Dunlop Sportsmart eller motsvarande?

Någon som vågat testa nya Q3 däcken och kan jämföra hur dessa står sig mot sportsmart?

Ska detta vara uppföljaren till Qulifier II då alltså, tänker dom att Q3 blir ett mer banorienterat däck än Sportsmart då? tycker det är lite rörigt :va
 
hojdäck.se är riktigt snabba på leverans. I alla fall när jag skulle ha däck snabbt.
Beställde på en torsdag , dan efter kunde jag hämta däcken på posten.

Tom är riktigt trevlig ha o göra med. Mycket service minded.:tummenupp:tummenupp
 
Fick lagt på ett par Bridgestone Battlax BT023 idag, de var vad som Däckhandlarn rekomderade av de han hade på hyllan. Kanske lite mer touring än sport men jag kör ju mest gata iofs. Tänkte dock åka upp o gnugga till dom på motorbanan imorn. Vad Kan man tänka sig ha för kalltryck i dessa vid bankörning?
 
Någon som vågat testa nya Q3 däcken och kan jämföra hur dessa står sig mot sportsmart?

Enligt info från Dunlop, så finns bara Q3 i USA
Q2 / Q3 är inte från Qualifier-familjen (Qualifier 2)som vi känner till i Europa.
Närmast blir Sportsmart i jämförelse mot Q3 men det är inte riktigt samma ändå.
 
Fick lagt på ett par Bridgestone Battlax BT023 idag, de var vad som Däckhandlarn rekomderade av de han hade på hyllan. Kanske lite mer touring än sport men jag kör ju mest gata iofs. Tänkte dock åka upp o gnugga till dom på motorbanan imorn. Vad Kan man tänka sig ha för kalltryck i dessa vid bankörning?

Däcktryck på dessa är vad som rekommenderas till din MC.
Detta är gatdäck/touringdäck och stommarna på dessa däcken är inte gjorda på samma sätt som Sport- eller race-däck, där du kan släppa ut luft för att tex öka grepp.
 
Enligt info från Dunlop, så finns bara Q3 i USA
Q2 / Q3 är inte från Qualifier-familjen (Qualifier 2)som vi känner till i Europa.
Närmast blir Sportsmart i jämförelse mot Q3 men det är inte riktigt samma ändå.

Ah, såg nu att sportsmart kommit tillbaka till hyllorna. Kollade i våras på diverse sidor i europa och sportsmart fanns inte att hitta. Blev lite förundrad över om Q3 skulle ersätta sportsmart eller inte. Tycker det är synd att företagen ska göra det så krångligt och ha olika namn för olika marknader och även annat utbud, blir så mycket förvirring.
 
Satt Qualifier 2 på min R1a ny och bakdäcket höll lite över 200mil "inget börnande" så ny sitter det sportsmart igen !
 
Satt Qualifier 2 på min R1a ny och bakdäcket höll lite över 200mil "inget börnande" så ny sitter det sportsmart igen !

Säker på att det inte var Qualifier RR du hade då? Vad jag minns sist jag körde Qualifier 2 så höll dom en hel sommar inkl en hel del dagar på tuvis, rörken och gelleråsen...
 
Kom nyss hem från kvällskörningen på Falken. Mina nya däck levererade INTE! Körde 2,2 i tryck bak och fram då det var vad som stod i manualen. Var detta för lite tro? Gummit fullständigt flög av och då håller jag ändå inget vidare tempo. Eller är inte dom här touringdäcken bättre än så här?

Får hoppas dom lämpar sig bättre till Norgesemester. Sen åker dom nog fan av igen om de ska köras mer bana.
 
Kom nyss hem från kvällskörningen på Falken. Mina nya däck levererade INTE! Körde 2,2 i tryck bak och fram då det var vad som stod i manualen. Var detta för lite tro? Gummit fullständigt flög av och då håller jag ändå inget vidare tempo. Eller är inte dom här touringdäcken bättre än så här?

Får hoppas dom lämpar sig bättre till Norgesemester. Sen åker dom nog fan av igen om de ska köras mer bana.

Ja, det var definitivt för lite. Du har köpt däck för långresa på landsväg och försöker behandla dem som supersportdäck med hårdare stomme gjorda för lägre tryck? För jag antar det är BT023 du skriver om?

Var kom det ifrån? Har kört de däcken i skaplig fart på bana utan mer problem än att det går brett. Men med rekommenderat tryck...
 
Last edited:
Ja det är BT 023 jag pratar om. Jag gick efter vad som stod i instruktionsboken till min hoj. Nu satt det ju betydligt vassare däck original men boken är samma som till SMT och den har ju inga sportdäck så jag tänkte de funkar nog. Däckverkstan la i 2,5 fram och 2,8 bak. Får la testa pumpa i lite mer luft.
 
