Dunjacka. Vad "ska" man ha?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hej Bullen.

Jag hatar att frysa. Jag såg på nyheterna att det ska bli -17°C i veckan. Det är kallt. Då fryser man. Jag måste ha en varm jacka. Vad är skiten? Säg att jag har en budget på 3000-4500:-, vad ska man kolla på?

Marmot? North Face? Fjällräven?

Röstar på Hoztic.
Bättre och slitstarkare. :D

Själv har jag en gammal 'Warm-as-a-Toast' från Gulbla.

Eller en värmejacka 90Länk. Ful som stryk. Men lätt, varm och billig. Torkar snabbare och blir inte lika lätt genomsur som M59an. Värmetröja 90 kan användas under när det blir kallt som satan.

OBS! Inte ens jag som är MÖP (Militärt Överintresserad Person) skulle ha dem civilt, offentligt.

Eller en värmejacka 90Länk. Ful som stryk. Men lätt, varm och billig. Torkar snabbare och blir inte lika lätt genomsur som M59an. Värmetröja 90 kan användas under när det blir kallt som satan.

OBS! Inte ens jag som är MÖP (Militärt Överintresserad Person) skulle ha dem civilt, offentligt.
Jag har knallat runt i min M59-jacka hela helgen, fast trots -15 fick den vara öppen, annars blev de lite för varmt :) Vill folk tycka att den inte är snygg får dom väl tycka det, jag vill inte frysa jag heller ;) Jag tycker inte Canada Goose är snygg :fakta Dessutm är M59 mycket snyggare än M90 :fakta

Jag är inte intresserad av att bli misstagen för en stenkastande vänsteraktivist så militärkläder av alla de sorter är inget för mig. Spelar ingen roll att dom är skitbra och varma för jag visar mig inte bland folk i liknande kläder. :rolleyes:

Testat mössa? :)

Tycker annars att folk häromkring är kroniskt dåliga på att använda mössa. Vad spelar det för roll att man har en 5000-kronors HH/CG-jacka om man har sneakers, mysbyxor och saknar mössa...

Men som svar på din fråga:
Varmt utan påkostad flärd och bling:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=25251

Eftersom jag varit rakad på skallen sedan 1993 är jag en trogen mössbrukare. :) Orka frysa om öronen liksom.

Tack. Den där ska jag kolla lite närmare på. Lagom pris och diskret.

...fattar inte vad folk skall envisas med att pissa ned tämligen bisarra slantar i hippa märkesjackor?

Jag spontanhandlade en redigt kraftig parkahistoria på någon av sportaffärerna i höstas när kylan började slå till, Northbrook, go' som fan, varm, pälskrage och hela kittet - och den ser fanimig likadan ut som allt annat vintrigt. :va

700 bagis lr något åt det hållet, fryser *verkligen* inte i den...och den är gedigen, förmodligen inte dun, säkert tillverkad av barnarbetare i taiwan - men orkar jag bry mig för en jacka som gör det den skall, och mer därtill, för 700?

Icke...

Last edited:
Måstere va dun? :va
Tänck på gässen..

Jag har en Tenson någonting-mpc. Vind- och vattentät. Syntet. Asavarm. Klart mer anpassad till den halvpissiga svenska vintern än något duntjofräs.:banana

Eftersom jag varit rakad på skallen sedan 1993 är jag en trogen mössbrukare. :) Orka frysa om öronen liksom.

Tack. Den där ska jag kolla lite närmare på. Lagom pris och diskret.

Jag har en hel del Marmot-grejjer. De gör RIKTIGT bra prylar. För 3000 är den där jackan ett fynd.

Är man från Ö-vik så finns det bara ett svar på frågan:

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94

:)

1590.jpg

8848 gör jädrigt goa, hållbara & varma jackor för en hyffsad peng. Har själv en dunjacka med go luva som är så in i norden varm.

Måstere va dun? :va
Tänck på gässen..

Nej.

Dunet åkte ut förra Julen.

Åhléns tog på måndagen bort alla dunprodukter från sortimentet, främst täcken och kuddar men även märkesjackor. Beslutet togs efter söndagens avslöjande att gäss plockas levande för dunet ska bli jackor, täcken och kuddar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ahlens-slutar-salja-dunprodukter-1.792732

Miljontals gäss utsätts för svåra plågor när de plockas levande, flera gånger om. Dunet blir till kuddar och täcken som säljs i svenska butiker, enligt TV4:s Kalla fakta.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...rue&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=12

Kalla fakta del 1 - Dun till varje pris

Per Hermanrud och Veronica Kindblad har granskat var dunet som kuddar, täcken och jackor innehåller egentligen kommer ifrån och upptäckt att det plockas från levande fåglar. Kartläggningen visar att miljontals gäss plågas trots att europeisk lag förbjuder det. Granskningen visar också att branschen ignorerar djurplågeriet.

Kvalificerad tortyr

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=729261&treeId=90227

Last edited:
Instämmer med föregående. Skall man inte till Everest eller Antarktis finns det ingen anledning till varför man skulle välja en dunjacka, om nu det skulle vara det "bästa" och varmaste, vilket jag tvivlar på. För en blaskig vinter i Sverige där temperaturen sällan ligger under -30 räcker det gott och väl med vad som helst som har foder och är vindtät. Skall man ut i skog och mark och vandra i den kan det vara skönt med gore-tex eller något annat funktionsmembran som är vattentätt och andas, men då rekommenderar jag en skaljacka och en tröja.

Hur ofta behöver man en tjock dunjacka i Stockholm? Varför inte bara en extra tröja? En fliströja eller nån annan tjockare tröja under en tunnare jacka gör jobbet lika bra.

North Face är riktigt fina. En bra combo av värme och ventilation som gör att du håller dig varm i kyla men heller inte svettas när du kommer in i butiker ets.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show