Dynojet steg 2

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hej!
Har sökt en del men hittar endast steg 1 till cbr:n. Skulle önska steg 2,
Jag har vance & Hines burk, k&n-filter i original luftburk men borttagen mellanvägg. Räcker det med steg 1? Är det någon som har en bra rekommenderad sida att beställa ifrån?
/Mange
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Köp en bredbandslambda, allt annat blir ju bara dåliga gissningar.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En hoj som gått några tusen mil brukar vara ganska sliten i förgasarna, så motorn går ganska fett redan… att klämma dit ännu mer soppa kanske inte är så lyckat.
Lägg hellre pengarna på ett renoveringskitt. Nya nålmunstycken och nålar, gör verkligen susen på en beg förgasarhoj.
när det är i sin ordning kan man köra en vända i bromsbänk och kolla om man kanske ska gå upp ett steg på något munstycke.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
En hoj som gått några tusen mil brukar vara ganska sliten i förgasarna, så motorn går ganska fett redan… att klämma dit ännu mer soppa kanske inte är så lyckat.
Lägg hellre pengarna på ett renoveringskitt. Nya nålmunstycken och nålar, gör verkligen susen på en beg förgasarhoj.
när det är i sin ordning kan man köra en vända i bromsbänk och kolla om man kanske ska gå upp ett steg på något munstycke.
Hejsan,, joo några mil har den gått. Den slog precis över till 77777 🙂. Har bara känslan av att den inte får tillräckligt. Men såklart kan det vara dåliga gissningar.
 

Bifogat

  • IMG_2387.jpeg
    IMG_2387.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 9

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Redan när de här hojarna var nya behöver man justera in varje exemplar. Det som medföljde dynojetkitet i form av nålar och munstycken var väldigt generella grejer.
Jag skulle råda dig att gå till en renommerad trimmare och låta vederbörande köra din hoj i bänk och sätta in det som passar just din motor. Sen vill jag höja ett varningens finger eftersom Dynojetkitet kan i vissa fall förstöra röret som nålen löper i eftersom själva nålen från dynojet har vassa kanter som filar sönder röret. Det finns bättre nålar från andra tillverkare plus att du kommer långt med att bara byta munstycken och höja eller sänka originalnålen. Steg 1 räcker gott till det du gjort, din motor är inte trimmad, du hr bara öppnat stalldörrarna. Steg 2 innebär att du måste börja fila i topplocket också, portning, planing, vassare kammar osv. Efter det kommer mer kubik...

Det finns bara två sätt att trimma en motor, mer kubik eller högre varvtal, allt annat är bara injustering av befintligt material... :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Redan när de här hojarna var nya behöver man justera in varje exemplar. Det som medföljde dynojetkitet i form av nålar och munstycken var väldigt generella grejer.
Jag skulle råda dig att gå till en renommerad trimmare och låta vederbörande köra din hoj i bänk och sätta in det som passar just din motor. Sen vill jag höja ett varningens finger eftersom Dynojetkitet kan i vissa fall förstöra röret som nålen löper i eftersom själva nålen från dynojet har vassa kanter som filar sönder röret. Det finns bättre nålar från andra tillverkare plus att du kommer långt med att bara byta munstycken och höja eller sänka originalnålen. Steg 1 räcker gott till det du gjort, din motor är inte trimmad, du hr bara öppnat stalldörrarna. Steg 2 innebär att du måste börja fila i topplocket också, portning, planing, vassare kammar osv. Efter det kommer mer kubik...

Det finns bara två sätt att trimma en motor, mer kubik eller högre varvtal, allt annat är bara injustering av befintligt material... :)
- För mig som grejat med just de där bitarna på alla mina tre ZX7:eek:rna jag ägt, är det +1 på det ovan av Niklas.
Nålen kan även i sig vara av diskutabel kvalitet sett till formen/spetsen och påverka hur djupt i nålsätet den kan löpa. Plocka ihop detaljerna specifikt för din hoj istället för att lita blint på färdiga kit, är mitt tips. En cylinderfotspackning mindre (om det är mer än en givetvis) och en insugsportning gör en hel del på många av 90-talarna. Kika på förgasarmembranen så att de är elastiska och inte klämda, är ett annat tips som kan ge märklig gång annars.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Redan när de här hojarna var nya behöver man justera in varje exemplar. Det som medföljde dynojetkitet i form av nålar och munstycken var väldigt generella grejer.
Jag skulle råda dig att gå till en renommerad trimmare och låta vederbörande köra din hoj i bänk och sätta in det som passar just din motor. Sen vill jag höja ett varningens finger eftersom Dynojetkitet kan i vissa fall förstöra röret som nålen löper i eftersom själva nålen från dynojet har vassa kanter som filar sönder röret. Det finns bättre nålar från andra tillverkare plus att du kommer långt med att bara byta munstycken och höja eller sänka originalnålen. Steg 1 räcker gott till det du gjort, din motor är inte trimmad, du hr bara öppnat stalldörrarna. Steg 2 innebär att du måste börja fila i topplocket också, portning, planing, vassare kammar osv. Efter det kommer mer kubik...

Det finns bara två sätt att trimma en motor, mer kubik eller högre varvtal, allt annat är bara injustering av befintligt material... :)
Hej och tack för information och svar. Mmm Blir kanske att riva ner förgasarna i höst/vinter. Just nu är det mest bara irriterande att den hämmas vid gaspådrag runt och mellan 5-8000/rpm. Förgasarrenovering finns det ju mängder av, men även här passar inte alla o-ringar osv.
tänkte lämna in på ventiljustering och kolla kamkedja/sträckare i vinter och kanske ska passa på att bänka då samtidigt. Ska se om det finns någon i närhet av Växjö.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Just nu är det mest bara irriterande att den hämmas vid gaspådrag runt och mellan 5-8000/rpm. .......
Vid de varvtalen har vaccumet lyft trotteln/arna i topp. DÅ är det alltså huvudmunstycket som ska ökas en storlek. Är nog ganska enkelt att byta på plats.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top