Dunjacka. Vad "ska" man ha?

Hur ofta behöver man en tjock dunjacka i Stockholm? Varför inte bara en extra tröja? En fliströja eller nån annan tjockare tröja under en tunnare jacka gör jobbet lika bra.

Nej, det gör inte jobbet "lika bra" eftersom jag fryser när det är +15°C ute. Jag har en skitbra skaljacka och fleecetröja idag men det räcker inte för mig när det kryper under -10. :)

Dunjackor är fula, opraktiska och har en tendens att stinka. Dessutom så blir man automatiskt en djurplågare (och alla massmördare börjar som det) när man tar på sig en sån. :tungan

Om du nödvändigt ska gå runt å skämma ut dej så har Neutral redan länkat till vad som är bäst.

Nej, det gör inte jobbet "lika bra" eftersom jag fryser när det är +15°C ute. Jag har en skitbra skaljacka och fleecetröja idag men det räcker inte för mig när det kryper under -10. :)

Köp Ullfrotte underställ, en lite tjockare variant, 200g/m2. Då slipper du frysa även om jackan du har utanpå inte är så jättetjock. Ullmax kan också funka men min erfarenhet är att deras är lite lite stickigare.

EDIT. Jag tror att ullfrotte är bättre (varmare) än fleece men har inga andra belägg än mina egna erfarenheter. :)

Underställströjor is the shit, samt lager på lager. Idag åkte jag skidor fort som fan med bara en tunn underställströja samt en Spyder-skidjacka ovanpå det, svettades som en gris för det mesta ändå.
Annars har jag en varm Peak-jacka att använda ungefär en månad om året, resten av tiden går det att använda en tjockare vårjacka och då slipper man svettas så förbannat.

Är man från Ö-vik så finns det bara ett svar på frågan:

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94

:)

1590.jpg

Dom där är för Stockholmare som fryser när det är -2 :D

Jag brukar bli förbannad:mad: då blir man varm. En bra pälsmössa brukar göra att man kan har lite på överkroppen. Tjocka jackor är det värsta jag vet.

Rakad? eyyyyy..

Jacka
bild.jpg

Käcka pjucks
drm2.jpg

Kittad
skinheads.jpg

Succen är ett faktum :sissy

Dom där är för Stockholmare som fryser när det är -2 :D

Hehe, fast det var rätt kallt nu över julen uppe i Ö-vik, hade varit skönt med en dunis då. Men för mig är det overkill med tanke på priset, jag har en (Fjällräven så klart) jacka med lagom mycket värme, bra huva och någon goretex-variant i stället. Då håller jag mig torr och kan reglera värmen med underliggande lager. Det passar mig bättre.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67029&image=2

Last edited:
Lustigt att ingen flikt in med Canada Goose än.
Det är vad man ska ha om man ska släpa hem blivande Blend-rökare från kvalitetskrogar såsom Patricia.
Fulare blir det inte. Men vissa finner det lämpligt.

Eftersom jag är en inbiten hojtok sedan födseln och inbiten Yamaha-nörd så använder jag Yamahas "Heavy Duty Paddock Jacket".

Jackan är av traditionell lång vinterjacks-modell, det ingår även en fleecejacka som man sätter ihop med dragkedjorna så blir det två jackor i en.

Canada Goose är FÖR varma såvida man inte ska vara utomhus i kyla under en längre period. Dessutom är de tunga & otympliga.

Om man får hi-jacka( :rolleyes: ) tråden lite: Nån som har nys om en snorbillig ickedjurplågarjacka som ser neutral ut och håller en hyffsat varm?
Behöver en backup att använda de gånger min överdrivet fina piikjacka inte får riskeras. ^^

Niklas: Du är snart 34 år gammal och HUR har du överlevt alla de andra vintrarna? Du kan ju inte komma på så här sent på din ålders höstkant att hmmmm, jag borde nog ha en vinterjacka.

Klarade du dig föra vintern så klarar du dig denna vintern med. Tänk så istället.

Sen är du heller ingen tjej så ut med dig och köp det du själv tycker är snyggt utan att vara påverkad av vad alla här inne skriver. Ut med dig o handla på rean nu.

//den med 5 vinterjackor och 14 sommarjackor.

Niklas: Du är snart 34 år gammal och HUR har du överlevt alla de andra vintrarna? Du kan ju inte komma på så här sent på din ålders höstkant att hmmmm, jag borde nog ha en vinterjacka.

Klarade du dig föra vintern så klarar du dig denna vintern med. Tänk så istället.

Sen är du heller ingen tjej så ut med dig och köp det du själv tycker är snyggt utan att vara påverkad av vad alla här inne skriver. Ut med dig o handla på rean nu.

//den med 5 vinterjackor och 14 sommarjackor.

Om unge herrn läser min post igen så kanske det framkommer att jag vill ha tips på jackor med bra funktion/kvalité och inte efterfrågar "utseende" alls. Att fråga andra vad som är snyggt gör man väl när man är.. Typ 15?

Skulle faktiskt vilja slå ett slag för EVEREST:s produkter genomtängta och slitstarka . Hadde kostat minst det dubbla och naturkompaniet hadde sålt dom ! .

arcteryx har alldrig gjort mig besviken , e dock osäker på om dom gör dunjackor .

Eller en värmejacka 90Länk. Ful som stryk. Men lätt, varm och billig. Torkar snabbare och blir inte lika lätt genomsur som M59an. Värmetröja 90 kan användas under när det blir kallt som satan.

OBS! Inte ens jag som är MÖP (Militärt Överintresserad Person) skulle ha dem civilt, offentligt.

Kul att se att det finns fler MÖP:ar än jag på detta forum !

Mvh Sjunne

Skulle faktiskt vilja slå ett slag för EVEREST:s produkter genomtängta och slitstarka . Hadde kostat minst det dubbla och naturkompaniet hadde sålt dom ! .

Everest är riktigt skit. Testade att köpa deras skaljacka för ett par år sedan och två stycken gick sönder inom fyra veckor från köp. Gick tillbaks, krävde pengarna tillbaks och köpte en Tierra istället.

Nåväl.. Vi får väl se vad det blir för jacka. :rolleyes:

Förstår inte vad det är som är så svårt med att klä sig? Vilken vinterjacka som helst duger ju så länge den kan säljas i norrland och fortfarande kallas vinterjacka. Sen gäller det ju att ha långkalsonger, riktiga vinterskor, vantar och mössa också.

Lustigt att ingen flikt in med Canada Goose än.
Det är vad man ska ha om man ska släpa hem blivande Blend-rökare från kvalitetskrogar såsom Patricia.
Fulare blir det inte. Men vissa finner det lämpligt.

Håller med Canada Goose is the shit säger ja bara har hållit mig varm i -35 för 2 veckor sen när jag var ute och pimplade och så har ja kört cross i den no problemas varm som bara faan. Dock så kostar dom en 6-8000 lax ny men det finns beg men se upp för fejk jackor.:tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show