Bredbandslambdasond

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Är det någon som har erfarenhet av Tech Edge WB02 Lambda Meter?
http://www.wbo2.com

Den går ju att koppla ihop med denna mjukvara i en palm
http://wbo2.offline.org/

Det ser himla bra ut, men jag vill helst köra det på en Laptop eller PocketPC. Det finns ett program men det är i DOS och ser inget vidare ut. Finns det några konkurenter???

Man vill ju kunna logga rpm, lambda och TPS
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Blir nog bra när man får det att funka med Bosch LSU-sensor.. NTK är dyyyyr..

Kunde man sen åsså bara logga varvtal, trottel å lamda samtidigt på ett biligt å enkellt sätt så vore det i hamn.. hellst skulle man kunna exportera värdena till excel eller något annat progg att köra statistik i..

/B
 
Last edited:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Man KAN logga varvtal, lambda och två analoga med denna (TPS är ju lämpligt) så det är bara att köra ;)

Igen som har testat något liknade?! Vad kör dom på tuningshops (eller vad det heter)? Dom som har DynoJet prylar kör ju med ”Tuning Link Software”
http://www.powercommander.com/tuninglink.shtml
som bara ger en map till PowerCommandern ”automatiskt”, men dom som inte har Dynojet, vad har dom?

Snodde en Bosch sensor (ur en container så det var inte sååå farligt, hoppas den funkar!) när jag jobbade på Volvo PV, så det ju en början, iaf
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kom ihåg att 'vanlig' lambdasond o s.k. bredbandssond är rätt olika djur. Kräver helt olika elektronik f avläsning bl.a. Undrar om det finns någon motor som är försedd m bredbandssond i orginal.
/u
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Volvo använder bredbandslambda före katten (och en vanlig efter)

Man kör ändå i princip alltid lambda 1, men med bredbandslambdan kan man fortare reglera in rätt. Den vanliga är bara där som referens, bredbandarna driver när dom blir gamla.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
1) bara på rätt nya volvo, eller hur ? (har nog faktiskt hört nåt om det, nu när du säger det)
2) tvivlar på att turbona går på lambda 1.0 vid fullast. Om jag nu får vara lite näsvis.
/u
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Kan man inte mäta lamdavärdet på något sätt när man kör med hjälp av en multimeter lr något?
Sonden ger ju en spänning upp å ner när den reglerar.

tvivlar på att turbona går på lambda 1.0 vid fullast//
Vid fullast reglerar inte lamdan på något vis.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Smalbandslambdan (den vanliga) kan mätas med en högohmig voltmeter, typ >1 Megaohm.

Bredbandslambdan är konstantströmsstyrd (med en väldigt exakt strömreferens) och man mäter spänningsfallet över en väldigt exakt definierad resistor som sitter i serie med strömgeneratorn. Inte så enkelt att utföra utan att behöva bygga en liten lådda innehållande ca femtiotalet komponenter.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vanliga lambdan är högeligen olinjär o dessutom temperarurkänslig, spec på den feta sidan. Bredbandslambdan består av en vanlig lambda o nån annan sorts sensor hopbyggt. Elektroniken använder vanliga lambdan för att avgöra hur den ska avläsa/handskas med den andra sensorn (om jag fattat det rätt). I bägge fallen krävs nån sorts elektronik för att man ska få ut nåt vettigt av sonden. Sen finns det både enkla displayer som i princip visar snålt, lagom el fett för att man inte ska elda upp motorn under race och mer avancerade grejor f inställning o tom f loggning f senare analys. Men då har vi nog lämnat vad som är rimligt f amatörer.
/u
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
ulf_lundin skrev:
2) tvivlar på att turbona går på lambda 1.0 vid fullast. Om jag nu får vara lite näsvis.
/u

...om jag nu får vara lite näsvis tillbaka ;) så gör man faktiskt det. Åtminstone i ”normala” fall (om det inte finns något fel på motorn eller du kör lång tid på max last).
Förr i tiden (mitten av nittiotalet) så fetade man hejdlöst så fort man gick över dellast. Jag tror att man har ändrat emissionscyklerna (som körs för att certifiera motorer) i vilket fall har man sänkt emission nivåerna, så att det inte längre går att klara sig med denna strategi. Speciellt gällde detta dom ”röda” motorerna (gjutjärn) men även dom tidiga ”vita” (femmorna)



WindDrifter skrev:
om du kan lugna dig ett tag finns det några som håller på och gör win32 program för wb02.

Snyggt!

Jag får iof att MSCOMM.32OCX är ”missing” om jag kör programmet, men bilden ser lovande ut!

Skall genast regga mig på det forumet också!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
triple skrev:
...om jag nu får vara lite näsvis tillbaka ;) så gör man faktiskt det. Åtminstone i ”normala” fall (om det inte finns något fel på motorn eller du kör lång tid på max last).
Förr i tiden (mitten av nittiotalet) så fetade man hejdlöst så fort man gick över dellast. Jag tror att man har ändrat emissionscyklerna (som körs för att certifiera motorer) i vilket fall har man sänkt emission nivåerna, så att det inte längre går att klara sig med denna strategi. Speciellt gällde detta dom ”röda” motorerna (gjutjärn) men även dom tidiga ”vita” (femmorna)
Ok. Då vet jag det nu. Har sett att min 940 -95a turbo går över till fett vid lite varv o tryck.
/u
 

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
triple skrev:
...om jag nu får vara lite näsvis tillbaka ;) så gör man faktiskt det. Åtminstone i ”normala” fall (om det inte finns något fel på motorn eller du kör lång tid på max last).
Förr i tiden (mitten av nittiotalet) så fetade man hejdlöst så fort man gick över dellast. Jag tror att man har ändrat emissionscyklerna (som körs för att certifiera motorer) i vilket fall har man sänkt emission nivåerna, så att det inte längre går att klara sig med denna strategi. Speciellt gällde detta dom ”röda” motorerna (gjutjärn) men även dom tidiga ”vita” (femmorna)

Vid hög last har inte nya volvobilar lambda 1 utan snarare lambda 0.8-0.9. Detta kan man göra då avgassertifiering sker på rätt låg last. (för att kunna framföra en personbil i lagstadgad motorvägsfart krävs en medeleffekt på ca10kw). Samma sak gäller för övrigt även Saabs nya och gamla bilar.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Markus Thorén skrev:
Vid hög last har inte nya volvobilar lambda 1 utan snarare lambda 0.8-0.9. Detta kan man göra då avgassertifiering sker på rätt låg last. (för att kunna framföra en personbil i lagstadgad motorvägsfart krävs en medeleffekt på ca10kw). Samma sak gäller för övrigt även Saabs nya och gamla bilar.

Amen, ingen turbobil jag någonsin hört talas om kör lambda 1 vid fullast. Fetar på grund av spik.

Vi kör ju med ETAS lambda scanner, typ den här: http://en.etasgroup.com/products/measuring_devices/in_detail.shtml#la4

En låda med display och serieport för koppling mot loggsystem på dator.

Används inte i cellerna givetvis, men för mätning i bil mm.

/J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jo, verkar vettig o m vettigt pris.
Men det är för 'vanlig' lambda, dvs. icke-bredband.
/u
 

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
En tanke som jag och min studiekamrat haft är att väldigt vassa bilar och motorcyklar borde ha felande lambdamätning även med en riktig bredbandslambda. Med tanke på att vassa motorer har väldigt stort overlap så borde dessa visa att de går magrare än vad de gör. Är det någon som haft möjlighet att räknat ut lambda med hjälp att mäta luftflöde och bränslet in och jämfört med uppmätt lambda på riktigt vass motor?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top