Den har bara växelström så där får jag nog ta med ett 12 v batteri oxå. Ska bli intressant. Efter ett tag får man nog bra känsla för hur fel blandning känns på motorn och lär sig en del om avvägningen mellan lågfart, nål o huvudmunstycke. Många bromsbänkar har oxå nån blandningsmätare för att snabbare hitta rätt bestyckning. Då kan man få blandningen utritad som en extra kurva.

Insugtrattar: Utformningen av rör o trattar har stor inverkan på vrid-o effektkurvan. Vanligen ger långa trattar bättre mellanregister men lite sämre topp. Smala trattar bredare register o tjocka smalare. Och det är främst resonanser i luftburk o trattar o insugrör som gör skillnaden. M full gas är det helt öppet från luftburk till ventilen, rena orgelpipan. Liknelsen m basreflexlåda är rätt bra, för den som förstår en sån. Av strömningsskäl ska röret börja med en tratt som ska sitta fritt, en sån tar mesta luften från sidan faktiskt.
Det är allt annat än lugnt o stadig flöde där när motorn jobbar, mycket pulser framotillbaka. V 12000 varv tänder en cyl 200 ggr/sek, 5 ms intervall, insugningstiden är ca 1/3 av den tiden, alltså 2 ms. På 2 ms hinner ljudet/pulsen ca 340 m/s*0.002 s = 70 cm. Kanske bara dubbelt så långt som avståndet tratt-ventil. En 250 cyl suger i sig runt 250 cc luft. Om insuget är 35 mm så suger den i sig 26 cm luft, dvs. kanske enbart luft från röret o inget direkt från burken.
Denna lilla lek m siffror visar iaf att det rimligen pulsar rätt mycket, och därmed att resonanserna kan vara mycket viktiga. En del hojar har olika längd på rören till olika cyl, troligen för att sprida resonanserna o ge jämnare register. En del bilar har nån mekanism ('exup på insugssidan') för att ställa om resonanserna m varvtalet o på det sättet bredda registret utan att tappa nåt. Nån hoj oxå har jag för mig; åtminstone för några år sen.
Uj så långt det blev.
/u
 
PD skrev:
Har inte lästa inläggen men det lär inte vara någon bredbandslambda för 2000kr iaf!! och dom vanliga för runt 2000 duger endast att ha som julgransbelysning.

Har en HALMETER AF30 till salu om någon är intresserad av lite julpynt
Korrekt; ingen bredbandslambda. Berätta gärna om dina erfarenheter av AF30.
/u
 
R1 racer skrev:
Har du med en Yamaha R1.a?
Är då allt lite nyfiken på det där med trattar,vad är det för trattar o vad gör det för skillnad?,tycks mig ha hört nåt tidigare om att montera kortare trattar men vet ej somsagt vad det är o innebär.Ger det nån effekt ökning,känns hojen annorlunda.
Mvh R1 racer


Nix det är en YZF 1000 ThunderAce! skillnaden var markant, går orent under 4000 men över 4000 så svarar den mycket bättre och går brutalare, känns väl vid bakhjulsåka då framhjulet mycket lättare vill segla mot molnen.

Trattarna fixa jag sälv så det är inga konstigheter med uträkningar mm!
Jag svaravade till en trattform av en axel sedan pressade jag tunnväggiga rör på axel och vipps så var det färdigt :tummenupp
 
Back
Top