Dunlop D207RR på bana?

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Husa 650
Jag har en uppsättning Dunlop D207RR liggande hemma som jag funderar på om de duger till att köra på bana med. Hur är de i jämnförelse med t.ex. Dunlop D208GP, Pirelli supercorsa och Metzeler rennsport?

Jag slängde mina i år och köpte Supercorsa istället, det är mitt betyg.

/Ssss

Gamla däck ska men inte köra bana med, det kan bli väldigt dyrt...

GSXR1100R skrev:
Gamla däck ska men inte köra bana med, det kan bli väldigt dyrt...

Jag fick med de här däcken när jag köpte en R1:a i vintras, däcken hade suttit original på en ZX636R -03. Däcken är alltså minst 2 år gamla, är det för gammalt?

Kanske sätter dom på gathojen istället och köper slicks till banhojen.

Hornet_Nicke skrev:
Jag fick med de här däcken när jag köpte en R1:a i vintras, däcken hade suttit original på en ZX636R -03. Däcken är alltså minst 2 år gamla, är det för gammalt?

Funkar nog bra på gata iaf.

Jag tränger mig in här och frågar om PILOT POWER. Jag har tidigare mest kört pilot race/sport och metzeler rennsport. Hur funkar power på bana någon som provat???

Hornet_Nicke skrev:

Kolla hur gamla de är; det står exempelvis 3503 för tillverkningsvecka 35, 2003. Gamla däck ska man passa sig för.

Hornet_Nicke skrev:
Men vad är gammalt egentligen 6 månad, 1 år, 2 år, 3 år...?

Det beror på hur kräsen man är, jag kan köra på vilket gammalt skit som helst om det är billigt eller gratis. Men hur de förvaras spelar rätt stor roll. Ligger däcken i ett svalt förråd el motsvarande så hade jag inte brytt mig nämnvärt om de var 5 år gamla.

Men så är jag rätt långsam också....

Hornet_Nicke skrev:
Men vad är gammalt egentligen 6 månad, 1 år, 2 år, 3 år...?

207RR gör inte bort sig på bana så de funkar säkert, värm några varv innan du börjar "ta i" bara.. Ålder beror mycket på hur de förvarats, är de rätt förvarade ska de enligt Dunlop klara fem år.

JPS

Jörgen Player Special skrev:
207RR gör inte bort sig på bana så de funkar säkert, värm några varv innan du börjar "ta i" bara.. Ålder beror mycket på hur de förvarats, är de rätt förvarade ska de enligt Dunlop klara fem år.

JPS
Om dom är oanvända ja, men har dom gått ett par värmecyklar och legat och härdat till sig så blir det bara bakelitrejsing för hela slanten.

Det kanske funkar på en 250 SP men inte på en motorstark fyrtaktare.

Back