Dvd/DivX/XviD/Avi

När du bränner dina 4.4 gb filmer så är det väl .img eller .iso antar jag. Alltså avbilder av den riktiga skivan. Här är det bara för brännaren att skriva informationen rakt av.
På alla andra måste videoströmmen kodas om för att man ska kunna se filmen på en vanlig dvd-spelare och det är detta som tar tid. Kvittar om du väljer att bränna din film på dvd eller cd.

Förstår du bättre nu?

Edit: Kollar du i info-fönstret under bränningen så står det säkert recoding när du bränner dina småfilmer.

HD-frågor

Jag hoppas någon kan hjälpa mig att bena ut begreppen vad gäller HD-material FRÅN min PC till min plasma-TV....

Frågeställningen, enkelt formulerat:
- Hur får jag bästa HD-bilden på min Panasonic PV60 matad från min PC som utrustats med ett Radeon X1650?

Problematisering:

- Kortet har DVI-ut. Är det verkligen bättre att köra DVI->HDMI än VGA, eller svarar du bara HDMI av ren reflex?

Min skärm har upplösningen 1024*768.. Vad jag har förstått kan man inte pixelmappa PV60 om den matas via HDMI men däremot via VGA, alltså borde väl kvalitén bli bättre om den pixelmappas via VGA än matas icke pixelmappat via HDMI?!

- Vilken spelare är bäst för HD-material?

HD suger en hel del kräm från burken.. Finns det någon bra spelare som utnyttjar Dual Core? MP Classic maxar den ena kärnan men verkar inte nyttja den andra alls. Borde man inte minimera eventuellt lagg med en spelare som kan använda båda kärnorna?

Bonusfråga:
-Någon som kan rekomendera ett trådlöst tangentbord och mus( eller integrerat pekdon) som de VET har LÅNG räckvidd?

Jag har ca 8 meter från rumsbord till dator och vill inte köpa något tangentbord enbart baserat på Prisjakts eller Pricerunners uppgifter om "max räckvidd" då dessa allt för ofta är just "Max räckvidd" med innebörden:
"Räckvidd i absolut ideala förhållanden som endast kan uppnås i laboratorium i ett luftomt och tyngdlöst utrymme... under alla andra förhållanden är räckvidden på sin höjd en tredjedel"

Pixelmappat ska man alltid välja om det går, tycker jag. Gör riktigt stor skillnad här hemma med pixelmappad vga mot hdmi.

Så sträva efter att köra pixelmappat. Resten får någon annan svara på.

Jag väljer ju om jag ska bränna cd eller dvd när jag drar igång Nero. Sedan om man valt cd som media så ska man välja vcd eller svcd eller musik typ. Jag tror jag brukar ta vcd.

Okej. Har du provat att bränna ut den som en vanlig CD-rom bara?
Tror det är det översta alternativet i den vänstra spalten efter du valt att bränna mediet som CD, ej DVD.

Kan ta nån skärmdump när jag kommit hem. Knappt så jag förstår själv vad jag menar.

Jag dök på problemet att lägga in en permanent undertext i en befintlig AVI-fil. Att spela upp med datorns mediaprogram brukar inte vara komplicerat - vobsub m.fl. brukar fixa så att undertexterna dyker upp automatiskt om text-filen har samma namn som film-filen. Men här vill jag ha en filmen på en liten bärbar mediaspelare där stöd för sådana funktioner saknas och texten behöver "hårdlödas" in i filmen.

Det finns olika recept att läsa på nätet och ffdshow, vobsub och TMPGen är ett av de vanligast förekommande. Jag har dock inte lyckats speciellt bra med dessa. Däremot dök jag på en grafisk frontend (med de olika verktygen inkluderat i installationen - VirtualDubMod, XviD och AviSynth) som heter: AVI ReComp - gratis dessutom :tummenupp

http://www.videopedia.pl/avirecomp/news.php

Den har så här långt (med två konverterade filmer) fungerat utmärkt!

I en sticky borde informationen stämma så att folk slipper bli lurade. Gör om, gör rätt! *Börja med kablarna...*

Hoppas nån läser den här tråden fortfarande. :gnissla

Jo, mitt problem är som flera startat trådar om i denna forumdelen förut, jag vill dela upp min film (.udf) i två delar. Går detta att göra?

Den är i dagsläget på drygt 7GB och jag tänker inte köpa en DL brännare för en films skull. Har inte heller datorn kopplad till TVn så det går inte att spela den direkt från burken.

Jag vill alltså dela upp den i två delar och bränna ut på två skivor, när den ena skivan är klar så stoppar jag i den andra och fortsätter kika.

Eller går det att komprimera en .udf fil på ett smidigt sätt till vanlig DVD strl?

Hilfe bitte!

AJg vill kunna bränna fler .avi filer på en dvd-r skiva.
Men mitt nero verkar inte klara det.
Den säger att den bara bränner cd-r skivor.
Kan det stämma eller är jag packad?