Ja det är BT 023 jag pratar om. Jag gick efter vad som stod i instruktionsboken till min hoj. Nu satt det ju betydligt vassare däck original men boken är samma som till SMT och den har ju inga sportdäck så jag tänkte de funkar nog. Däckverkstan la i 2,5 fram och 2,8 bak. Får la testa pumpa i lite mer luft.
Tillverkaren av din hoj har ingen aning om vad du monterar för däck... Däckverkstadens tryck är rätt, vill du nödvändigtvis gå ner på de däcken kan du såklart göra det, men jag skulle inte gå ner under 2,3/2,5. Det är de inte gjorda för och det är tveksamt om det ger nåt annat än det du redan upplevt.
 
Sportsmart är ingen vidare ide om du "måste" åka lite landsväg/motorväg och tycker det är skittrist och då ger lite mer gas för att komma fram till dem kurvigare vägarna lite snabbare...:gnissla
Bakdäcket är i princip slut när du kommer fram..:dummer

Jag har gått över till Roadsmart 2, känner fortfarande ett ruskigt förtroende vid maximal lutning men nu verkar även tråkigsidan hålla riktigt fint!:tummenupp

Nu kör jag en hel del gata och skall du ut på banan kanske du bör ligga hemma med ett sportsmart eller bättre utifall du håller lite högre tempo?
 
Har den hojen så lågt tryck rekommenderat?
My bad... Hade lite bråttom mellan 2 jobb när jag skrev svaret till dig, så jag antog(felaktigt) att det skulle vara 2,5 fram och 2,9 bak

Sporttouringdäck brukar vilja ha lite mera luft för att stommen ska fungera ok.
2,3-2,5kg fram och 2,5-2,9kg bak är vad de flesta tillverkarna vill att däcken skall rulla med för tryck inom den kategorin. (Oftast 2,5 och 2,9 till de flesta hojar.)

Men icke att förglömma, detta är inga däck som är gjorda att gasa satan med på bana.
Dessa är gjorda för att hålla länge och ha tillräckligt bra grepp under hela dess livslängd.
Och med tanke på vad du körde på senast, Sportsmart, så är dessa märkbart sämre vad det gäller banåka.
(men det visste du redan)
Men med högre däckstryck, så uppför sig däcken bättre.

På det du berättar, så är det nog sportdäck du skall köra på.
(se tidigare rekommendation av PP3 om du vill testa något annat än Sportsmart)
 
Har den hojen så lågt tryck rekommenderat?
My bad... Hade lite bråttom mellan 2 jobb när jag skrev svaret till dig, så jag antog(felaktigt) att det skulle vara 2,5 fram och 2,9 bak

Sporttouringdäck brukar vilja ha lite mera luft för att stommen ska fungera ok.
2,3-2,5kg fram och 2,5-2,9kg bak är vad de flesta tillverkarna vill att däcken skall rulla med för tryck inom den kategorin. (Oftast 2,5 och 2,9 till de flesta hojar.)

Men icke att förglömma, detta är inga däck som är gjorda att gasa satan med på bana.
Dessa är gjorda för att hålla länge och ha tillräckligt bra grepp under hela dess livslängd.
Och med tanke på vad du körde på senast, Sportsmart, så är dessa märkbart sämre vad det gäller banåka.
(men det visste du redan)
Men med högre däckstryck, så uppför sig däcken bättre.

På det du berättar, så är det nog sportdäck du skall köra på.
(se tidigare rekommendation av PP3 om du vill testa något annat än Sportsmart)

Lånar tråden lite, satte på PP3 på hojen igår vilket däckstryck rekomenderar du för väg respektive bana ?
MVH Hank
 
Sportsmart är ingen vidare ide om du "måste" åka lite landsväg/motorväg och tycker det är skittrist och då ger lite mer gas för att komma fram till dem kurvigare vägarna lite snabbare...:gnissla
Bakdäcket är i princip slut när du kommer fram..:dummer

Jag har gått över till Roadsmart 2, känner fortfarande ett ruskigt förtroende vid maximal lutning men nu verkar även tråkigsidan hålla riktigt fint!:tummenupp

Nu kör jag en hel del gata och skall du ut på banan kanske du bör ligga hemma med ett sportsmart eller bättre utifall du håller lite högre tempo?

Det vettifan om jag håller med om alls? Jag speedtourade ned till ringen (150 mil motorväg mer eller mindre, pangade 6 varv där nere på två kvällskörningar och 150 mil hem igen) och var helt säker på att jag skulle få kränga däck...


Icke.

Rullade fortare i Tyskland, men runt 150 mest hela tiden..
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top