Dunlop N-tech

  • Thread starter Thread starter aze
  • Start date Start date
Så är det hårdare däck som gäller för Dunlop när det e kallt, vissa märken är det tvärtom? :P

J-a djungel detta, vilket däck till temp :va

Så nu blir det medium på hela skiten som sitter på fälgen, e ju lite som en "helgardering"

Men bra å veta iaf :tummenupp

När vi ändå har Ntec på tråden, kan vi inte göra klart om vilket lufttryck man skall ha i däcken, fram som bak, kallt som varmt :)
Vet att det finns en tråd om det innan men men ,,,,,,,

2.0 fram + 1.6 Bak har jag kört med varmt, vet inte om det e rätt men det har funkat bra.



Har också kört 1,6 bak och 1,9-2,0 fram ur däckvärmarna, å ja det ska vara hårdare när det är kallare eller tätare asfalt typ Falkenberg:tummenupp

Dom enda jag vet som ska vara mjukt när det ä kallt är Michelin och Bridgestone
 
Kallare = hårdare. 6680 är ett bra alternativ när det är lite kallare i asfalten. Kalltryck bak 1,1-1,2, "däckvärmartryck" 1,4-1,5. Många använder lite för högt tryck,medvetet eller omedvetet, kanske för att det känns ovant med lågtrycksdäck. Intressant att de ngt hårdare däcken är populära bland landets toppåkare. Även många förare från finland tycks gilla dessa lite hårdare däck
 
7770 ersätter 7712 men har inga ha oljor bla.
däcken ska värmas till 90 grader med varmtryck på 1.5.
fram finns inga n-tec märkta däck utan de flesta kör med ex.286 som numera blir ersatta av nån 4 siffrig kombination.den lista var gammal då 2816 bla inte fanns med.
7712 är ett bra allround däck upp till 30 grader i backen,7704 vid vamare eller beroende på bana 2816 på fel håll .
 
Last edited:
7770 ersätter 7712 men har inga ha oljor bla.
däcken ska värmas till 90 grader med varmtryck på 1.5.
fram finns inga n-tec utan de flesta kör med ex.286 som numera blir ersatta av nån 4 siffrig kombination.den lista var gammal då 2816 bla inte fannsmed.
7712 är ett bra allround däck upp till 30 grader i backen,7704 vid vamare eller beroende på bana 2816 på fel håll .

Det har börjats byggas om däckvärmare så de levererar upp till 100 grader för att passa. Det e varmt det...
 
Ska det inte va 2,4varmt fram :confused:
Nepp 1,9->2,0 varmt fram.

Nu börjar jag förstå varför det gick som det gjorde dag två på åsen, körde på 7712 dag ett och det slet hur fint som helst medans jag körde på 7770 dag två och slaktade däcket...
 
Nepp 1,9->2,0 varmt fram.

Nu börjar jag förstå varför det gick som det gjorde dag två på åsen, körde på 7712 dag ett och det slet hur fint som helst medans jag körde på 7770 dag två och slaktade däcket...

va fan backlund kör 2,4varmt fram på 286 rille med
 
Nepp 1,9->2,0 varmt fram.

Nu börjar jag förstå varför det gick som det gjorde dag två på åsen, körde på 7712 dag ett och det slet hur fint som helst medans jag körde på 7770 dag två och slaktade däcket...

Vi snackar fram i allmänhet och 286 i synnerhet. 286 är inget lågtrycksdäck och ska ha 2,1 fram kallt och således ca 2,4 varmt.
 
2.3 - 2.4 fram ska det vara.

Jag hadde också hört 2.1 från början och körde första halvan av sommaren med 2.0 - 2.1 i fram med däcksvärmare.
Då steg det till ca 2.15 - 2.2 när man körde.
Och det fungar hur bra som helst med grepp och slitage tyckte jag.
Problemet kommer när farten ökar. Kör man med för lågt lufttryck så håller inte stommen när man kommer med broms in i kurvorna. Så stomen viker sig och framhjulet släpper.
Det tog mig 3 vurpor att lära mig det. Men man är ju lite trögfattad också :D

Nu kör jag 2.25 - 2.3 med däcksvärmare, och då stiger det till 2.4 sen. Och då fungerar det klart bättre.
 
7770 ersätter 7712 men har inga ha oljor bla.
däcken ska värmas till 90 grader med varmtryck på 1.5.
fram finns inga n-tec märkta däck utan de flesta kör med ex.286 som numera blir ersatta av nån 4 siffrig kombination.den lista var gammal då 2816 bla inte fanns med.
7712 är ett bra allround däck upp till 30 grader i backen,7704 vid vamare eller beroende på bana 2816 på fel håll .

Hittade ett par bakdäck märkta "2816" i högen med N-tec som jag köpt på mig.Vilken gummiblandning är det på dom igentligen :confused:
 
Hittade ett par bakdäck märkta "2816" i högen med N-tec som jag köpt på mig.Vilken gummiblandning är det på dom igentligen :confused:

dual compound, 7712(med/hard) på vänstersidan och 7614(soft) på högersidan

monteras med fördel bakochfram på dom svenska banorna
 
dual compound, 7712(med/hard) på vänstersidan och 7614(soft) på högersidan

monteras med fördel bakochfram på dom svenska banorna

Kanon, tack för det:tummenupp
Hade på känn att det var ett dualdäck men jag trodde att det var tvärt om, mjukt vänster hårdare höger...
 
det var det en del som trodde på tl oxå,så på falken låg det ett gäng däck enligt rotationspilen på fälg fast det var precis tvärt om de skulle sitta.det däcket är byggt för thruxton bla.
det är olika bud på högersidan hela tiden men det är 7704 eller 7614 som de säger.undrar om de vet det egentligen:rolleyes:
ska bli spännande att se hur det blir nu med enhetsdäcken,om tl kommer ta ett steg tillbaka eller försöka få resten av marknaden att använda de istället....
 
det var det en del som trodde på tl oxå,så på falken låg det ett gäng däck enligt rotationspilen på fälg fast det var precis tvärt om de skulle sitta.det däcket är byggt för thruxton bla.
det är olika bud på högersidan hela tiden men det är 7704 eller 7614 som de säger.undrar om de vet det egentligen:rolleyes:
ska bli spännande att se hur det blir nu med enhetsdäcken,om tl kommer ta ett steg tillbaka eller försöka få resten av marknaden att använda de istället....

Om dom fortfarande är lika överlägsna så är det ett enkelt val så att säga... Ingen som inte måste kommer ju åka på sämre däck. Eller?

/ Jens
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top