dump som håller

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
laddar duktigt nu men min saab skit dump håller inte behöver en dump som pallar minst 1,8bar

va säger ni?

billiga är bra:D :D eller vad:näsblod

fetar på nu me soppa innan jag har min lm1:tta me en 1-1,4 progressiv reg.

ca:1,4-5 ladd dumpen bara skriker sluuuuuta!

:D

tror kompen ligger på 7,8 me risk för fel sägning :rolleyes:
 
Last edited:
hej!

då monterar du 2 st. saab dumpar.
annars så finns det ju ett antal "fräna" firmor som säljer både blå & gröna dumpar.
håll dig till saab dumparna dom är billiga & finns i massor.

mvh johan
 
montera 2 st?
Rätta mig om jag har fel...
Svagaste länken?!?! eller?

Hjälper väl för f*n inte att sätta dit en extra?
 
nää 2st blire då inte.

blir en kraftig som tål ladd,vilken vet ja inte ännu.
 
2st dump= mer luft i retur. ( men 1 tar mindre plats än 2)
lekbilen laddade 1,65 bar dubbla dumpar & det var aldrig några problem.
ger din saab dump upp vid 1,4 bar?? (trasig?)
det finns 2 st. olika som saabarna har.
den ena är det starkare fjäder i än den andra.
kan kolla upp nr. till dig om du vill.

mvh johan

http://www.slturbo.com

dom säljer en bra dump 1200kr. som kommer att täcka ALLA dina behov.
han har även den starka saabdumpen.

mvh johan
 
Last edited:
den absolut bästa dumpen jag har testat är en HKS SSQV med ställbart dumptryck. Alternativt byta innehåll i den vid högre laddtryck. Har aldrig konstrat för o jag har laddat en del.

www.btracing.se
 

Bifogat

  • HKS_dump_stor_bild.jpg
    HKS_dump_stor_bild.jpg
    15.2 KB · Visningar: 97
Laddade 1,4-1,5 på min gamla saab 9000.Det var inga problem med dumpen. Ta en från 9000 2,3t och se till att den sitter åt rätt håll så håller den tätt.
 
den absolut bästa dumpen jag har testat är en HKS SSQV med ställbart dumptryck. Alternativt byta innehåll i den vid högre laddtryck. Har aldrig konstrat för o jag har laddat en del.

www.btracing.se

hks:en är oslagbar.... den enda "öppna" dump som funkar fint ihop med lmm....

man ska alltid köra återcirulerande dump om man har lmm... annars dumpar man ut redan beräknad luft + att den suger in luft från atmosfären....

2 dumpar gör ingen skillnad då trycket fortfarande är det samma...

evo-6 dumparna håller bra... har en sån liggande om du e intresserad 300kr :tummenupp

dessutom e plastdumparna snabbare att öppna än fina alu-bling bling...
 
Jag lägger mian två cent på en HKS SSQV, Laddade 2,2bar i bilen och den visade inte ens en tillstymmelse till att läcka. Sen kan man ju byta ut "mercedes-stjärnorna" i utblåset på den dumpen för att ändra ljudet på luften, det är ju en rätt kul grej......sen släpptes Fast And The Furious på bio... Men Dumpen är ju lika bna för det =D
 
Jag lägger mian två cent på en HKS SSQV, Laddade 2,2bar i bilen och den visade inte ens en tillstymmelse till att läcka

Att den inte läcker betyder inte att den fungerar som den ska lik förbenat. För "hård" fjäder ger felaktig avlasting och försämrad spool-up.

Hur har trådskaparen förresten monterat sin Saab-AV? Med "kolvtoppen " mot tryckrör eller "kolvsida" mot tryckrör? Den senare är klart bättre att föredra, sk. "felvänd". (Så sitter den f.ö monterad orginal på nyare bilar)
 
Har en hks sqv att sälja för billig penning. Samma funktion som ssqv men utan fjolliga ljudet. Blankpolerad.
 