AJg vill kunna bränna fler .avi filer på en dvd-r skiva.
Men mitt nero verkar inte klara det.
Den säger att den bara bränner cd-r skivor.
Kan det stämma eller är jag packad?
Sitter du på en sunkig testversion?

Annars gör du nog på fel sätt :tungan

Använd dig av nero vision så ska det funka. Så välj att skapa en dvd.

Jag hoppas att det finns nån som läser den här tråden fortfarande, jag har ett gäng DVD boxar med diverse tv serier i .iso format. Jag vill konvertera dem till xvid, avi, divx vilket som nu är bäst. (det är ett bra tag sen jag höll på med sånt här)

Vilket program ska jag använda? Jag antar att det blir lite svårare att hitta rätt spår i och med att det är flera avsnitt på varje dvd jämfört med en film eller har jag fel? Undertexter etc är ointressant, bara bra bild o synkat ljud är allt jag kräver :)

Jag hoppas att det finns nån som läser den här tråden fortfarande, jag har ett gäng DVD boxar med diverse tv serier i .iso format. Jag vill konvertera dem till xvid, avi, divx vilket som nu är bäst. (det är ett bra tag sen jag höll på med sånt här)

Vilket program ska jag använda? Jag antar att det blir lite svårare att hitta rätt spår i och med att det är flera avsnitt på varje dvd jämfört med en film eller har jag fel? Undertexter etc är ointressant, bara bra bild o synkat ljud är allt jag kräver :)

Finns väldigt bra info på http://www.dvdrhelp.com
Själv använder jag:
DVDShrink
DVD-Decrypter
StaxRip
SubRip
BurnAtOnce

Har gjort några dvd->avi med autoGK. Enkelt att använda även om kvaliten väl inte blir "scene"-standard, men det är lätt att anv'nda, ställa in upplösning, antal cd-skivor osv.

Det dyker upp allt fler DVD-skivor som är kopieringsskyddade i lite högre grad än tidigare. Till och med så att dvd decrypter, dvd shrink m.fl. inte klarar av att säkerhetskopiera skivan.

Ett program som dock fixar kopieringsskydden och gör att andra program kan läsa och kopiera, är AnyDVD. Det är ett licensierat program, så det får man lösa först.

Edit: Vissa DVD-skivor räcker det inte med att man har AnyDVD igång, för att de ska kunna kopieras eller rippas, utan man får felmeddelande från t.ex. DVD Shrink. I de flesta av dessa fall, kan man då istället välja att (högerklicka på AnyDVD-ikonen i statusfältet för att öppna menyn) rippa hela skivan till hårddisk. Filerna på hårddisken brukar sedan gå att öppna i DVD Shrink eller liknande och köra som vanligt. Bara vid ett par tillfällen har jag stött på skivor som inte alls fungerat ens med den metoden - bl.a. en skyddad med Keydvd.

Last edited:
Jag har några avi-filer där jag bara vill ha det gottigaste i mitten och klippa bort början och slutet av filmen med bibehållen kvalitet. Vilket gratisprogram passar till detta?

Jag har några avi-filer där jag bara vill ha det gottigaste i mitten och klippa bort början och slutet av filmen med bibehållen kvalitet. Vilket gratisprogram passar till detta?

Gammal fråga men SolveigMM AVI Trimmer blev jag tipsad om igår av en kompis och det fungerar utmärkt för att "trimma" bort sånt man inte vill ha med i AVI filmer utan att ändra på kvalitéen.

En liten fråga... Har precis börjat installera allt jag behöver på en ny burk och nu är det film och musikspelarnas tur.
Jag har sedan innan Media Player Classic och installerade de codec-packs som nämns inledningsvis (FFDShow, XVid och AC3). Problemet är bara att MPC fortfarande inte spelar upp några mkv-filmer.... Eller rättare sagt, den börjar spela men utan någon bild.

Hur göra?

Edit:
Jag körde in CCCP och då kom det igång.-..

Last edited:
En liten fråga... Har precis börjat installera allt jag behöver på en ny burk och nu är det film och musikspelarnas tur.
Jag har sedan innan Media Player Classic och installerade de codec-packs som nämns inledningsvis (FFDShow, XVid och AC3). Problemet är bara att MPC fortfarande inte spelar upp några mkv-filmer.... Eller rättare sagt, den börjar spela men utan någon bild.

Hur göra?

Edit:
Jag körde in CCCP och då kom det igång.-..

Jag kör MPC utan några extra codecs alls, de som följer med MPC gör jobbet alldeles utmärkt. Brukar snarare bli strul om man installerar en massa codecs..

Däremot ska du se till att du har D3D fullscreen och alternativ vsync i bockad, då minskar chansen för tearing (bilden släpar).

Jag kör matroska filer (mkv) så för det behöver man inga codecs för..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti