Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har kört lite på dem i år och det skiftar kan man säga.
De har ingen egentlig logik i sina namn på gummiblandningarna, eller så är det bara jag som inte förstår.
7704 = mjukt
7712 = hårdare
6680 = ännu hårdare
7770 = som 7712 ungefär
osv.....
7712 och 7770 har funkat bra för mig bak.
Fram har de andra namn, ingen logik här inte![]()
Tack där har man lite å gå på iaf![]()
Har kört lite på dem i år och det skiftar kan man säga.
De har ingen egentlig logik i sina namn på gummiblandningarna, eller så är det bara jag som inte förstår.
7704 = mjukt
7712 = hårdare
6680 = ännu hårdare
7770 = som 7712 ungefär
osv.....
7712 och 7770 har funkat bra för mig bak.
Fram har de andra namn, ingen logik här inte![]()
Jag körde med 7770 sist på Åsen. Lyckades slakta bakdäcket totalt under racet och tycker inte alls detta hade samma fäste som 7712.
Vore ju kul å veta vad 7770 är?! Pradade med några av Pro Superbike förarna och ingen av dem hade kört på det. Så min gissning är att det var en lagerrensning...
Jag körde 2 kval och 1 race på bakdäcket och det var hur fint som helst. Satte personbästa med 1.5 sekunder och hade inte ett enda släppJag körde med 7770 sist på Åsen. Lyckades slakta bakdäcket totalt under racet och tycker inte alls detta hade samma fäste som 7712. Vore ju kul å veta vad 7770 är?! Pradade med några av Pro Superbike förarna och ingen av dem hade kört på det. Så min gissning är att det var en lagerrensning...
Tackar mjukost
Jag är övertygad om att den soom sätter ihop Dunlops däckkoder gör det med endast ett syfte. Att skapa så många förvirrade internettrådar som möjligt.![]()
Sant. Men de andra är helt ologiska istället.Förutom 125 slicksen, dom är helt logiska.
Tackar mjukost![]()
Tack!!
Nu börjar det lukta lagerrensning lång väg!! 7770 finns ju inte alls med i listan.![]()
7770 är ett nytt däck som testades för första gången i Sverige på torsdagen innan pro superbike på knutstorp (10/9) under överinseende av några av dunlops ansvariga vid fabriken i england. Däcket har en liknande gummiblandning som 7712, men behöver något varv extra för att uppnå fullt grepp och temp. I gengäld håller (med rätt temp) lite längre än 7712.
På sm på åsen var nog , med facit i hand, det lite för kallt för att hålla däcket i rätt temp. Det ruggades och tog snabbt slut. Detta justerades framgångsrikt av några genom att sänka varmtrycket till ca 1,4-1,5.
Som sagt funkade inte alls för mig som normalt sätt kör 7712 och är jätte nöjd. Jag vet inte om jag gör fel men har alltid kört med 1.3 "däckvärmarvarmt" ca 80C. Detta borde ju ge ca 1.4-1.5 varmtryck. Men det kanske helt enkelt var lite för kallt i alla fall. Det funkade dock bättre under lördagen då det var något varmare om jag minns rätt.
Du verkar kunna dina DunlopVad skall jag köra med när det är lite kallare, vi bor ju trots allt i Sverige?
Kanske gå upp en hårdhet till 6680![]()
Så är det hårdare däck som gäller för Dunlop när det e kallt, vissa märken är det tvärtom?
J-a djungel detta, vilket däck till temp
Så nu blir det medium på hela skiten som sitter på fälgen, e ju lite som en "helgardering"
Men bra å veta iaf
När vi ändå har Ntec på tråden, kan vi inte göra klart om vilket lufttryck man skall ha i däcken, fram som bak, kallt som varmt
Vet att det finns en tråd om det innan men men ,,,,,,,
2.0 fram + 1.6 Bak har jag kört med varmt, vet inte om det e rätt men det har funkat bra.
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |