dumpventil på impellerhuset KTM 525 EXC -05???

dread

Wenna
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
Honda CBR600RR -05 (stunt)
På min KTM 525 EXC -05 är det ett hål in i impellerhuset där det trycker ut kylarvatten ibland. Varför gör den det? vad är hålet för något? är det någon slags övertrycksventil ???

dread skrev:
På min KTM 525 EXC -05 är det ett hål in i impellerhuset där det trycker ut kylarvatten ibland. Varför gör den det? vad är hålet för något? är det någon slags övertrycksventil ???

Skulle tro att det är för att du ska se om packboxen till axeln är dålig. När den blev kass på min husa 650 kom det lite kylarvatten ur skvallerhålet.

// moffe

moffegreven skrev:
Skulle tro att det är för att du ska se om packboxen till axeln är dålig. När den blev kass på min husa 650 kom det lite kylarvatten ur skvallerhålet.

// moffe

Kollade upp det där och det är som du säger... ett "skvallerhål". På axeln till impellern sitter det en packbox på vardera sida, en mot oljan och en mot vattnet också är det ett mellanrum mellan dom där hålet går in. Det är för att om om packboxen pajjar så ska inte vatten tränga in i oljan utan rinner ut genom "skvallerhålet" istället. Jäkligt smart måste jag säga :)

dread skrev:
Kollade upp det där och det är som du säger... ett "skvallerhål". På axeln till impellern sitter det en packbox på vardera sida, en mot oljan och en mot vattnet också är det ett mellanrum mellan dom där hålet går in. Det är för att om om packboxen pajjar så ska inte vatten tränga in i oljan utan rinner ut genom "skvallerhålet" istället. Jäkligt smart måste jag säga :)

Smart, visst. Har funnits på japshojarna sen urminnes tider.

Wow, precis.
Många innovationer kommer från österland. se tex. Hobbex snabbgashandtag - Made in Taiwan :tummenupp

och när blev den här tråden en tävling om vilka hojjar som är bäst ??

dread: vad äre för system du har på 525an? vart köpt du d? äru nöjd med hojen? köper mig nog en sådan vilken dag som helst så!

Texx skrev:
dread: vad äre för system du har på 525an? vart köpt du d? äru nöjd med hojen? köper mig nog en sådan vilken dag som helst så!

Det är Yoshimura TRC Competition... ruggigt fint. Slutburken är triangelformad så att den är platt inåt hjulhuset vilket ger mer utrymme åt ett brett bakhjul!

Har bara provat hojjen några gånger men jag är ruskigt nöjd med den, inte ångrat en sekund av hojval !

Per skrev:
Smart, visst. Har funnits på japshojarna sen urminnes tider.

Va det inte nån som hade fått "vit olja" pga av det här..en yamma har jag för mig..då måste det funka väldigt dåligt iallafall :rolleyes:

Jocke W skrev:
Va det inte nån som hade fått "vit olja" pga av det här..en yamma har jag för mig..då måste det funka väldigt dåligt iallafall :rolleyes:

Grejjen är ju den att du inte kan få in vatten i oljan eftersom vattnet går ut genom skvallerhålet ifall det läker genom packboxen...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT