Dynojetfrågor modell oldschool

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag lutar åt att slå till på en GSXR 1100 -86 med Dynojetkit, KN-filter och högeffektständspolar. Efter att ha läst en del inlägg i ämnet här på SH är jag direkt :banana :yoparty över att det sitter Dynojet på men har iaf beslutat mig för att inte låta mig avskräckas i första taget.

1) Kan det vara vettigt att bänka hojen för att se prestandan? Slitna nålar, trottlar, munstycken borde väl rimligen märkas i effekttapp eller??. Motorn går kalas men bluddrar en aning på tomgång. Handlaren säger att det har med tomgångsinställningen att göra men det skulle ju lika gärna kunna vara att Dynojetgrejorna har gjort sitt?

2) Hur mkt effekt kan man förvänta sig av en såpass gammal hoj? Alla 130 hästarna är väl inte fullt lika ystra men vad är rimligt?

Mkt tacksam för all input

En original 1127 med öppnat avgassystem har ca 127 på bakhjulet. Den mindre 1052'an som du funderar på har ca 120 på bakhjulet med öppnare avgas. Tändspolarna gör varken till eller från. Dynojetnålarna kan du enkelt byta mot originalnålar som gör att motorn inte sotar igen på nolltid.

Det du ska vara mest anal på är färgen på oljan efter en 5 mil lång körning. Silvriga streck/färgskiftningar=slut motor. Kolla även att 2'ans växel inte hoppar ur vid full acceleration från 6000 - 8000 varv. Be att få byta motoroljan (som dock du betalar) efter provkörningen.

andersbrink skrev:
En original 1127 med öppnat avgassystem har ca 127 på bakhjulet. Den mindre 1052'an som du funderar på har ca 120 på bakhjulet med öppnare avgas. Tändspolarna gör varken till eller från. Dynojetnålarna kan du enkelt byta mot originalnålar som gör att motorn inte sotar igen på nolltid.

Det du ska vara mest anal på är färgen på oljan efter en 5 mil lång körning. Silvriga streck/färgskiftningar=slut motor. Kolla även att 2'ans växel inte hoppar ur vid full acceleration från 6000 - 8000 varv. Be att få byta motoroljan (som dock du betalar) efter provkörningen.

Ok. Rekommenderar du att jag byter till orig. nålar direkt? Vad är det mer som är "dynojet"? Munstycken? Trottlar?

Växellådan har jag testat, inga problem alls. Oljan däremot...tänkte köra upp den från Gbg till Stockholm och sedan göra ett oljebyte...är det silvrigt då så är jag rökt alltså?

skruvis skrev:
Vad gör att oljan får "silvriga streck"?? :confused:
Brukar väl vara ett tecken på att vestaks- och vevaxellager är slut.

lahi skrev:
Brukar väl vara ett tecken på att vestaks- och vevaxellager är slut.

Väldigt vanlig symptom i turboladdade motorer. Den jag torskade för 3 veckor sedan krökte även veven och dödade en vevstake. DEN oljan skulle man kunna kalla för silvrig. :hihi

"Dynojet" på en GSXR1100 1986 är trottelnålar och annat luftfilter.

skruvis skrev:
ok.. det är alltså metallpartiklar som orsakar det "silvriga" i oljan?

Det är finmalet spån av babbitt (en lagerlegering), koppar (underskiktet i lagerhalvan) och stål (stålbasen i lagerhalvan). Nästan alla moderna hojar använder glidlager med ett skikt av babbitt på vevaxeln eftersom de lagren tål stora belastningar på liten yta samt är enkla att byta - i motsats till en kullagrad vevaxel och vevstake.

http://www.purityalloys.com/Babbitt Bearing Alloys.HTM
http://www.tintechnology.biz/tintechnology/tintechnology.aspx?page_id=2384&SelectedMenu_ID=312

andersbrink skrev:
Väldigt vanlig symptom i turboladdade motorer. Den jag torskade för 3 veckor sedan krökte även veven och dödade en vevstake. DEN oljan skulle man kunna kalla för silvrig. :hihi

"Dynojet" på en GSXR1100 1986 är trottelnålar och annat luftfilter.

ok..så jag behöver inte byta ut munstycken eller så? Kostnad för nya nålar? Kan jag låta KN-filtret sitta kvar?

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda