dumt att köra?

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Centralt
Hoj
R1000
har kanske vart uppe förr...men e SJUKT sugen på att köra en "liten" test sväng idag problemet e att det e ju körförbud :huvet pga missad besiktning i jan..hur nu man skulle ta sig dit då e ju en bra fråga :confused: ska man skita i att ta en sväng i stan eller ska man ta risken?
 
Nä!... håll dig på rätt sida om lagen,ifall det skulle hända nåt när du är ute och gasar osv.
 
Skit i det!
Olyckorna har en tendens att komma när man bara ska testa en liten sväng...
 
ninja_1 skrev:
har kanske vart uppe förr...men e SJUKT sugen på att köra en "liten" test sväng idag problemet e att det e ju körförbud :huvet pga missad besiktning i jan..hur nu man skulle ta sig dit då e ju en bra fråga :confused: ska man skita i att ta en sväng i stan eller ska man ta risken?
Om hojen är okej...så åk och beskikta hojen idag. Blir ju två flugor i en smäll...praktiskt :)
 
Köra??

Ringde "FB" dom sa att: om den är Försäkrad FÅR man "PROVKÖRA" samt köra till och från besiktningen. Bara att säga att bromsarna e bytta och måste slipas in... Nya regler i och med EU..
 
I och med att du frågar så vet du nog svaret själv. Det är inte värt det, även om det känns så.

Mvh
D "Med påställd hoj, och tog den till jobbet imorse!" K

:tungan
 
sanntur skrev:
Ringde "FB" dom sa att: om den är Försäkrad FÅR man "PROVKÖRA" samt köra till och från besiktningen. Bara att säga att bromsarna e bytta och måste slipas in...

den e försäkrad å påställd året om
 
sanntur skrev:
Ringde "FB" dom sa att: om den är Försäkrad FÅR man "PROVKÖRA" samt köra till och från besiktningen. Bara att säga att bromsarna e bytta och måste slipas in... Nya regler i och med EU..
Saxat från Svensk bilprovings hemsida:
Körförbudsreglerna
2004-03-16

I samband med förändringarna den 1 maj 2003 skärptes möjligheten till brukande av fordon som har belagts med körförbud.

Nödvändiga körningar, från reparationsverkstad till Bilprovningen för besiktning eller närmaste lämpliga väg till verkstad för reparation, är fortfarande tillåtet.

Däremot är det inte längre tillåtet att, "använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation".

Lycka till att skylla på vad försäkringsbolaget sagt när polisen står där med bötesblocket.
 
Min brorsa totalkvaddade sin bil i en krock när det var körförbud på den.
I TYSKLAND !!! (han bor i sverige) Han fick ut varenda spänn på försäkringen.
 
streetfighter1 skrev:
... Däremot är det inte längre tillåtet att, "använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation". ...
Men vafan tänker dom på? Ska man inte kunna provköra efter att man har reparerat? Idiotiskt.
Jag lär väl i och för sig provköra vad dom än hittar på, måste ju, men det verkar ju korkat att dom förbjuder det.
Visst, jag förstår orsaken, det beror väl antagligen på de som skyller på provkörning när de är ute och "tjyvåker" men att förbjuda är ju att drabba fel personer.
 
Robban_C skrev:
Men vafan tänker dom på? Ska man inte kunna provköra efter att man har reparerat? Idiotiskt.
Jag lär väl i och för sig provköra vad dom än hittar på, måste ju, men det verkar ju korkat att dom förbjuder det.
Visst, jag förstår orsaken, det beror väl antagligen på de som skyller på provkörning när de är ute och "tjyvåker" men att förbjuda är ju att drabba fel personer.
Jag håller med. Fast det är sällan jag låter körförbud inträffa på mina fordon. Däremot har jag köpt en bil i yngre dagar i Stockholm som jag körde upp 120 mil till Norrland med körförbud (inget allvarligt, hål i avgassystemet bara).
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top