Hej! Jag kör med en gfb(go fast bits) dump på min hoj. Fungerar klockrent och jag laddar 1,2bar. Hade lite problem med laddet förut och då pikade laddet på ca 1,5- 1,6bar men dumpen lirade hela tiden. Dom har lite olika modeller men är kanske inte så jätte billiga tyvär. Dom finns på www.streetside.se mvh Micke
 
Last edited:
min saab dump är just nu fel vänd men det spelar inge roll då den skuttar vilt vid topp ladd på 1,5bar oavsett hur den är vänd.

funderar på att sätta dumpen direkt på tryck lådan.alltså en dump som e anpassad för det.

den där hks:en hur är den monterad o ditt pris "seiko" pm om det tack.


har lite ider om hur hojjen ska gå bättre inför nästa säsong.
just nu tokryker den fett svart,för att jag kör den för fett för att inte smälta kolvarna.

tar ju ett tag innan hojjen blir körbar :)

men det tänkte ja ändra på.
 
Gjorde idag ett försök med en Turbo XS ventil istället för orginal Bosch.
Jo, den verka fungera som den skulle tills man börja köra... Fy fa... dels låter det som ett kompressorgalleri sen blev spool-up mellan växlingar TOK-slö jämfört med orginal. Whepp, jag gillar den svarta plastisen (om man nu ser till att det är den senare utgåvan med förstärkt kolvbotten...) står glatt pall för mina milda 1,7bar..
Det tar lätt för lång tid med en stor AV, kolv och allt rör sig "långsammare" och avlastingen blir inte så omedelbar vid gassläpp som med en dito från ex. Bosch. Sen finns det såklart andra som funkar... Har man ordentligt med flöden kan man alltid montera två:tummenupp
 
min saab dump är just nu fel vänd men det spelar inge roll då den skuttar vilt vid topp ladd på 1,5bar oavsett hur den är vänd.

funderar på att sätta dumpen direkt på tryck lådan.alltså en dump som e anpassad för det.

den där hks:en hur är den monterad o ditt pris "seiko" pm om det tack.


har lite ider om hur hojjen ska gå bättre inför nästa säsong.
just nu tokryker den fett svart,för att jag kör den för fett för att inte smälta kolvarna.

tar ju ett tag innan hojjen blir körbar :)

men det tänkte ja ändra på.

Var har du anslutit slangen från dumpen?
 
den sitter på vakumsidan av spjällhuset me alla 4 spjällhus linkade i samma lina.

va ere för bosch nummer på den som pallar 1,7 bar...måste kika på min :confused:

eftersom ja laddar 1,4-1,5 bar så tror jag att flödet i min topp suger duktigt :mad:

man förväntar ju sig att hojjen ska börja flyga me sånna ladd :D

vet ju att me bra flöde så behövs ju inte lika mkt ladd för att uppnå tok effekt..så ere

over and out
 
Att den inte läcker betyder inte att den fungerar som den ska lik förbenat. För "hård" fjäder ger felaktig avlasting och försämrad spool-up.

Hur har trådskaparen förresten monterat sin Saab-AV? Med "kolvtoppen " mot tryckrör eller "kolvsida" mot tryckrör? Den senare är klart bättre att föredra, sk. "felvänd". (Så sitter den f.ö monterad orginal på nyare bilar)

Nu fattar jag inte riktigt. Dumpventilen har väl inget att göra med spool-up. Dumpen sitter ju där för att den ska släppa ut övertrycket i insugsröret när du släpper gasen för att dels förhindra att du får tryckpulser som kan slå sönder gasspjäll mm och dels för att inte mottrycket ska bromsa turbon. Dvs dom hindrar spool-down. Wastegate kan påverka spool-up om den är felinställd. Då på sättet att en för lös fjäder kommer att göra att det läcker så att en del avgaser smiter förbi avgasturbinen och du får långsammare spool-up.

Om dumpen läcker så är den för klen och man byter till en kraftigare som orkar hålla emot laddtrycket. S.k. felvänd montering är dock att föredra och då ska inte dumpen läcka om det inte är något fel på den. Den ska klara mycket mer än den är specad för i det läget.

Får man spool up efter växlingarna så beror det på att dumpen har för liten tvärsnittsarea och därför inte kan göra sig av med övertrycket. då kan man sätta dit en större eller sätta dit två mindre. Personligen skulle jag sätta dit en större. Dumpens reaktionstid är så försvinnande kort. Upplevs den som seg så är det snarare för att något annat är felinställt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top