Dunlop N-tech

  • Thread starter Thread starter aze
  • Start date Start date
Har kört lite på dem i år och det skiftar kan man säga.

De har ingen egentlig logik i sina namn på gummiblandningarna, eller så är det bara jag som inte förstår.

7704 = mjukt
7712 = hårdare
6680 = ännu hårdare
7770 = som 7712 ungefär
osv.....

7712 och 7770 har funkat bra för mig bak.

Fram har de andra namn, ingen logik här inte :D
 
Har kört lite på dem i år och det skiftar kan man säga.

De har ingen egentlig logik i sina namn på gummiblandningarna, eller så är det bara jag som inte förstår.

7704 = mjukt
7712 = hårdare
6680 = ännu hårdare
7770 = som 7712 ungefär
osv.....

7712 och 7770 har funkat bra för mig bak.

Fram har de andra namn, ingen logik här inte :D

Tack där har man lite å gå på iaf :tummenupp
 
Har kört lite på dem i år och det skiftar kan man säga.

De har ingen egentlig logik i sina namn på gummiblandningarna, eller så är det bara jag som inte förstår.

7704 = mjukt
7712 = hårdare
6680 = ännu hårdare
7770 = som 7712 ungefär
osv.....

7712 och 7770 har funkat bra för mig bak.

Fram har de andra namn, ingen logik här inte :D

Jag körde med 7770 sist på Åsen. Lyckades slakta bakdäcket totalt under racet och tycker inte alls detta hade samma fäste som 7712.

Vore ju kul å veta vad 7770 är?! Pradade med några av Pro Superbike förarna och ingen av dem hade kört på det. Så min gissning är att det var en lagerrensning...
 
Jag körde med 7770 sist på Åsen. Lyckades slakta bakdäcket totalt under racet och tycker inte alls detta hade samma fäste som 7712.

Vore ju kul å veta vad 7770 är?! Pradade med några av Pro Superbike förarna och ingen av dem hade kört på det. Så min gissning är att det var en lagerrensning...

Helt enig, vi fikk beskjed at 7770 var samme dekket som 7712, men det er feil. Det sitter dårligere og levetiden er dårligere.
 
Jag körde med 7770 sist på Åsen. Lyckades slakta bakdäcket totalt under racet och tycker inte alls detta hade samma fäste som 7712. Vore ju kul å veta vad 7770 är?! Pradade med några av Pro Superbike förarna och ingen av dem hade kört på det. Så min gissning är att det var en lagerrensning...
Jag körde 2 kval och 1 race på bakdäcket och det var hur fint som helst. Satte personbästa med 1.5 sekunder och hade inte ett enda släpp :)

Det de sa till mig var att de krävde lite mer uppvärming, gärna två varv innan man gasar på.
 
Jag är övertygad om att den soom sätter ihop Dunlops däckkoder gör det med endast ett syfte. Att skapa så många förvirrade internettrådar som möjligt. :)
 
Tack!!

Nu börjar det lukta lagerrensning lång väg!! 7770 finns ju inte alls med i listan. :huvet

Fast det verkar som att Dunlop kan komma ut med nya gummiblandningar under större delen av året:tummenupp

Vet att det var problem att få fram 7712 i slutet av säsongen, kanske var 7770 som ersatte 7712:confused:
 
7770 är ett nytt däck som testades för första gången i Sverige på torsdagen innan pro superbike på knutstorp (10/9) under överinseende av några av dunlops ansvariga vid fabriken i england. Däcket har en liknande gummiblandning som 7712, men behöver något varv extra för att uppnå fullt grepp och temp. I gengäld håller (med rätt temp) lite längre än 7712.

På sm på åsen var nog , med facit i hand, det lite för kallt för att hålla däcket i rätt temp. Det ruggades och tog snabbt slut. Detta justerades framgångsrikt av några genom att sänka varmtrycket till ca 1,4-1,5.
 
7770 är ett nytt däck som testades för första gången i Sverige på torsdagen innan pro superbike på knutstorp (10/9) under överinseende av några av dunlops ansvariga vid fabriken i england. Däcket har en liknande gummiblandning som 7712, men behöver något varv extra för att uppnå fullt grepp och temp. I gengäld håller (med rätt temp) lite längre än 7712.

På sm på åsen var nog , med facit i hand, det lite för kallt för att hålla däcket i rätt temp. Det ruggades och tog snabbt slut. Detta justerades framgångsrikt av några genom att sänka varmtrycket till ca 1,4-1,5.

Som sagt funkade inte alls för mig som normalt sätt kör 7712 och är jätte nöjd. Jag vet inte om jag gör fel men har alltid kört med 1.3 "däckvärmarvarmt" ca 80C. Detta borde ju ge ca 1.4-1.5 varmtryck. Men det kanske helt enkelt var lite för kallt i alla fall. Det funkade dock bättre under lördagen då det var något varmare om jag minns rätt.

Du verkar kunna dina Dunlop :) Vad skall jag köra med när det är lite kallare, vi bor ju trots allt i Sverige?
 
Som sagt funkade inte alls för mig som normalt sätt kör 7712 och är jätte nöjd. Jag vet inte om jag gör fel men har alltid kört med 1.3 "däckvärmarvarmt" ca 80C. Detta borde ju ge ca 1.4-1.5 varmtryck. Men det kanske helt enkelt var lite för kallt i alla fall. Det funkade dock bättre under lördagen då det var något varmare om jag minns rätt.

Du verkar kunna dina Dunlop :) Vad skall jag köra med när det är lite kallare, vi bor ju trots allt i Sverige?

Kanske gå upp en hårdhet till 6680:)
 
Kanske gå upp en hårdhet till 6680:)

Så är det hårdare däck som gäller för Dunlop när det e kallt, vissa märken är det tvärtom? :P

J-a djungel detta, vilket däck till temp :va

Så nu blir det medium på hela skiten som sitter på fälgen, e ju lite som en "helgardering"

Men bra å veta iaf :tummenupp

När vi ändå har Ntec på tråden, kan vi inte göra klart om vilket lufttryck man skall ha i däcken, fram som bak, kallt som varmt :)
Vet att det finns en tråd om det innan men men ,,,,,,,

2.0 fram + 1.6 Bak har jag kört med varmt, vet inte om det e rätt men det har funkat bra.
 
Last edited:
Så är det hårdare däck som gäller för Dunlop när det e kallt, vissa märken är det tvärtom? :P

J-a djungel detta, vilket däck till temp :va

Så nu blir det medium på hela skiten som sitter på fälgen, e ju lite som en "helgardering"

Men bra å veta iaf :tummenupp

När vi ändå har Ntec på tråden, kan vi inte göra klart om vilket lufttryck man skall ha i däcken, fram som bak, kallt som varmt :)
Vet att det finns en tråd om det innan men men ,,,,,,,

2.0 fram + 1.6 Bak har jag kört med varmt, vet inte om det e rätt men det har funkat bra.

har du börjat kolla däcktrycket menar du?:D
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top