dumt att köra?

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
har kanske vart uppe förr...men e SJUKT sugen på att köra en "liten" test sväng idag problemet e att det e ju körförbud :huvet pga missad besiktning i jan..hur nu man skulle ta sig dit då e ju en bra fråga :confused: ska man skita i att ta en sväng i stan eller ska man ta risken?

Nä!... håll dig på rätt sida om lagen,ifall det skulle hända nåt när du är ute och gasar osv.

Skit i det!
Olyckorna har en tendens att komma när man bara ska testa en liten sväng...

ninja_1 skrev:
har kanske vart uppe förr...men e SJUKT sugen på att köra en "liten" test sväng idag problemet e att det e ju körförbud :huvet pga missad besiktning i jan..hur nu man skulle ta sig dit då e ju en bra fråga :confused: ska man skita i att ta en sväng i stan eller ska man ta risken?
Om hojen är okej...så åk och beskikta hojen idag. Blir ju två flugor i en smäll...praktiskt :)

Köra??

Ringde "FB" dom sa att: om den är Försäkrad FÅR man "PROVKÖRA" samt köra till och från besiktningen. Bara att säga att bromsarna e bytta och måste slipas in... Nya regler i och med EU..

I och med att du frågar så vet du nog svaret själv. Det är inte värt det, även om det känns så.

Mvh
D "Med påställd hoj, och tog den till jobbet imorse!" K

:tungan

sanntur skrev:
Ringde "FB" dom sa att: om den är Försäkrad FÅR man "PROVKÖRA" samt köra till och från besiktningen. Bara att säga att bromsarna e bytta och måste slipas in...

den e försäkrad å påställd året om

sanntur skrev:
Ringde "FB" dom sa att: om den är Försäkrad FÅR man "PROVKÖRA" samt köra till och från besiktningen. Bara att säga att bromsarna e bytta och måste slipas in... Nya regler i och med EU..
Saxat från Svensk bilprovings hemsida:
Körförbudsreglerna
2004-03-16

I samband med förändringarna den 1 maj 2003 skärptes möjligheten till brukande av fordon som har belagts med körförbud.

Nödvändiga körningar, från reparationsverkstad till Bilprovningen för besiktning eller närmaste lämpliga väg till verkstad för reparation, är fortfarande tillåtet.

Däremot är det inte längre tillåtet att, "använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation".

Lycka till att skylla på vad försäkringsbolaget sagt när polisen står där med bötesblocket.

Min brorsa totalkvaddade sin bil i en krock när det var körförbud på den.
I TYSKLAND !!! (han bor i sverige) Han fick ut varenda spänn på försäkringen.

streetfighter1 skrev:
... Däremot är det inte längre tillåtet att, "använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation". ...
Men vafan tänker dom på? Ska man inte kunna provköra efter att man har reparerat? Idiotiskt.
Jag lär väl i och för sig provköra vad dom än hittar på, måste ju, men det verkar ju korkat att dom förbjuder det.
Visst, jag förstår orsaken, det beror väl antagligen på de som skyller på provkörning när de är ute och "tjyvåker" men att förbjuda är ju att drabba fel personer.

Robban_C skrev:
Men vafan tänker dom på? Ska man inte kunna provköra efter att man har reparerat? Idiotiskt.
Jag lär väl i och för sig provköra vad dom än hittar på, måste ju, men det verkar ju korkat att dom förbjuder det.
Visst, jag förstår orsaken, det beror väl antagligen på de som skyller på provkörning när de är ute och "tjyvåker" men att förbjuda är ju att drabba fel personer.
Jag håller med. Fast det är sällan jag låter körförbud inträffa på mina fordon. Däremot har jag köpt en bil i yngre dagar i Stockholm som jag körde upp 120 mil till Norrland med körförbud (inget allvarligt, hål i avgassystemet bara).

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026