dump som håller

Steffo_B>>>>
Oavsett om du har en avlastningsventil eller inte får du alltid en spool-down vid gassläpp i samband med växling (förutsatt att du inte kör med responssystem, men jag väljer att inte gå in på detta här och nu).

Om avlastningsventilen är för "hårt ställd" krävs det således en större tryckdifferens mellan före och efter spjäll. Eftersom vi inte kan påverka trycket efter spjäll krävs det således ett högre tryck FÖRE spjäll. Och vi vet vad som sker med ett högt tryck före spjäll, ja det påverkar turbons varvtal negativt (spool down). Om du sen väljer att kalla det för "minskad spool-down" eller ökad spool-up är hårklyverier. Ändra det till "Tid för återgång till maximalt laddtryck" om du så vill. Här i ligger sanningen avseende "hårda dumpar" som det så populärt kallas. Det är och kommer alltid vara av ondo för respons vid växling= Död fläkt och vi får börja om från källaren.

Du kommer alltså ALLTID få en spool-down vid belastningsminskning (gassläpp) eftersom det således matas in mindre luft och bränsle i motorn vilket ger mindre gas att driva turbinen med. Kaka?
:)

Jfm med ex en dieselmotor som saknar spjäll helt. Den drabbas också av spool-down vid gassläpp eftersom det matas in mindre bränsle...

En rätt byggd ventil kräver inte särdels kraftfull fjäder då tryckdifferens mellan före och efter spjäll skall i princip vara lika med 0 och därmed åtgår en relativt liten fjäderkraft för att hålla ventilen stängd.

Det som generellt har död på Bosch:s plastisar är att toppdelen, mottryckssidans hus släpper i limningen och de ramlar isär. Alternativt har man fått tag i en gammal typ av icke förstärkt membran som har en förmåga att kantra... Vid högre effektuttag blir det dock som du nämnde ett markant ökat flöde som den lilla arean i ventilen inte kan hantera och avlastningen blir inte fullständig på grund av flödesbegränsningen. Lösning, montera 2 :tummenupp
Bänkat en hygglig Audi AAN motor, 2.3bar övertryck, 2 x plast.
/Johan
 
Last edited:
Tror det är en sådan jag har i min S4 2,2 turbo.
Har du någon koll på hur mycket det går att ladda utan kompsäkning i den?
 
Köpte min dump hos mina polare på Turbobanditen.se
Den ska fixa 2 bar.
 
Kan du berätta mer eller hänvisa till någonsida med lite information om detta? Vore intressant till min kärra...

dumpar som inte öppnar vid tomgång(bra) på system me luftmängdmätare är dubbelkolvsdumpar men man ska igentligen inte dumpa ut ur ett slutet system,har me systemets känslighet att göra,funkat på vissa modeller men surar på andra?

dom man kan dumpa ut me har en luft massemätare.
 
Last edited:
dumpar

Go fast bits (GFB) dumpen som dom kallar hybrid dumpar allt under 0.6b i retur och övriga luften i pys tratten! om jag inte fått den infon fel? på så sätt så fungerar den bra mycket bättre med system med lmm. Jag kör en sån på min mitsubishi evo också utan problem.... sotar inte synbart vid växlingar iallafall och känns inte.
 
Kan man dumpa rakt ut i friska luften med en Bosch? Eller får man något märkligt ljud eller andra problem? Vore skönt att slippa återcirkulera... Givetvis har jag ett styrsystem som tillåter detta!
 
du får utveckla va du menar??????

va då bosch..plast dumpen eller....me den kan du dumpa rakt ut om du täpper till sirkulations hålet i slangen som du kopplar loss(viktigt)
 
Sorry om jag var otydlig. Det är alltså Bosch återcirkulerande plastdump jag pratar om! Vilket hål ska pluggas menar du? Har byggt nya tryckrör och har ej längre glädje av att återcirkulera den dumpade luften, tänkte då släppa ut luften direkt för att slippa en massa slangdragning...
 
Bosch återcirk ska givetvis helst användas som återcirk.ventil. Vill du ha coolt blow-off ljud är tex en HKS SSQV att rekommendera. Kör du LMM lr mapsensor?
 
Kör med mapsensor. Ljudet är oviktigt, men vill inte ha en massa slangar i onödan.

Ingen skillnad rent grundmässigt på en BOSCH Av eller en atmosfärisk av.

Sätt ett litet filter på "utänden" så inte det sugs in skit den vägen på tomgång/stängt spjäll.
Funkar minst lika bra "öppen" som återcirkulerande. Har bänkintyg :fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top