Dum koppling

dominatror

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2009
Hoj
Honda cbr1100xx 99/turbo
Endera är jag dum i huvudet eller så är kopplingen elak mot mig.
Jag har bytt lammeller och även stålplattor i kopplingen.
Efter bytet så kopllar den inte ur... suck...
isär med allt igen. allt ligger rätt. kollar pinnen som går rakt genom motorn. Raqk...plattorna liggre rätt. river slav sylindern till kopplingne,,inget fel. kollar kopplings lammellerna igen.. inget fel ihop med allt igen samma fel..
Vad är utslaget? är jag dum eller?
Problemet finns på min Honda BB

Är det hydralkoppling? Är du säker på att du inte har luft i systemet? Har du samma olja/lameller nu som du hade förut? Vissa lameller och oljor trivs ju inte alls, men det brukar klibba ihop efter nån vecka då, inte på några minuter.

Nu vet jag inte om det finns en sådan på sånna hojar, men har du justerat centrummuttern på kopplingen?

Luftat systemet två gånger!
Ingen justerbar mutterKopplingen fungerade okey innan men slirade lite .. bytte till Honda orgonal lameler och stålplattor.. skruvade ihop enligt verkstads handboken sen dök problemet upp...

Ska man inte låta lamellerna stå i motorolja ett dygn eller två innan man monterar dem? Har du gjort det?

Det gjorde jag inte (lät lammelerna ligga i olja ett dygn) men de borde ändå koppla ur eller?

Anledninge till att man ska låta lammerllerna dra i olja är väl just det, att dom inste ska suga fast i varandra?
Värt o prova iaf? =)

ska prova det.. måste prova allt allt och åter allt våren närmar sig trots 80 cm snö och minusgrader....

har monterat ihop allt startat och försökt lägga i växel. kan funka en gång men sen är det stopp

sist provade jag bara med att försöka rullla hjulet med växel i och koppling inne

Last edited:
har monterat ihop allt startat och försökt lägga i växel. kan funka en gång men sen är det stopp

sist provade jag bara med att försöka rullla hjulet med växel i och koppling inne

Har du provat att bromsa loss kopplingen?

Sätt dig på MC:n lägg i en växel, bromsa hårt med fotbromsen, starta motorn så drar du loss kopplingen med startmotorn.

Så gjorde jag när jag skulle starta frugans Zephyr som inte varit igång på fem år.

Man får ju vara helt säker på att kopplingen är rätt monterad innan man testar detta så man inte drar sönder något.

sk ai kväll plocka ur lammelerna och lägga dem i blöt mednas jag är på säljresa i norr nästa vecka. lovar att meddela resultat.
Tar fortfarande emot mer goda råd. och tacka för alla jag fått hittills

hoztic:nej, tydligen inte, lamellerna suger tydligen rätt tätt mot stålskivorna så det inte kommer in olja om dom inte fått suga åt sig innan.
(Detta har varit upp tidigare för diskussion flertalet gånger vid frågor om byte av lameller =)

nu ligger lammeleran i olje bad de kommer att få göra så tills nästa lördag då jag är hemma igen. Ska be min sambo vårda dem ömt så länge.. *S*

nu ligger lammeleran i olje bad de kommer att få göra så tills nästa lördag då jag är hemma igen. Ska be min sambo vårda dem ömt så länge.. *S*

Har tänkt göra ett inlägg hela dan men dragit mig. Gör det nu i alla fall.
Mitt tips borde vara fel eftersom du monterat original reservdelar men tipsar ändå. Är din pushrod för kort? Det kan handla om en eller ett par millimeter om man har otur. Jag monterade i en för lång en gång (ett par mm) vilket medförde att den kopplade ut konstant. Kapade pushrodden ett par mm och sedan funkade det perfekt.

Kollar du på stålskivorna så har dom en vass kant åt ena hållet.. Den vassa kanten ska vara riktad åt ett och samma håll annars nyper dom fast ...Hoppas det löser sig ...mvh

Jag tror faktiskt inte det är något direkt _fel_ på din koppling, jag tror bara att det helt enkelt rör sig om kall motorolja som gör att lamellerna är sega att dra runt. Olja blir som bekant avsevärt mer lättflytande jämfört med när den är kall.

Min hoj är likadan på vintern, och lite även på sommaren, det löser sig _alltid_ när växellådan (och därmed oljan) har blivit uppvärmd. :tummenupp

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd