Dynojet

stbi00

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Hoj
2000 Yamaha XVS 1100 Dragstar Classic
Hej

Jag hade tänkt att lämna in min MC för mappning och Dynojetning. Är det nån som har erfarenhet av det???
Har nämligen köpt en effekt dämpare och sportluftfilter.

Kom gärna med vad ni har för erfarenheter om dynojet....

//Stefan

Är det fuggar på den så skippa Dynojet kitet.

Du vill ju ändå bänka den så bestycka den efter pipan och fixa ett öppnare luftfilter typ KN.

stbi00 skrev:
2663382 Hej

Jag hade tänkt att lämna in min MC för mappning och Dynojetning. Är det nån som har erfarenhet av det???
Har nämligen köpt en effekt dämpare och sportluftfilter.

Kom gärna med vad ni har för erfarenheter om dynojet....

//Stefan

Gissar att A. brink kommer att lämna sitt bidrag till denna tråd :D

Jag är ingen expert men har själv forskat en del inom ämnet. Vad jag har fått fram så är själva dynojet "kitet" inge vidare utan man bör använda vanliga munstycken vid bänkningen. Sen vet jag inte om bara ett slipon hjälper så värst mkt effektmässigt. Bör nog satsa på ett helsystem om man nu är ute efter mer än bara ljudet.

Kommer den att gå dåligt med ett dynojetkit?? Vad är det som händer??
Jag tror att det är 4 st förgasare på den.

//Stefan

stbi00 skrev:
2663425 Kommer den att gå dåligt med ett dynojetkit?? Vad är det som händer??
Jag tror att det är 4 st förgasare på den.

//Stefan

Dynojet nålarna är kända för att bli slitna snabbt. Bättre att bara optimera med luftfilter och munstycken.

Har ingen aning,skillnaden mot dynojet är att med detta kit behöver du inte borra i trotteln och nålar av titan slits inte ut lika fort.Vad jag förstått så kan du slita ut dynojet nålar på mindre än en säsong.

enchanter skrev:
2664031 Men vad ger det för extra prestanda ökning om man jämför med "vanliga" munstycken?
Ingen alls. Det man inte kan göra med originalnålar är inte lönt att göra.

stbi00 skrev:
2663382Dynojetning. Är det nån som har erfarenhet av det??? //Stefan

En snabb sökning med SH:s traktor-sökmotor gav direkt 500 hits, snälla använd sökfunktionen ( eller www.google.com med avgränsningnen site:sporthoj.com )

Det var iofs ingen sporthoj men för ett par säsonger sedan ägde jag en Yamaha Dragstar som jag monterade öppna KN-filter och ett avgassystem typ V&H Propipe. Den gick ju självklart ganska pissigt efter montaget av de delarna och jag inhandlade mig då ett Dynojetkit som jag glad i hågen monterade dit......och den gick om möjligt ännu pissigare..
Det slutade med att jag inte använde en enda pryl från Dynojetlådan utan fick prova mig fram med att byta munstycken och flytta nålar istället, sen gick den perfa :) Bara en tusing åt helvete för en massa småprylar som knappt syntes och som inte gick att använda :(

zx skrev:
2664036 Har ingen aning,skillnaden mot dynojet är att med detta kit behöver du inte borra i trotteln och nålar av titan slits inte ut lika fort.Vad jag förstått så kan du slita ut dynojet nålar på mindre än en säsong.

Om jag inte misstar mig helt så säljer dom olika kit, vet att dom har nån för "racing" eller nått där man måste borra ..

Kanske har fel ..

Har kollat lite runt nu och som jag förstår så dom nålarna som ska monteras i min ska vara hårdare än orginalet.
Dom sa även att beroende på vilken hoj som man hade så var det olika tiper av nålar men till min så var det hårdare än orginal..

Polaren hade Dynojet och det funkade skitbra, nålarna höll längre än vad orginalen gjorde.

Fan man blir ju inte riktigt klok på det. Man hör så mycket olika från alla håll och kanter.

//Stefan

enchanter skrev:
2664031 Men vad ger det för extra prestanda ökning om man jämför med "vanliga" munstycken?

I princip ingen. Iaf inte om vi bara talar toppeffekt som bestäms i huvudsak av huvudmuntycket.
Snarare HUR kraften levereras, OCH att den höjs mer på låg och mellan, då det ju blir fråga om annat utseende på nålar, kanske andra fjädrar, och även nya lågfartsmunstycken.

En bänkoperatör kan ju bara fiddla med det han har, och det är oftast huvudmunstycken.
Har man tur har de även lågfart. De seriösa har det.
Sen får de ju höja originalnålarna, och där är man ju fast i den utformning de har.

Så ja - ett KIT kan i vissa fall vara mer optimalt, då de är framlaborerade under längre tid än vad en bänkoperatör kan offra på en enskild hoj.

Brasklapp: Kit:en är ofta optimerade mot vanligt "bonntrim" d.v.s luftfilterbyte och ett i bästa fall helsystem.
Där stannar hästkraftsdrömmen för de flesta.
så ska du trimma seriöst, kan du glömma kiten i alla fall, då du skall långt förbi även deras förmåga att leverera sås.

Med detta inte sagt att en bänkoperatör kan få din hoj att gå perfekt. Det får de oftast till. Iaf de seriösa jag känner till.
Men som sagt deras "verktyg" begränsas av fasta munstycksstorlekar, originalnålar osv samt TID, varför bränsleavstämningen kan sicksacka lite runt idealkurvan. Särskilt i övergångarna mellande olika arbetsområdena hos de olika munstyckena.
Men men... vad gör det om hundra år? Man lägger sig lite på den fetare sidan av blandnigen och är happy ändå. :)

Voilá slutet gott, allting gott :tummenupp

stbi00 skrev:
2666897 Har kollat lite runt nu och som jag förstår så dom nålarna som ska monteras i min ska vara hårdare än orginalet.
Dom sa även att beroende på vilken hoj som man hade så var det olika tiper av nålar men till min så var det hårdare än orginal..

Polaren hade Dynojet och det funkade skitbra, nålarna höll längre än vad orginalen gjorde.

Fan man blir ju inte riktigt klok på det. Man hör så mycket olika från alla håll och kanter.

//Stefan

Dynojet KAN ju ha lärt sig läxan...
Men hittills har det varit skit.

Last edited:
Som vanligt en massa tycka och tro och forskande från den ena och den andra men aldrig EGEN erfarenhet.
Läs Dr bikes inlägg och det stämmer bra det han skriver angående orginal munstycken/nålar kontra dynojet och bänkoperatör

Min erfarenhet av ren nyfikenhet som jag montera på det och kördes i bänk.
fungerar och funkar än idag 1000mil efteråt klockrent.Sålde hojen när jag hade kört 500mil med kitet på och kompisen kör fortfarande på det och fungerar perfekt.
Att bara montera på det och tro att det kommer leverera ett bra register med din pipa är bara glömma.UPP i bänk med den

moppekalle skrev:
2668785 Som vanligt en massa tycka och tro och forskande från den ena och den andra men aldrig EGEN erfarenhet.
Läs Dr bikes inlägg och det stämmer bra det han skriver angående orginal munstycken/nålar kontra dynojet och bänkoperatör

Min erfarenhet av ren nyfikenhet som jag montera på det och kördes i bänk.
fungerar och funkar än idag 1000mil efteråt klockrent.Sålde hojen när jag hade kört 500mil med kitet på och kompisen kör fortfarande på det och fungerar perfekt.
Att bara montera på det och tro att det kommer leverera ett bra register med din pipa är bara glömma.UPP i bänk med den

Den är inne nu och ska bänkas samtidigt som den ska kittas med dynojet.

Vi får väll se vad det ger..

//Stefan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!